Červenec 2010

Tramvaje se vrací do ulic Stockholmu
Provoz klasických pouličních tramvají ve švédském hlavním městě Stockholmu byl postupně zastavován od roku 1957, na zbývajích linkách pak zcela ustal v tzv. Dagen H (3. září 1967), kdy se v celém Švédsku přešlo z levostranného na pravostranný silniční provoz. V roce 1991 pak byl obnoven provoz historickými tramvajemi na tzv. Djurgårdslinjen, což je trať o délce 2,9 km v centru města.
V roce 2008 bylo rozhodnuto o prodloužení trati Djurgårdslinjen o cca 300 metrů ze smyčky Norrmalmstorg kolem hlavního nádraží Stockholms centralstation na novou konečnou Sergels torg. Původní muzejní trať pak byla modernizována pro běžný provoz. Zahájení komerčního provozu je naplánováno na 23. srpna 2010. Provoz bude zajišťován šesti tramvajemi FLEXITY Classic, ty však společnost Bombardier Transportation dodá až v průběhu roku 2011. Do té doby budou nasazeny soupravy téhož typu, ale zapůjčené z měst Norrköping (3 ks) a Frankfurt am Main (3 ks).
Do poloviny července 2010 již do Stockholmu dorazily všechny tramvaje z Norrköpingu a zatím dvě tramvaje z Frankfurtu. Tyto soupravy jsou do doby zahájení provozu s cestujícími používány při zkušebních jízdách a pro školení řidičů.
Na snímku pořízeném 19. června 2010 na stockholmské třídě Strandvägen je zachycen vůz č. 35 z Norrköpingu během zkušební jízdy.
Text Melker Larsson a Petr Štefek, foto Melker Larsson
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019