|
Lokomotivy Beacon Rail postupně modrají
|
|
 |
Společnost Siemens Dispolok založená v roce 2001 se stala evropským průkopníkem na poli pronájmu lokomotiv dopravcům. Základem parku této firmy byly žluto-stříbrné lokomotivy z rodiny EuroSprinter (elektrické ES64U2 a ES64F4), významnou roli hrály i motorové lokomotivy ER20 a ME26. V roce 2006 však Siemens prodal svůj pool japonské firmě Mitsui, která již byla na evropském trhu pronájmu hnacích vozidel přítomna od roku 2004 prostřednictvím dcery Mitsui Rail Capital Europe (MRCE). Siemens Dispolok se tak přejmenoval na MRCE Dispolok a přejal také černou korporátní barvu skupiny Mitsui, do které začaly být lakovány nejen nově kupované, ale postupem času i původní lokomotivy, kterých bylo v okamžiku prodeje celkem 107. Po této akvizici se také lokomotivy MRCE Dispolok ve žluto-stříbrném nebo černém kabátě začaly objevovat i v Česku, za což lze vděčit především dopravci Railtrans, tj. dnešní Metrans Rail (viz např. Zvláštní rychlík s lokomotivou ER20-013 v ČR a Zkušební kontejnerový vlak dopravce Railtrans).
Přestože je na lokomotivách do dnešních dnů VKM DISPO jako upomínka na původní název společnosti, v září 2023 došlo k další změně vlastníka společnosti, kterým se stala lucemburská firma Beacon Rail Metro Finance a MRCE Dispolok se tak transformoval na Beacon Rail Capital Europe (BRCE). V návaznosti na tuto událost nastávají také postupné změny vzhledu lokomotiv. Zpočátku byly černě nalakované stroje doplněny o loga Beacon Rail (žluté kruhy na bočnicích), později se začaly objevovat i první starší stroje přelakované do modré korporátní barvy. Nově dodávané stroje už jsou samozřejmě modré, výjimkou jsou Vectrony 193 041 až 193 050, které měly jít původně do DB Cargo, ale nakonec jsou od počátku roku 2025 postupně dodávány do parku BRCE v červeném laku DB, ale s logy Beacon Rail.
Atypický červený Vectron č. 193 042 D-DISPO (resp. 6193 042 pro odlišení od budoucí lokomotivy 7193 042) je zachycen dne 9. března 2025 ve službách rakouského dopravce ecco-rail s kontejnerovým vlakem u stanice Haiding.
Text Petr Štefek, foto Kajetan Steiner
|
Podkrkonošská trať do Karpacze se připravuje na obnovení provozu
|
|
Na území dnešního Dolnoslezského vojvodství byla kdysi hustá síť železničních tratí jako pozůstatek někdejšího německého území. Mnoho tamních lokálek však bylo zrušeno v návaznosti na několik vln zastavování pravidelné osobní dopravy. Na velkém množství polských tratích utichl provoz osobních vlaků k 3. dubnu 2000 a jedním z takto postižených byl i úsek Jelenia Góra – Mysłakowice – Karpacz (viz Redukce osobní dopravy v Polsku pokračuje). Zatímco státní dráhy a jejich nástupci zastavovali provoz a rušili tratě, Dolnoslezské vojvodství od druhé poloviny nultých let začalo postupně provoz obnovovat s využitím služeb vlastního dopravce Koleje Dolnośląskie a vlastního manažera infrastruktury Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu (DSDiK).
V roce 2020 byla vytvořena studie proveditelnosti obnovy trati Jelenia Góra – Karpacz, která posuzovala i možnost elektrizace (trakční vedení už na trati bylo do roku 1945), tato nejdražší varianta však byla zamítnuta. V témže roce pak byla nesjízdná trať převedena ze státního provozovatele PKP Polskie Linie Kolejowe na DSDiK. V dubnu 2022 začala obnova prvního úseku z Jelenie Góry do Mysłakowic (10 km), na kterou na podzim 2023 navázaly stavební práce v úseku do Karpacze (7 km). Předpokládalo se, že se osobní vlaky do Karpacze vrátí v průběhu roku 2023, ale nečekané problémy při realizaci zakázky postupně termín zprovoznění odsouvaly. V březnu 2025 se konečně podařilo dostat stavební práce do závěrečné fáze a do konečné stanice Karpacz tak dorazil první, i když zatím jen stavební, vlak. Obnovení provozu na trati se očekává v červnu 2025, současně probíhají stavební práce na navazujícím úseku Mysłakowice – Kowary (cca 5 km, pravidelná osobní doprava zastavena již v roce 1986) s termínem dokončení ještě v roce 2025.
Na fotografii pořízené 8. března 2025 poblíž zastávky a někdejší stanice Miłków mezi Mysłakowicemi a Karpaczem je při sypání kameniva zachycena pracovní souprava v čele s lokomotivou SM31-009.
Text Petr Štefek, foto Norbert Łasak
|
Poslední lokomotiva řady 744.1 pro ČD Cargo
|
|
V roce 2023 si dopravce ČD Cargo doobjednal u společnosti CZ LOKO k stávajícím deseti ještě další dvě lokomotivy řady 744.1 (viz Další lokomotivy řady 744.1 pro ČD Cargo). Zatímco 744.179 byla ČD Cargu dodána již v říjnu 2024, druhá objednaná 744.180 si na své předání počkala až do začátku března 2025. K prodloužení termínu došlo především kvůli legislativě spojené s vyřizováním dokumentace pro vozidla vybavená ETCS.
Nově vyráběné lokomotivy řady 744.1 CZ LOKO pro české dopravce jsou již standardně vybavovány OBU ETCS CAF Auriga, ale všechny vyrobené stroje pro ČD Cargo jsou z důvodu sjednocení ovládacích a řidicích prvků osazeny jednotkou EbiCab výrobce Alstom (dřívější Bombardier).
744.180 byla výrobně dokončována již v prosinci 2024, ale kvůli vyřizování dokumentace potřebné ke schválení vykonala TBZ až koncem února 2025 a to pod dohledem ETCS na trati Kolín - Záboří nad Labem. Začátkem března 2025 byla úředně převzata k ČD Cargo. 5. 3. 2025 byla převezena v nákladním vlaku z Jihlavy do Havlíčkova Brodu a poté pokračovala stejným způsobem do Břeclavi, ve které bude dislokována.
V minulém roce poptávalo ČD Cargo až 15 dalších nových lokomotiv podobné konstrukce, z důvodu výrazného poklesu přeprav v nákladní dopravě a relativně vysoké ceně nových lokomotiv oproti modernizovaným nakonec vybralo vítěze pouze v soutěži na rekonstrukce dalších až 50 stávajících strojů řady 742.
Na fotografii z prosince 2024 se představuje 744.180 při zkušební jízdě jako Lv 53928 Jihlava - Havlíčkův Brod nedaleko cílové stanice. Do provozu pod ČD Cargem by měla zasáhnout ještě v průběhu první poloviny března 2025.
Text a foto Daniel Brabenec
|
Provoz na českých kolejích oživí Dragony v barvách Akiemu
|
|
 |
Již v listopadu 2020 se na české železniční síti poprvé objevila lokomotiva ET43-001 jako první zástupce dvousystémových lokomotiv Dragon 2 z lokomotivky Newag. Jednalo se o nečinnou lokomotivu, která následně absolvovala sérii typových zkoušek na okruhu u Velimi (viz Zkoušky dvousystémové lokomotivy Dragon 2 ve Zkušebním centru VUZ), později také na veřejné síti Správy železnic. Tento typ lokomotiv získal 28. února 2023 schválení ERA pro provoz v Polsku, Česku a Slovensku. Od začátku dubna 2023 se první stroje z 24kusové objednávky pro PKP Cargo (PKPC) začaly objevovat v čele nákladních vlaků v Polsku, od května 2023 i v Česku.
Další zájemcem o dvousystémové Dragony se stal pool Akiem, který podepsal 16. listopadu 2023 smlouvu na dodávku celkem 30 Dragonů 2, z toho 10 dvousystémových pro Polsko, Česko a Slovensko. Tyto lokomotivy jsou technicky shodné se stroji pro PKPC, proto nebylo nutné jejich nové schvalování. Inventární čísla navazují na stroje dodané PKPC, mají ale jiné řadové označení. Takže zatímco stroj PKPC nejvyššího čísla je označen ET43-024, navazující kus pro Akiem je označen E6MST-025. Inventární čísla v EVN jsou však o dvě vyšší (čili ET43-001 je 3 260 003 a E6MST-025 je 3 260 027), neboť čísla 0001 a 0002 byla použita u lokomotiv původně rakouské řady 1822, které byly sešrotovány už před 11 lety (viz Lokomotivy 1822-002 a 1822-005 sešrotovány).
První tři lokomotivy pro Akiem, tj. E6MST-025 až 027, vykonaly během února 2025 úspěšné zkoušky v rozsahu TBZ na trati mezi Tarnówem a Krakówem. Jako první z těchto strojů se na české a slovenské železniční síti objevila lokomotiva E6MST-026, která 4. března jela strojně přes Petrovice u Karviné do Trenčína a v noci ze 4. na 5. března se vrátila zpět. Byť se spekuluje o pronájmu slovenské logistické skupině Budamar, tato jízda se uskutečnila na licenci PKP Cargo.
Na snímku pořízeném 4. března 2025 ve stanici Kysucké Nové Město je zachycen stroj E6MST-026 během jízdy do Trenčína.
Text Petr Štefek, foto Pavol Vlček
|
Česká řada 740 se rozšiřuje o další dvě lokomotivy
|
|
Společnost DB Cargo Czechia (DBCCZ) si pořídila během minulých let pro potřeby posunu a dispečerských výkonů zejména v ostravském uzlu postupně od sesterské DB Cargo Polska tři lokomotivy české výroby řady T448p. Nejprve v březnu 2020 dorazily z Polska T448p-033 a T448p-034, o rok později je pak doplnila T448p-129 (viz Lokomotiva 740.470 posílila flotilu DB Cargo Czechia). Ta se ale kvůli zdlouhavé registraci u ERA dostala do provozu až v květnu 2024 a to už s českým označením 740.470. O rok později přišly na řadu i zbývající dva stroje DBCCZ. K 26. 2. 2025 byly administrativně přeznačeny T448p-033 na 740.471 a T448p-034 na 740.472. Nové označení brzy ponesou i fyzicky.
Lokomotivy řady 740, které jsou s polskými T448p víceméně shodné, byly vyrobeny v ČKD Praha s označením T448.0501 - 0959. Po přechodu z Kryšpínova na UIC číselné značení a obdržení řady 740 vyvstal problém s inventárními čísly přesahujícími 900, protože tento interval byl určen pro vozidla úzkého rozchodu. Z toho důvodu došlo nejprve v Česku a později i na Slovensku (zde ovšem zdaleka ne u všech lokomotiv) k převodu inventárních čísel 900 - 959 na 400 - 459 s dodržením pořadí. Po roce 1989 se ale do Česka začaly dostávat i polské T448p, některé pak byly přeznačeny na řadu 740. Přidělena jim byla inventární čísla navazující na poslední vyrobenou českou. První takovou lokomotivou byla tedy 740.460 (ex T448p-141), která v roce 1996 posílila flotilu OKD, Dopravy. Stroje DBCCZ tak obsadily v pořadí volné pozice 740.470 až 740.472.
Kromě ostravské aglomerace se tyto lokomotivy DBCCZ vyskytují i v jiných místech (jedna z nich bývá deponována v Pardubicích hl. n. pro staniční posun a místní výkony), případně byly půjčovány pro traťové výkony jiným dopravcům. Ještě v tomto roce by flotilu lokomotiv DBCCZ měla posílit nově vyrobená řady 744.1 z produkce CZ LOKO, vybavená již z výroby OBU ETCS, aby se mohla pohybovat po tratích s výhradním provozem pod dohledem ETCS.
Při posunu v Ostravě byla zachycena 4. 3. 2025 lokomotiva 740.470, vlevo v pozadí pak stojí odstavené 740.471 a 740.472.
Text Daniel Brabenec, foto a spolupráce Petr Štefek
|
Společnost Olomoucká dopravní si pořizuje novou lokomotivu
|
|
 |
Dalším českým dopravcem ze stavebního sektoru, který si pořizuje novou dieselovou lokomotivu, je společnost Olomoucká dopravní. Ta si objednala u výrobce CZ LOKO jednu lokomotivu typu EffiShunter 1000. Kompletace lokomotivy byla zahájena v druhé polovině roku 2024 v jihlavském závodě CZ LOKO, dokončována je pak počátkem března 2025. Protože byla objednána později a nižší inventární čísla již byla rezervována lokomotivám z předchozích kontraktů, obdržela označení 744.190. Do té doby byla držitelem nejvyššího pořadového čísla italská 744.182 (viz Nový italský zákazník pro lokomotivu typu EffiShunter 1000). Provedením pak odpovídá stroji 744.162 (viz Nové lokomotivy pro SUAS Transportation Service), přímo z výroby je osazena OBU ETCS CAF Signalling Auriga ve spojení se zabezpečovačem Mirel VZ1. V této konfiguraci je možno lokomotivu do doby schválení provozovat zatím pouze v režimu ETCS Switch-OFF. Olomoucká dopravní si hodlá lokomotivu přebrat ještě během první poloviny března 2025, nebude na rozdíl od jiných dopravců čekat na schválení do zkušebního provozu v režimu Switch-ON.
Společnost Olomoucká dopravní zahájila své působení v roce 2006 se specializací na silniční a železniční přepravy. Při svých aktivitách využívá provázaně kombinaci silniční a železniční dopravy. Hlavní pracovní náplní firmy je přeprava sypkých materiálů na krátké a střední vzdálenosti - jedná se především o návoz materiálu pro výlukovou činnost. Pro vedení pracovních vlaků jsou využívány lokomotivy řady 742 a 740, případně 721. Ve vlastnictví společnosti je také 12 výsypných vozů a 7 plošinových vozů.
Na fotografii z 6. 3. 2025 je zachycena 744.190 při své první zkušební jízdě jako Lv 54560 Jihlava - Havlíčkův Brod v mezistaničním úseku Šlapanov - Havlíčkův Brod.
Text a foto Daniel Brabenec
|
Obnovení nákladní dopravy na části trati Dobronín - Polná
|
|
 |
Na krátkou trať spojující Dobronín s Polnou vyjel poslední vlak již téměř před 10 lety. Pravidelná osobní doprava byla ukončena v květnu 1982, nepravidelně zde pak jezdily ještě osobní vlaky v rámci zářijové Mrkvancové pouti nebo zvláštních jízd, nákladní vydržely až do poloviny dvacátých let tohoto století. Na této regionální trati je v posledních letech vyloučen provoz z důvodu havarijního stavu infrastruktury. Určena byla postupně k prodeji, konzervaci, zvažovala se i proměna na cyklostezku. Úsek Dobronín zastávka - Polná je zcela nesjízdný, z Dobronína do Dobronína zastávky byl pak díky lepšímu svršku s betonovými pražci udržován nepravidelný provoz nákladních vlaků na vlečku Agropodniku Jihlava, sklad Dobronín, v místě bývalé dobronínské zastávky. Dřívější vlaky s hnojivy později nahradily ropné produkty, do kterých se v areálu Agropodniku přimíchávaly biosložky. Obsluhu zajištovalo ČD Cargo, v posledním období provozu pak soukromí dopravci.
Vybudované zázemí ke skladování ropných produktů v areálu Agropodniku využívá společnost Armex Oil, která zde provozuje terminál k distribuci pohonných hmot. Zásobování terminálu probíhalo v poslední době zcela kamionovou dopravou, ale funkční vlečka a narůstající objem přeprav vybízel k úvaze o opětovném využití železniční dopravy. Po uskutečněných jednáních v závěru loňského roku dorazil nakonec první vlak do terminálu koncem února 2025, přeprava se uskutečnila ve spolupráci společností Čepro a Armex Oil. 26. 2. 2025 byl z Děčína vypraven Pn 54225 dopravce ČD Cargo s cílovou stanicí Dobronín tvořený 22 kotlovými vozy s hmotností necelých 1800 t. Ten si převzaly v Kutné Hoře „plecháče“ 242.239 + 242.268, které z Havlíčkova Brodu doplnilo na postrku „dvojče“ 742.107 + 742.370. Toto „dvojče“ pak během dvou dnů obsloužilo několikrát vlečku v km 3,250 trati Dobronín - Polná, která ústí do terminálu společnosti Armex Oil. 28. 2. 2025 pak dojela z Jihlavy pro zbývajících 12 vyložených vozů 731.009. Odstavenou soupravu prázdných vozů z Dobronína odvezlo ČD Cargo v sobotu 1. 3. 2025 zpět do Děčína, odkud pokračovala do Německa. Předpokládaná četnost obsluhy vlečky je v současnosti plánována zhruba dvakrát měsíčně.
Na fotografii z 28. 2. 2025 je zachycena v čele vlaku Vleč 52892 Vlečka km 3,250 - Dobronín jihlavská záloha 731.009 krátce po rozjezdu několik stovek metrů za areálem Agropodniku se soupravou prázdných kotlových vozů po jejich vyložení na vlečce v terminálu Armex Oil.
Text a foto Daniel Brabenec
|
SKPL Cargo si pořídilo další motorové vozy 810 od Českých drah
|
|
V lednu 2017 polský dopravce SKPL Cargo odkoupil od Českých drah čtyři motorové vozy řady 810 (viz Čtyři motorové vozy řady 810 ČD prodány do Polska) a další dva kusy (810.165 a 810.629) byly této společnosti předány v roce 2024. K rozšíření parku vozidel řady 810 až na osm kusů došlo v roce 2025 pořízením vozů 810.408 a 810.627.
Tyto dva poslední kusy pocházejí z depa Veselí nad Moravou a byly po celý svůj provozní život věrné tratím na jižní Moravě. Oba byly z provozu odstaveny k 16. červnu 2022 z důvodu dosažení limitu pro provedení vyššího stupně opravy a následně byly navrženy na zrušení. Objevili se však zájemci o jejich odkoupení, a proto byly vozy vystaveny do elektronické aukce, ve které zvítězilo SKPL Cargo. V sobotu 1. března 2025 se pak oba vozy vydaly na cestu k novému majiteli.
Přepravu motorových vozů z deponie ve Veselí nad Moravou k předávce majiteli do polských Chałupek provedla lokomotiva 751.335 společnosti Moravská železniční na licenci dopravce MBM Rail. Kvůli výhradnímu provozu ETCS musela být zvolena náhradní trasa, namísto nejkratší cesty po „Ferdinandce“. Souprava proto vyrazila z Veselí nad Moravou jako vlak Pn 52536 přes Uherský Brod, Bylnici, Horní Lideč, Valašské Meziříčí, Frýdek-Místek, Český Těšín a Bohumín do Chalupek. Nutno však dodat že i přes toto neobvyklé trasování trvala cesta vlaku pouhých 6 hodin a probíhala velmi hladce. V Chalupkách byly motorové vozy odstaveny a v průběhu noční směny převezeny lokomotivou S200-280 SKPL Cargo do Gliwic-Łabed a následně do Pleszewa, kam dorazily už 2. března 2025. Tam následně projdou zprovozněním, opravou a nalakováním do barev SKPL.
Snímek dokumentuje popisovanou jízdu vlaku Pn 52536 během pobytu ve stanici Kunovice.
Text a foto Vojtěch Gášek
|
Lokomotiva 742.793 pro CZ Logistics
|
|
Společnost CZ LOKO v minulých letech rekonstruovala několik desítek lokomotiv řady 742 na řadu 742.71. Kromě komplexní modernizace byly tyto lokomotivy také osazeny OBU ETCS - zpočátku typu EbiCab od firmy Bombardier, později jej nahradila jednotka CAF Auriga. S chystaným zavedením výhradního provozu pod dohledem ETCS v okolí uzlu Česká Třebová se rozhodla společnost CZ LOKO zajistit vhodnou lokomotivu s OBU ETCS také pro svoji dceřinou společnost CZ Logistics (CZL), která zajišťuje pro CZ LOKO jak posun v jednotlivých provozovnách společnosti (Česká Třebová a Jihlava), tak i technologické a další přepravy mezi jednotlivými závody, případně k zákazníkům v rámci Česka a Slovenska. Volba padla nakonec na lokomotivu řady 742.71, shodnou s druhou sérií rekonstrukcí pro ČD Cargo.
Kompletace lokomotivy 742.793, číselně navazující na druhou sérii modernizací pro ČD Cargo, probíhala od druhé poloviny loňského roku v závodě CZ LOKO v České Třebové. V závěru února 2025 vykonala zkušební jízdy a následně i TBZ na trati Česká Třebová - Skalice nad Svitavou. Po návratu z TBZ proběhl v České Třebové také křest lokomotivy zástupci CZL. Počátkem března 2025 pak bude oficiálně předána CZL, aby mohla co nejdříve vyrazit do provozu (především na tratích pod dohledem ETCS). Kromě tohoto stroje využívá CZL i několik dalších lokomotiv - jak svých, tak v majetku CZ LOKO nebo pronajaté od jiných subjektů - 709.401, 709.601, 704.707, 704.708 a 744.001 (vlastní i dlouhodobě odstavenou akumulátorovou 704.201). Ty však nejsou vybaveny ETCS a tak mají omezený akční rádius.
Na fotografii z 27. 5. 2025 se představuje lokomotiva 742.793 při návratu z TBZ jako Lv 94532 Skalice nad Svitavou - Česká Třebová v blízkosti vjezdových návěstidel železniční stanice Česká Třebová.
Text Daniel Brabenec, foto Lubomír Hudač
|
Lokomotivy 741.7 pro italskou stavební firmu Valsecchi Armamento Ferroviario
|
|
Oblibu modernizovaných lokomotiv řady 741.7 v Itálii dokládá objednávka další tamní stavební firmy z oboru údržby a oprav železniční infrastruktury. Společnost Valsecchi Armamento Ferroviario si u českého výrobce CZ LOKO v loňském roce objednala dva stroje výše jmenované řady na vedení stavebních vlaků na území Itálie. Navazuje tím na dodávku dvou lokomotiv stejného typu z loňského podzimu, které si pořídila v rámci omlazení svého lokomotivního parku stavební firma Scala Virgilio & Figli (viz Dva stroje řady 741.7 pro italskou společnost Scala Virgilio & Figli).
Valsecchi Armamento Ferroviario se sídlem ve městě Merone vystupuje od roku 1982 jako rodinná firma s působností především v okolí Milána. Zabývá se výstavbou a údržbou železničních a tramvajových tratí, zejména kolejového spodku a svršku, pokládky kolejí a výhybek. Na výlukách provozuje několik svých lokomotiv německé a italské výroby různého stáří.
Obě lokomotivy s označením 741.772 a 741.773 byly stejně jako předchozí stroje řady 741.7 vyexpedovány ze závodu CZ LOKO v České Třebové. Kvůli výhradnímu provozu pod dohledem ETCS na koridorových tratích v okolí České Třebové musely absolvovat zkušební jízdy z Ústí nad Orlicí do Lichkova, mezi Českou Třebovou a Ústím nad Orlicí byly převezeny zapůjčenou lokomotivou 744.150 (viz „Kanárek“ 744.150 pro stavební společnost Subterra). Ta je vybavena OBU ETCS Bombardier EbiCab, s kterou je již možné její nasazení v provozu pod dohledem ETCS, na rozdíl od v současnosti montovaných jednotek CAF Auriga.
Fotografie z 10. 2. 2025 zachytila obě lokomotivy při přepravě do Itálie během odstávky v Břeclavi. Do Břeclavi oba stroje dovezla lokomotiva společnosti Retrack, neboť CZ Logistics momentálně nedisponuje vhodným vozidlem vybaveným OBU ETCS. Dále do Rakouska pak pokračovaly s lokomotivou společnosti Wiener Lokalbahnen.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
|
|
|
|