SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Květen 2018

Lokomotivy pro albánského dopravce ALBRAIL
Po letech stagnace železniční dopravy, zavírání neudržovaných tratí a zastavování provozu vlaků v Albánii se snad situace začíná měnit k lepšímu. V roce 2015 sice albánské státní železnice HSH představily nový korporátní nátěr na jedné opravené lokomotivě a dvou vozech, stav železniční infrastruktury ale zůstával nezměněn. V lednu 2016 pak byla v Tiraně založena soukromá společnost ALBRAIL, která dostala od albánského ministerstva dopravy zadání na revitalizaci tratí Fier - Vlorë (délka 33 km, Vlorë je druhý největší albánský přístav) a následně Fier - Ballsh, kde je napojena vlečka největší albánské rafinerie ARMO (Albanian Refining Marketing of Oil, která je ale od listopadu 2016 v úpadku).
Pro vozbu pracovních vlaků zakoupila v roce 2018 společnost ALBRAIL od slovenské firmy Loco TRADE Levice dvě lokomotivy. První z nich se stal „čmelák“ 770.526, dodaný z výroby v dubnu 1984 Severočeským hnědouhelným dolům na vlečku dolu Ležáky. Později byla přesunuta na důl Hrabák, to už v rámci nástupnické Mostecké uhelné společnosti. V roce 1998 byla prodána firmě Timos Kolín a následně změnila ještě několikrát majitele, až skončila v roce 2011 jako neprovozní ve firmě CZ LOKO Česká Třebová. Zde byla v roce 2013 zahájena její oprava spojená s polonizací a od dubna 2014 je pronajímána v Polsku společností CZ LOKO Polska (viz Lokomotiva 770.526 je provozována v Polsku). Počátkem roku 2018 byla prodána společnosti Loco TRADE Levice, v únoru 2018 převezena do CZ LOKO Letohrad na opravu a v České Třebové získala i nový modrý lak se žlutým pruhem a dalšímy doplňky. 23. 3. 2018 byla strojně přepravena z Letohradu do Prievidze, kde byla odstavena na vlečce Hornonitrianských baní (HBP) v depu Baně Cigeľ. Mezitím je odvezena počátkem března z Pardubic do Prievidze lokomotiva 711.081, odkoupená od Unipetrolu Doprava. Ta byla opravována a opatřena obdobným lakem jako 770.526 přímo na Bani Cigeľ. Počátkem dubna 2018 jsou lokomotivy testovány na kolejích HBP a v polovině dubna připraveny na export. Původně plánovaný termín jejich odjezdu byl z důvodu na straně objednatele přesunut z poloviny dubna až na počátek května. 4. 5. 2018 byly obě lokomotivy odvezeny k celnímu odbavení do Levic a následovat bude jejich několikadenní cesta do Albánie k novému majiteli.
Na fotografiích pořízených 11. 4. 2018 u depa Baně Cigeľ se představují obě lokomotivy již připravené na svůj odjezd do nového působiště, který se ale o několik týdnů opozdil.
Text Daniel Brabenec, spolupráce a foto Lubomír Podlaha
 
 
 
 
14. 11. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3