SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Červen 2014

Lokomotiva 770.526 je provozována v Polsku
Přestože je v Polsku provoz „čmeláků“, tedy tamní řady S200, spíše v útlumu (což se týká především strojů společnosti DB Schenker Rail Polska), opakovaně dochází k prodejům či pronájmům lokomotiv tohoto typu z Česka a Slovenska firmám severního souseda. Dalším přírůstkem v řadách polských „čmeláků“ se tak letos stal stroj 770.526 (ČKD 13554/1984). Jedná se o stroj dodaný z výroby Severočeským hnědouhelným dolům, z nichž přešel na nástupnickou organizaci Mostecká uhelná společnost. Odtud byl odprodán společnosti Česká lokomotivka, která jej pronajímala různým dopravcům. Dalším majitelem byla společnost LOKO TRANS, která jej v roce 2011 prodala jako neprovozní společnosti CZ LOKO. Počátkem června 2011 pak byla lokomotiva přepravena do dílen CZ LOKO Česká Třebová, kde čekala do roku 2013 na zahájení opravy a následné polonizace. Oprava lokomotivy včetně opatření novým lakem v barvách CZ LOKO byla ukončena v dubnu 2014, kdy absolvovala sérii zkušebních jízd v úseku Česká Třebová - Svitavy.
V závěru dubna 2014 byla lokomotiva přepravena přes přechod Královec – Kamienna Góra do Polska. Lokomotiva je nadále registrována v Česku pod číslem 92 54 2 770 526-2, ale držitelem je polská společnost CZ LOKO Polska. Pro potřeby identifikace v Polsku obdržela lokomotiva ještě označení S200-304, což číselně navazuje na tři stroje polského dopravce STK: S200-301 (ex 770.540), S200-302 (ex 770.108) a S200-303 (ex 771.062). Nájemcem lokomotivy se stala společnost SKPL Cargo, která stroj nejprve krátce zapůjčila dopravci Extrail. Od konce května je S200-304 přímo ve službách firmy SKLP Cargo. Ta ji nasazuje na pracovních vlacích souvisejících s modernizaci části trati Poznań - Wolsztyn, která potrvá až do konce léta.
Horní snímek dokumentuje stav lokomotivy před provedenou opravou, konkrétně jde o fotografii pořízenou 2. června 2011 v Blansku během přepravy ze Střelic do České Třebové, kterou zajistil stroj 709.401. Současný vzhled lokomotivy pak dokládá dolní snímek pořízený 4. června 2014 v modernizovaném úseku Grodzisk Wielkopolski - Rakoniewice, jehož opravy se 770.526 účastní.
Text Petr Štefek, horní foto Luboš Hudač, dolní foto Bartosz Konieczny
 
 
 
 
25. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3