SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Provoz na poslední polské průmyslové lanovce byl zastaven
Rok 2025 se stal posledním rokem provozu nákladní lanovky, která spojovala vápencový lom Wapienno s továrnou na výrobu sody Qemetica Janikowo (dříve Janikosoda). Šlo o lanovou dráhu, která začala fungovat v roce 1960 a původně spojovala překladiště K1 (kam byl vápenec dovážen vlakem z dolu) se závody v Janikowě a Inowrocławi (trasa lanovky se ve zvláštní stanici před Janikowem dělila na dvě samostatné tratě). Před zrušením odbočky do Inowrocławi byla celková délka sítě asi 15 km, v posledních letech provozu pouze 7 km. Lanovka se skládala ze 164 vozíků, které se po trati pohybovaly rychlostí něco málo přes 8 km/h.
Dráha byla v Polsku unikátní zejména díky svému umístění v krajině. Na rozdíl od drtivé většiny lanových drah na světě byla postavena v rovinatém terénu a vede převážně přes pole. Jedinou větší překážkou na trase je přehradní nádrž Pakośćské jezero, které lanovka překonává na délce asi půl kilometru.
Důvodem pro likvidaci dráhy je ukončení výroby sody v závodě Qemetica Janikowo. Současně byl také zastaven provoz na velké části vlečky cementárny a vápencového lomu ve Wapiennu. Z provozu bude pravděpodobně vyloučeno i několik desítek samovýsypných železničních vozů vyrobených v 50. letech 20. století a produkce lomu bude nyní směřovat výhradně do cementárny Kujawy v bezprostřední blízkosti lomu a do továrny v nedaleké Inowrocławi, která zatím pokračuje ve výrobě sody. Provoz lanovky byl zastaven 30. května 2025 a hned na počátku června byly odstraněny všechny vozíky, podpěry i lana zatím zůstávají.
Poslední měsíce provozu lanovky dokumentuje fotografie pořízená 28. ledna 2025 u vesnice Radłowo.
Text a foto Piotr Stawarz
Úzkorozchodná železnice ve Vítkovických železárnách ukončila provoz
11. června 2025 byl malou slavností po 165 letech ukončen železniční provoz na průmyslové dráze o rozchodu 790 mm v areálu ostravských Vítkovických železáren (VŽ). Původně se jednalo o rozsáhlý systém drah v celých VŽ, patrně největší rozsah měla železnice v roce 1949, kdy délka kolejí dosáhla 70,98 km. Po roce 2000 se zachovalo již jen torzo někdejší sítě, které obsluhovalo provozy Nová ocelárna a válcovna. Jednalo se především o přepravy kokil s odlévanými ingoty, což bylo ukončeno v roce 2006 přechodem na kontinuální odlévání oceli. Následně ještě úzkorozchodka přepravovala ocelový šrot mezi šrotištěm a překládací rampou, ale i tato činnost ustala v roce 2015 v souvislosti se ukončením provozu ocelárny (viz též Přeprava tekutého železa mezi Kunčicemi a Vítkovicemi definitivně skončí). Nakonec byl úzký rozchod využíván jen pro přesun produktů válcovny na skladiště, občas také pro manipulaci s válci z válcovacích stolic. Celá síť už tak měla jen 2 km, z čehož větší část tvořilo spojení mezi válcovnou a depem, běžný provoz se odehrával na asi 250 metrech. V roce 2025 pak byly úzkorozchodné lokomotivy společnosti Vítkovická doprava nahrazeny dvoucestným bateriovým posunovadlem ZAGRO E‑MAXI s dálkovým ovládáním, které provozuje přímo válcovna Vítkovice Steel. Pravidelný provoz lokomotiv byl ukončen 3. dubna 2025, poté byly tyto stroje ještě v záloze během zkušebního provozu posunovadla, poslední nasazení tak proběhlo 22. dubna 2025.
Od počátku provozu v roce 1860 se na této úzkorozchodné síti vystřídaly desítky parních a dieselových lokomotiv různých výrobců. V 50. letech 20. století VŽ provozovaly 25 úzkorozchodných parních lokomotiv pěti různých řad, přičemž v letech 1953 až 1961 dokonce přímo VŽ vyrobily sedm parních lokomotiv podle původní dokumentace Krauss & Comp. Linz. Právě stroje z této série byly posledními parními lokomotivami vyrobenými v Československu, posledním byl stroj 28.049 předaný 7. ledna 1961. Následně už byly pořizovány vedle parních lokomotiv z druhé ruky nové motorové lokomotivy, nejdříve od rakouské firmy SGP, od roku 1970 pak stroje DH200 z Turčianských strojární Martin (TSM). Celkem bylo pořízeno 11 lokomotiv DH200, dalších pět stejných strojů vyrobil přímo dopravní závod VŽ v letech 1981 až 1984, což umožnilo ukončení parního provozu. K 1. červnu 2002 se majitelem a provozovatelem zbývajících lokomotiv DH200 stala společnost Vítkovice Doprava (viz Vznik společnosti Vítkovice Doprava), tj. dnešní Vítkovická doprava. Ta s ohledem na postupný pokles výkonů nepotřebné lokomotivy postupně šrotovala, jednalo se např. o stroje DH200.0507 a 0509 odeslané k likvidaci v červenci 2002 (viz Přeprava osmi lokomotiv společnosti Vítkovice k sešrotování). Ukončení provozu v roce 2025 se dočkaly tři lokomotivy: provozní DH200.0512 a DH200.0516 a nekompletní pomník DH200.0514.
Na horním snímku z 1. května 2005 se v běžném provozu na šrotišti představuje dnes již neexistující lokomotiva DH200.0513. Poslední provozní stroje DH200.0512 (modrý vlevo) a DH200.0516 byly zdokumentovány 11. června 2025 v kolejišti vítkovického depa během slavnosti ukončení provozu.
Text a foto Petr Štefek
Motorový vůz Stadler RS ZERO se představí v Ostravě
Jedním z vozidel, které se představí na červnovém veletrhu Rail Business Days v Ostravě, je i motorový vůz Stadler RS ZERO. Jedná se o vůz č. 90 80 0550 000-8 D-STAP, který byl veřejnosti poprvé představen na veletrhu InnoTrans 2024. Prototypový vůz je vybaven dvěma šestiválcovými spalovacími motory Deutz na vodík, které pohánějí trakční alternátor a ten přes trakční měnič napájí baterie. Z nich jsou napájeny dva trakční motory, oba o výkonu 300 kW. Vůz má pojezd v uspořádání (1A)’ (A1)’ a jeho maximální rychlost je 120 km/h. Výrobce deklaruje, že vedle této vodíkové verze může nabídnout i čistě bateriovou verzi, případně bateriovou či vodíkovou jednotku složenou ze dvou vozů, o stavbě vozu či jednotky s dieselovým pohonem Stadler neuvažuje.
Každopádně se jedná na evropském trhu o ojedinělý případ moderního motorového vozu, neboť konkurenční výrobci nabízejí obvykle jen jednotky o dvou či více dílech. Posledním masověji vyráběným motorovým vozem byl Regio-Shuttle RS 1, který byl firmou Adtranz a později Stadler vyráběn v letech 1996 až 2013, koncepce RS ZERO konstrukčně navazuje právě na RS1. Prezentace vozu RS ZERO v Ostravě přitom není náhodná, neboť Česko je zemí pro motorové vozy zaslíbenou, což dokládají i nákupy vozů RS1 z druhé ruky (viz Probíhající bohemizace motorových vozů RegioShuttle RS 1 řady 841.3). Případný nákup úplně nových vozů by však byl finančně značně náročnější.
Na snímku pořízeném 6. června 2025 je uvedený motorový vůz zachycen během posunu v kolejišti depa Bohumín společně se spojovacím vozem Habfis firmy RailAdventure, která přepravu vozu ze závodu Stadler Deutschland ve Veltenu na veletrh do Ostravy a poté zpět zajišťuje.
Text a foto Petr Štefek
Opční EffiShunter 1000 pro společnost Subterra
Společnost Subterra se stala první stavební firmou v Česku, která si pro svoje železniční přepravy (v rámci divize Dopravní stavby) objednala novou lokomotivu vybavenou mobilní částí ETCS. Jednalo se o stroj typu EffiShunter 1000 společnosti CZ LOKO, který Subterra převzala v roce 2022 (viz „Kanárek“ 744.150 pro stavební společnost Subterra). Lokomotiva 744.150 byla z výroby vybavena OBU ETCS EbiCab společnosti Bombardier. Díky včasnému schválení této palubní jednotky tak může jezdit od ledna 2025 po tratích s výhradním provozem pod dohledem ETCS. Smlouva na koupi první lokomotivy byla uzavřena s možností pořízení druhého opčního stroje, tato opce pak byla koncem roku 2024 uplatněna. Na rozdíl od 744.150 je druhý stroj vybaven OBU ETCS Auriga společnosti CAF Signalling, protože systém EbiCab po převzetí firmy Bombardier Alstomem přestal být dále vyráběn.
Pro opční lokomotivu bylo u CZ LOKO rezervováno označení 744.152. Její kompletace probíhala od počátku roku 2025 v závodě CZ LOKO v Jihlavě. Na konci května uskutečnila zkušební jízdu z Jihlavy do Havlíčkova Brodu. Následně byla na konci května 2025 přepravena do České Třebové, odkud ji čeká odvoz do Ostravy na železniční veletrh Rail Business Days 2025, kde bude od 10. do 12. 6. 2025 reprezentovat společnost CZ LOKO (spolu s 744.191, kterou bude vystavovat DB Cargo Czechia - viz EffiShunter 1000 pro společnost DB Cargo Czechia).
Na fotografii z 26. 5. 2025 je zachycena 744.152 v typickém žlutém nátěru společnosti Subterra při posunu na vlečce CZ LOKO v Jihlavě po návratu ze zkušební jízdy do Havlíčkova Brodu.
Text a foto Daniel Brabenec
Zahájeny dodávky druhé série lokomotiv řady 742.65 ZSSK Cargo
Dopravce ZSSK Cargo (ZSSKC) uplatnil v srpnu 2024 opci na rekonstrukci dalších svých lokomotiv řady 742 na nový typ EffiShunter 1000M společnosti CZ LOKO. Opce byla sjednána na až 20 lokomotiv, nakonec ale ZSSKC snížila počet objednaných strojů na 10. Tyto lokomotivy pak ponesou označení 742.671 - 742.680. Mezitím dobíhala výroba prvních 20 strojů, z nichž šest vyrobila společnost CZ LOKO v Česku, zbývající pak kompletovala firma TŽV Gredelj z chorvatského Záhřebu. Jednalo se o stroje 742.651 - 742.670, z nichž byly 4 osazeny mobilní části ETCS (viz Dokončení dodávek první série lokomotiv řady 742.65 ZSSK Cargo). Dodávky opčních lokomotiv jsou rozvrženy od poloviny roku 2025 do roku 2026, s tím, že by měly být předávány majiteli s měsíční periodicitou.
Všech 10 lokomotiv bude vybaveno OBU ETCS. Počítáno je s územním schválením pro provoz na Slovensku, v Česku a Maďarsku. Mobilní část ETCS typu Auriga dodává španělská společnost CAF. Stejně jako u předchozích lokomotiv jsou stroje řady 742 ZSSKC přepravovány na rekonstrukci ze Slovenska do Kutné Hory, kde probíhá ve firmě PARI CZ Servis jejich odstrojení. Hlavní rám, nádrž a podvozky jsou poté převáženy na kamionech do Záhřebu, kde jsou z dovezených komponent lokomotivy kompletovány.
Převoz první lokomotivy z opční dodávky 742.671 z Chorvatska do Bratislavy zachytil autor fotografie 17. 5. 2025 v železniční stanici Štúrovo během výměny vlakových náležitostí.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
EffiShunter 1000 pro společnost DB Cargo Czechia
Nutnost zajištění provozu na tratích s výhradním provozem pod dohledem ETCS s umožněním obsluhy neelektrizovaných tratí přiměla také společnost DB Cargo Czechia (DBCCZ) k pořízení nové interoperabilní lokomotivy. V září 2023 tento dopravce podepsal s firmou CZ LOKO smlouvu na dodávku jedné lokomotivy typu EffiShunter 1000 s termínem dodání v první polovině roku 2025. Pro skupinu DB Cargo se nejedná o první stroje tohoto typu - čtyři lokomotivy vybavené pro provoz v Itálii odebrala během let 2023 - 2024 DB Cargo Italia, kde jsou provozovány s označením 744.034 - 744.037 (viz Export lokomotiv řady 744 pro DB Cargo Italia pokračuje). DBCCZ v současnosti nasazuje tři dieselové lokomotivy řady 740, nevybavené mobilní částí ETCS (viz Česká řada 740 se rozšiřuje o další dvě lokomotivy), a to v uzlu Ostrava, případně i v okolí Pardubic. Nová lokomotiva řady 744.1 by měla být nasazena v pardubickém uzlu, kde zajistí jak obsluhu místních vleček, tak i případný odvoz kovového odpadu z oblasti Hradce Králové a Kolína. V Pardubicích dovezená zátěž přechází na vlak Slovakia Shuttle Žilina-Teplička - Halle (Saale) Gbf.
Výroba lokomotivy označené 744.191 byla zahájena na počátku roku 2025 v jihlavském závodě CZ LOKO. Dokončována pak byla koncem května 2025, kdy absolvovala i potřebné zkušební jízdy. Následně bude od 10. do 12. 6. 2025 vystavena na Rail Business Days 2025 v Ostravě, kde dojde i k jejímu slavnostnímu předání majiteli.
744.191 je na fotografii zachycena 27. 5. 2025 při své první zkušební jízdě jako Lv 53102 Jihlava - Havlíčkův Brod při průjezdu mezistaničním úsekem Šlapanov - Havlíčkův Brod.
Text a foto Daniel Brabenec
Tři lokomotivy Stadler EuroDual dodány rakouské Rail Cargo Group
22. července 2024 si rakouská společnost Rail Cargo Group (RCG) objednala u švýcarské leasingové společnosti European Loc Pool (ELP) pronájem tří lokomotiv EuroDual z produkce závodu Stadler Rail Valencia. Jedná se o lokomotivy s výkonem 6,15 MW v elektrickém a 2,8 MW v dieselovém módu, které jsou určeny pro provoz v Německu a Rakousku. Záměrem nájemce je použití především v Německu, kde je bude na vlacích pro RCG provozovat dopravce MEV Eisenbahn-Verkehrsgesellschaft. Stejně jako ostatní EuroDualy ELP jsou i tyto registrovány v Německu, kde obdržely řadu 159, resp. 2159.
První stroj s číslem 2159 264 (kompletní označení 90 80 2159 264-1 D-ELP) byl předán nájemci 3. prosince 2024, následovala lokomotiva 2159 268 dodaná 19. března 2025. Třetice objednaných vozidel byla zkompletována 15. května 2025 předáním stroje 2159 269, který však má být oficiálně předán až na veletrhu transport logistic 2025, který se bude konat od 2. do 5. června 2025 v Mnichově. Všechny tři lokomotivy byly opatřeny nátěrem propagujícím nový produkt RCG zvaný TransFLEX, což je nový systém přeprav spotových vlaků. V podobném nátěru lze již najít jak lokomotivy řady 1116 sesterské společnosti ÖBB-Produktion, tak stroje řady 185 pronajaté od Alpha Trains.
Při strojní jízdě na dieselový pohon byl na mnichovské nákladní spojce v úseku München Süd – München Friedenheimer Brücke zachycen 19. května 2025 stroj 2159 268.
Text a foto Petr Štefek
Probíhající bohemizace motorových vozů RegioShuttle RS 1 řady 841.3
Na konci roku 2023 odkoupily České dráhy další sérii motorových vozů RS1 od německé společnosti Heros Helvetic Rolling Stock. Postupně mělo být z Německa dovezeno 11 vozů, které na rozdíl od předchozí zakázky, kdy se vozy opravovaly v ŽOS Zvolen, modernizuje a bohemizuje DPOV Přerov. Zahájení prací na prvních vozech bylo naplánováno na únor 2024 a poslední vůz by měl být předán do konce roku 2025. Kromě Přerova se na modernizaci podílí menší mírou i dílna ve Veselí nad Moravou. Ještě v Německu před dovozem do Česka na nich byla provedena periodická obnova a dosazeno bezbariérové WC. Kvůli odlišnostem oproti dříve dovezeným vozům RegioShuttle RS1 (viz Další motorové vozy RS1 u Českých drah) byly označeny jako nová podřada 841.3.
Z Německa byly postupně od prosince 2023 dovezeny do Přerova pro modermizci na řadu 841.3 zatím vozy 650.625 a 650.626 opatřené klasickou šroubovkou a dále 650.029 - 650.036 s automatickým spřáhlem. První dva 841.301 a 841.302 (ex 650.625 a 650.626) jsou určeny pro Ústecký kraj, zbývajících 9 pro Středočeský kraj, s plánovaným umístěním v Táboře. Všechny vozy pro Středočeský kraj budou opatřeny nátěrem v barvách PID - jako první jím byl v loňském dubnu opatřen ve Veselí nad Moravou 650.029 (současný 841.303). Právě 841.303 pak vyjel 9. 4. 2025 na prezentační jízdu po trase Praha - Benešov u Prahy - Vlašim - Benešov u Prahy - Tábor. Táborské depo by stroje 841.3 mělo nasazovat na lokálky do Sedlčan a Vlašimi a na osobní vlaky z Tábora do Benešova.
V DPOV Přerov došlo u motorových vozů k úpravě interiérů, montáži Wi-Fi sítě a elektrických zásuvek 230 V a USB pro dobíjení cestovní elektroniky, instalaci informačního systému a vlakového zabezpečovače a u některých k dosazení klimatizace (některé vozy nebyly vybaveny z výroby klimatizací). 7. 4. 2025 opustily DPOV Přerov po modernizaci 841.301 - 841.303. V květnu 2025 byly v přerovských dílnách rozpracovány vozy 841.304 - 841.306, 841.308 a 841.309, všechny zatím v původním nátěru.
První tři vozy nové subřady 841.301 - 841.303 byly zachyceny na snímku z 7. 4. 2025 v železniční stanici Přerov před svým odvozem do Prahy. 841.301 a 841.302 stále nesou nátěr původního majitele, 841.303 je již v barevném schematu PID.
Text Daniel Brabenec, foto David Maštalíř
Druhý EffiShunter 1000 pro Skupinu ČMŽO
Skupina ČMŽO si objednala u společnosti CZ LOKO dvě lokomotivy typu EffiShunter 1000 za účelem realizace technologických přeprav jak mezi závody v Přerově a Hranicích, tak i návozu opravovaných vozidel na zkušební jízdy a dalších dopravních výkonů. Vzhledem k tomu, že jak Přerov, tak i Hranice leží na tratích, které jsou od ledna 2025 provozovány pod výhradním dohledem ETCS, musela si společnost ČMŽO pořídit lokomotivy vybavené palubní částí ETCS. Za tímto účelem si do dodání nových lokomotiv musela ČMŽO od ledna 2025 vhodné stroje vybavené OBU ETCS najímat, jednalo se zejména o vozidla řady 363 ČD Cargo. Již v lednu 2025 byla výrobně dokončována 744.167 přímo pro opravce ČMŽO Přerov (viz Lokomotiva řady 744.1 pro společnost ČMŽO), druhá, s označením 744.168 a určená pro ČMŽO - elektronika se sídlem v Hranicích, se svého dokončení dočkala až v první polovině května 2025.
Stejně jako 744.167 byla i 744.168 kompletována v jihlavském závodě CZ LOKO. Ač obě lokomotivy patří vlastníkům z jedné skupiny, každá je opatřena odlišným barevným schematem. Vzhledem k požadavku majitele na současné převzetí obou lokomotiv čekal stroj 744.167 na dokončení druhé lokomotivy. 21. 5. 2025 pak byly oba stroje převezeny z Jihlavy do Přerova k majiteli. V Přerově je ještě čeká vykonání TBZ na trati pod dohledem ETCS a po vydání potřebných dokladů obě vyjedou do pravidelného provozu.
Na snímku z poloviny května je zachycena 744.168 při posunu na vlečce CZ LOKO v Jihlavě během přípravy na odjezd ke svému majiteli.
Text a foto Daniel Brabenec
Nová tramvaj Škoda 52T ForCity plus ve zkušebním provozu
První dodaný kus nové jednosměrné 100% nízkopodlažní pětičlánkové tramvaje pro Dopravní podnik hl. m. Prahy (dále jen DPP) s označením 9503 byl 3. dubna 2025 přepraven z výrobního závodu Škoda Transportation v Plzni do Prahy. V Ústředních dílnách DPP v Hostivaři byl následně usazen na koleje a oživen. Již 9. dubna 2025 tato nová tramvaj poprvé vyjela do ulic metropole, kdy zpočátku se jednalo jen o ověřovací jízdy v nočních hodinách, ale z důvodu nutnosti najezdit celkem 20 000 km ve zkušebním provozu bez cestujících se provoz postupně rozšířil i na denní dobu.
DPP má zatím závazně objednáno celkem 40 kusů těchto tramvají, kdy 20 kusů bude dodáno DPP v roce 2025 a dalších 20 kusů do konce roku 2026. DPP za prvních 40 kusů tramvají zaplatí 3,32 miliardy Kč, kdy jeden kus nové tramvaje vychází na 83 milionů Kč. Prvních dvacet tramvají 52T s celkovou délkou 31 990 mm bude umístěno v nově vybudované vozovně v Hloubětíně.
Snímek pořízený 7. května 2025 ráno na Palmovce dokumentuje zkušební provoz tramvaje 52T ev. č. 9503, která cestou z hloubětínské vozovny odbočuje ze Sokolovské ulice směrem ke Krejcárku.
Text a foto Jiří Konečný
 
 
 
 
16. 6. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3