SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Říjen 2022

50 let od ukončení trolejbusové dopravy v Praze
Dopravní podnik hl. města Prahy (dále jen DPP) uspořádal o víkendu 15. a 16. října 2022 vzpomínkovou akci k 50letému výročí od ukončení trolejbusové dopravy v Praze, které připadá na noc z 15. na 16. října. V rámci této akce byly po oba dva dny na části nově budované částečně elektrizované trati v trase dnešní autobusové linky č. 140 z Palmovky do Miškovic nasazeny historické trolejbusy. Centrem vzpomínkové akce se stal autobusový terminál v Letňanech, kde začíná dnes už zprovozněný elektrizovaný úsek směřující ulicí Tupolevova ke kruhovému objezdu u Globusu v Čakovicích. Výchozí část trasy z Palmovky na Prosek, v rámci kterého je i krátký již dříve elektrizovaný úsek v ulici Prosecká, je v současnosti teprve ve výstavbě. Právě v Prosecké ulici byl shodou okolností před 5 lety dne 15. října 2017 zahájen zkušební provoz bateriových trolejbusů v Praze (viz Plíživý návrat trolejbusů do Prahy po 45 letech).
Na speciální okružní lince byly po oba víkendové dny nasazeny dva historické trolejbusy ze sbírek Muzea MHD DPP, které zasáhly do pravidelného provozu trolejbusů v Praze – Tatra T 400/III ev. č. 431 a Škoda 8 Tr ev. č. 494. Dále to byly tři trolejbusy, které ovšem v Praze nikdy nasazeny nebyly: dva trolejbusy ze sbírky Dopravního podniku města Pardubic – Škoda 9 Tr HT ev. č. 358 a Škoda 14 Tr 08/6 ev. č. 311. Posledním byl původně plzeňský trolejbus Škoda 21 Tr ACI ev. č. 488 ze sbírky Škoda – Bus klubu Plzeň. V terminálu Letňany bylo možné spatřit trolejbus Praga TOT ev. č. 303 rovněž ze sbírek Muzea MHD DPP, který právě prochází renovací a 28. srpna 1936 zahajoval trolejbusovou dopravu na lince od vozovny Střešovice ke Sv. Matěji. Vystaven byl také bateriový trolejbus Škoda 24 Tr Irisbus ev. č. 9508 DPP, který byl poprvé u DPP nasazen v rámci zkušebního provozu v Prosecké ulici v roce 2017, a nízkopodlažní trolejbus SOR TNS 12 určený pro Jihlavu, ale v Praze jej bylo možné spatřit v novém barevném schématu PID. Společnost SOR Libchavy společně s dodavatelem el. výzbroje firmou Cegelec totiž vyhrála zakázku na dodávku prvních 15 kloubových a nízkopodlažních bateriových trolejbusů typu SOR TNS 18 právě pro nově elektrizovanou linku 58 z Palmovky do Miškovic, která nahradí linku 140 vedenou v současnosti autobusy. Na pravidelnou linku č. 58 DPP byl po oba dva dny nasazen bateriový trolejbus 30 Tr ev. č. 9506 zapůjčený z Dopravního podniku města Hradec Králové. Ovšem ani tento nejezdil v ulicích Prahy poprvé, neboť i on byl zkušebně nasazen v Prosecké ulici (viz Další bateriový trolejbus na testech v Praze).
Horní snímek z neděle 16. října 2022 dokumentuje v Praze na ulici Tupolevova nedaleko zastávky Trutnovská setkání pravidelné linky č. 58 vedené bateriovým trolejbusem 30 Tr ev. č. 9506 Dopravního podniku města Hradec Králové s okružní linkou na které byl nasazen historický trolejbus Škoda 9 Tr HT ev. č. 358 ze sbírky Dopravního podniku města Pardubic. Na dolním snímku, pořízeném v sobotu 15. října 2022 na terminálu Letňany, je trojice „pražských“ trolejbusů různých generací: SOR TNS 12, Škoda 24 Tr Irisbus ev. č. 9508 DPP a Praga TOT ev. č. 303.
Text a foto Jiří Konečný
 
 
 
 
19. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3