SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Netypická náhrada motorového vozu řady 810
Náhrady motorových vozů motorovými lokomotivami s jedním či dvěma vozy jsou na našich tratích poměrně častým jevem. Už méně obvyklé je použití lokomotivy elektrické, protože většina motorovými vozy pojížděných tratí není elektrizována. Velice netypickou náhradu za motorový vůz 810 však občas použijí v PJ Bohumín. Ačkoli v nejbližším okolí Bohumína jsou všechny tratě elektrizovány, sloužily zde tři motorové vozy řady 810 (810.420, 810.421 a 810.444) a to na tratích z Bohumína do polských Chałupek a mezi Dětmarovicemi a Petrovicemi u Karviné, kde kapacita vozu na zdejší frekvenci cestujících plně postačuje. Turnusová potřeba činí dva vozy, třetí je záložní.
Po srpnových povodních byl však vůz 810.421 předán do Prahy, a proto již není k dispozici provozní záloha. Mezi 31. srpnem a 2. zářím tak došlo na trati Dětmarovice - Petrovice k nahrazení motorového vozu řady 810 elektrickou jednotkou 460.003/004. Z důvodu nedostatečné délky nástupiště v zastávce Závada musely být z jednotky vyřazeny všechny vložené vozy (nehledě na nadbytečnou kapacitu pětivozové soupravy), což dokumentuje snímek, pořízený 1. září v zastávce Závada. V minulosti již bylo podobné řešení několikrát použito, ale vzhledem k existenci zálohy za zdejší motorové vozy to bylo velmi zřídka.
Od října (popř. listopadu) přecházejí zbývající dva motorové vozy 810 pod křídla DKV Valašské Meziříčí s tím, že provozovány budou i nadále ve svém dosavadním působišti, ale veškeré opravy budou prováděny v mateřském depu. Vzhledem ke vzdálenosti obou dep a přímé neexistenci provozní zálohy není vyloučeno, že se s takovýmto „panťáčkem“ budeme setkávat častěji.
Text a foto Jan Šantrůček
Rychlíky 662 a 661 již bez přípřeže
V neděli 1. září 2002 vyjely naposledy rychlíky č. 662 Bohumín - Plzeň a č. 661 Plzeň - Bohumín s pravidelnou přípřeží dvou brněnských lokomotiv řady 750/754 v traťovém úseku Brno - Jihlava a zpět. Posílené devíti- až čtrnáctivozové rychlíky vyjížděly vždy od konce července do začátku září s přípřežní lokomotivou, nejprve pouze rychlík z Českých Budějovic do Brna, od tohoto GVD už i R 662 z Bohumína do Plzně (důvodem je překročení normativu řazením lehátkového vozu ZSSK v relaci Košice - České Budějovice). K turnusové lokomotivě řady 754 DKV Brno byla nejprve přivěšována přípřežní jihlavská lokomotiva řady 751 nebo 749, s nástupem GVD 2001/2002 začala být řazena na přípřež lokomotiva řady 750 DKV Brno. O letošních prázdninách byla na přípřež vyčleněna lokomotiva 754.076, kterou občas zastupovala i jiná lokomotiva stejné řady. Od GVD 2002/2003 bude tato přípřež lokomotiv z nařízení odboru kolejových vozidel GŘ ČD zrušena. Nově budou vedeny paralení R 1560/1561 z Brna do Českých Budějovic a zpět přes Havlíčkův Brod s desetiminutovými odstupy od kmenových R 661/662, kterým byl snížen počet vozů na sedm (normativ pro řadu 754).
Na fotografii z 28. července 2002 je zachycena dvojice lokomotiv 754.076 a 754.044 v čele R 662 „Rožmberk“ Bohumín - Plzeň hlavní nádraží mezi Okříškami a zastávkou Dolní Smrčné.
Text a foto Petr Šimoník
Měření EMC lokomotivy řady 2016 ÖBB
Ve dnech 8. a 9. září proběhlo na Železničním zkušebním okruhu (ŽZO) v Cerhenicích měření vlivu čtyřnápravové motorové lokomotivy řady 2016 ÖBB na sdělovací a zabezpečovací zařízení a radiové rušení (zkouška elektromagnetické kompatibility - EMC) z důvodu schválení typu pro provoz na území ČR. Zátěž pro topný agregát při měření vytvářel elektrotechnický měřicí vůz Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ).
Tato moderní lokomotiva, konkrétně se jednalo o stroj 2016.011, přijela z Vídně 7. září na vlaku EC 72 „Smetana“ do Prahy hl. n., obdobně jako v prosinci 2001 na stejnou zkoušku lokomotiva 1116.011. V úseku mezi Břeclaví a Prahou byla řazena jako nečinná za slovenskou lokomotivou řady 350 v čele vlaku. Zpět do Vídně se lokomotiva vracela 10. září, a to opět na vlaku EC 73 „Smetana“ s vlakovým strojem řady 350 ZSSK.
Na snímku je lokomotiva 2016.011 zachycena 8. září při zkoušce na ŽZO společně s elektrotechnickým měřicím vozem VÚŽ.
Text a foto Jiří Konečný
44. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně
Ve dnech 16. až 20. září se uskuteční 44. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně. Jako každoročně se zde budou prezentovat také výrobci, zaměření na kolejovou dopravu a techniku. V jednotlivých pavilonech se budou představovat firmy, zabývající se zabezpečovací a sdělovací technikou a výrobou a opravami jak železničních, tak i drážních vozidel pro MHD a jejich příslušenství. Na volné ploše by se mezi letošními exponáty měla mimo jiné objevit také tato vozidla:
  • Modernizovaná lokomotiva 753.703 (ČMKS - Česká Třebová) se spalovacím motorem Caterpillar 3512 B DI-TA o výkonu 1455 kW s elektrickým přenosem výkonu (AC/DC) a s elektrodynamickou brzdou.
  • Modernizovaný motorový univerzální vozík MUV 73.001 (ex MUV 72-M; ČMKS - Jihlava) se spalovacím motorem DEUTZ BF6M 1013C o výkonu 151 kW, s elektrickým přenosem výkonu, jehož majitelem je DP Metro Praha.
  • Dvounápravová lokomotiva 797.701 (reko 700 - 702, ČMKS - Jihlava) se spalovacím motorem Caterpillar 3306 o výkonu 169 kW s elektrickým přenosem výkonu, určená pro Elektrizaci železnic Praha.
  • Nízkopodlažní řídící vůz 912.001 (Pars nova Šumperk), vzniklý rekonstrukcí přípojného vozu řady 010, určený k motorovému vozu 812.613.
  • Rekonstrukce nákladních vozů Fals a Eaos (ZOS Zvolen).
Text Daniel Brabenec
Venice - Simplon - Orient Express
Na objednávku společnosti V.S.O.E. train zavítala na koleje Českých drah ve dnech 19. až 21. září 2002 souprava vlaku Venice - Simplon - Orient Express. Souprava sedmnácti nostalgických vozů vstoupila na síť ČD přes přechod Hohenau - Břeclav 19. září jako vlak D 13668 a dále z Břeclavi pokračovala jako Zvláštní R 11006 do Prahy. V sobotu 21. září souprava pokračuje ve své jízdě z Prahy přes Plzeň a Cheb a dále přes síť DB do Paříže.
Jedním z hnacích vozidel, které byly na tento vlak nasazeny, je bohumínská „bobina“ E 499.004 a to v úseku Kutná Hora hl. n. – Praha hl. n. Lokomotiva E 499.004 pro Zvláštní R 11006 přijela 19. září na závěsu expresu č. 506 do Kolína, z Kolína pak strojně odjela do Kutné Hory. Zpět do Bohumína se lokomotiva vrátila v pátek 20. září jako vlaková na rychlíku č. 1541.
Lokomotiva E 499.004 se v čele výše zmíněného zvláštního vlaku objevila již několikrát, na snímku je zachycena nedaleko Kolína 20. června 2002.
Jízdní řád
Text Jan Palán, foto Jakub Šimoník
„Dopravácký víkend“ v Jablonci nad Nisou
Ve dnech 21. - 22. 9. 2002 se v Jablonci nad Nisou uskutečnil druhý Dopravácký víkend (po premiéře v roce 2000) zaměřený na prezentaci místního provozovatele MHD (ČSAD Jablonec n. N.) formou dne otevřených dveří ve vozovně MHD v Pražské ulici a tradičně doplněný zvláštními jízdami historických vozidel na trasách MHD. Tentokrát však historické autobusy (Praga RND, Š706 RO s vlekem, 2x linková Karosa ŠL11, prototyp Karosa „Lego“), kromě anglického patrového autobusu (v majetku spolku Chlumec bus Ústí nad Labem), nejezdila okruh po městě, ale vyjížděla k hvězdicovým vyjížďkám jak po městě, tak do blízkého i vzdálenějšího okolí, např. do Bedřichova, Hrabětic, Maxova, Horní Proseče či Nové Vsi. Velkou atrakcí byly rovněž kyvadlové jízdy jediné provozní úzkorozchodné historické tramvaje č. 78 zvané „Bovera“ (původem z Ústí nad Labem) z konečné linky 11 v Pasířské ulici do zastávky Brandl. Až na pošmourné počasí vydařenou akci navštívilo asi 5000 návštěvníků, většinou rodin s dětmi.
Text Martin Ročňák
Návrat lokomotiv 313.432 a 498.106 z Bratislavy
Ve středu 25. září 2002 se budou do domovských dep vracet lokomotivy 313.432 a 498.106, které se o předešlých víkendech zúčastnily setkání historických vozidel v Bratislavě, Zvolenu a v Budapešti. Pro jejich návrat jsou zavedeny zvláštní soupravové vlaky ze stanice Bratislava východ do Veselí nad Moravou (viz jízdní řád). Ve Veselí pak bude konvoj rozdělen a operativně přepraven do domovských dep. Pro brněnské křídlo konvoje (498.106 + doprovodný Bac 51 54 59 10 035-7) přijede do Veselí nad Moravou lokomotiva T 478.1001. Předpokládaný odjezd konvoje do Brna bude přibližně ve 13:30.
Text Jan Palán
Požár lokomotivy 742.221 u Jedlové
26. září 2002 došlo asi dva kilometry před železniční stanicí Jedlová k požáru lokomotivy 742.221 (DKV Liberec, SLČ Rumburk). Tato lokomotiva jela na postrku vlaku Rušící Nex 53621 z Rumburku a hořící dojela až do Jedlové, kde byla hasičským záchranným sborem uhašena. Zmiňovaný vlak (vlakovou lokomotivou byl stroj 750.401) pokračoval v jízdě po příjezdu stroje 753.001, který nastoupil jako přípřežní. Pravděpodobnou příčinou požáru byla technická závada.
Na snímku, pořízeném ve stanici Jedlová, je lokomotiva 742.221 zachycena krátce po uhašení požáru.




Text a foto Michal Kozuk
REMOTE 98 v úseku Jablonec nad Nisou - Smržovka
Dne 27. září 2002 ve 13:15 hod. byl v traťovém úseku Jablonec nad Nisou - Smržovka uveden do činnosti systém dálkově ovládaného zabezpečovacího zařízení REMOTE 98, který je produktem firmy AK signal Brno. Do systému bylo zahrnuto přejezdové zabezpečovací zařízení se závorami nedaleko Nové Vsi nad Nisou a krycí návěstidla nákladišť Nová Ves nad Nisou a Jablonecké Paseky. Obslužné pracoviště JOP bylo zřízeno ve stanici Jablonec nad Nisou.
Mechanická návěstidla a mechanické závory v Nové Vsi nad Nisou se tak již staly historií. Ten den také byla, po 108 letech, ukončena služba železničních zaměstnanců v této malebné staničce na okraji Jablonce nad Nisou (v poslední době již pouze nákladiště a zastávka).
Na snímku pořízeném 9. září 2002 míjí osobní vlak 6377 vedený motorovým vozem 810.461 dnes již neexistující předvěst krycího návěstidla do Nové Vsi nad Nisou.













Text a foto Petr Prokeš
 
 
 
 
28. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3