SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2008

„Glatttalbahn“ - tramvají na curyšské letiště Kloten
Dávno plánovaný projekt se konečně stane skutečností a tramvaje „Glatttalbahn“ budou jezdit od nového grafikonu 2008/09 na curyšské letiště Kloten. A to i přes to, že spojení letiště s městem je kvalitní již dnes, protože vedle několika linek autobusů jezdí od roku 1980 rychlíky a vlaky S-bahn S2 a S16 přímo z hlavního nádraží do stanice Zürich Oerlikon a poté do podzemní stanice Flughafen a dál do Bassersdorfu směrem na Winterthur.
Nově postavená trať s rozchodem 1 000 mm, elektrizovaná systémem 1 200 V DC (stejně jako zbytek curyšské tramvajové sítě) vede ze severu města na železniční stanici Glattbrugg, dál na stanici Kloten Balsberg, na letiště a na konečnou stanici „Fracht“, kde se nachází smyčka pro otáčení souprav. Nové trati využije linka č. 10, která dnes spojuje curyšské hlavní nádraží s nádražím Oerlikon.
Od prosince 2008 bude jízdní doba tramvaje z hlavního nádraží na letiště 38 minut a bude jezdit v intervalu 15 minut, ráno a večer dokonce ve zkráceném intervalu 7,5 minuty. Pokud porovnáme nové tramvajové spojení s vlakem, který je z hlavního nádraží na letišti za 8 minut, nevypadá nová tramvajová linka příliš atraktivně. Ovšem poprvé se cestující přepraví z Glattbruggu nebo ze stanice Kloten Balsberg přímo na letiště. V současné době musí v každém případě jet nejdříve do Oerlikonu, tedy do města, kde teprve přestoupí na spoj jedoucí na letiště.
Stavba Glatttalbahn, tedy dráhy v údolí řeky Glatt, byla zahájena v roce 2004. Jednalo se o složitou stavbu, neboť oblast Glatttal je velice hustě obydlená. Hned za Lindberghplatz na severu Oerlikonu začíná 400 metrů dlouhý podjezd „Stelzentunnel“ pod čtyřkolejnou tratí SBB-CFF-FSS Oerlikon – Opfikon. Tunel končí až u železniční stanice Glattbrugg. Odtud vede trať dále do průmyslové zóny Glattbrugg a na 860 metrů dlouhém viaduktu Balsberg. Na tomto mostě je umístěna zastávka Kloten Balsberg, která slouží také pro přestup na autobusy a vlaky linky S7. Nejdůležitější bude samozřejmě zastávka u letiště. Tato stanice je vzdálena od terminálu letiště asi 50 metrů. Na tramvajové lince je zavedeno celkem sedm nových zastávek.
Na „Glatttalbahn“ budou nasazeny soupravy Be 4/6 „Tram 2000“ vyrobené v letech 1976 – 1992 podnikem Verkehrsbetriebe der Stadt Zürich (VBZ). Celkem bylo vyrobeno 98 těchto souprav. Vozové skříně byly vyrobeny u firem Wagonsfabrik Schlieren, Schindler Wagon Pratteln a Schweizerische Industriegesellschaft Neuhausen. Elektrické zařízení dodaly firmy Brown, Boveri & Cie a následně také Asea Brown Boveri. Tramvajové soupravy byly dodávány ve dvou výkonových verzích (278 a 308 kW). Další provozovanou soupravou bude Be 5/6 „Cobra“. Tyto tramvaje jsou vyráběny ve švýcarském Villeneuve ve spolupráci firem Alstom a Bombardier Transportation. Do roku 2010 by mělo být v Curychu v provozu celkem 88 tramvají „Cobra“, z toho 35 na „Glatttalbahn“. Maximální rychlost tramvaje je 70 km/h, trvalý výkon 625 kW (5 x 125 kW). Tramvaje jsou schopny provozu na stoupání až 77 ‰.
Snímek pořízený 17. listopadu 2008 zachytil tramvaj Be 4/6 ev. č. 2121 na školním spoji u stanice Flughafen.
Text a foto Matthias Haag
 
 
 
 
19. 8. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3