SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Srpen 2008

Nové Dosto-RV typu FLIRT
V okolí švýcarského města Curych se od roku 1989 téměř zdvojnásobila přepravní kapacita osobní dopravy a tato vzrůstající tendence pokračuje i nadále. Denně je v provozu 113 souprav s lokomotivami řady Re 450, 42 nových jednotek řady RABe 514 a několik dalších např. RBe 540, Re 420 v kombinaci s řidicím vozem nebo starší RABDe 510 typu „Mirage”. Požadovaný cestovní komfort splňují pouze nové jednotky RABe 514 vybavené dnes již standardní klimatizací. Firma Siemens vyrobila pro SBB‑CFF‑FFS v rozmezí let 2005 až 2007 celkem 35 jednotek RABe 514 (viz Dodávky jednotek RABe 514 pro SBB-CFF-FFS pokračují). Smlouva obsahovala také opci na dalších 25 jednotek s termínem dodání do konce roku 2009. Německému výrobci kolejových vozidel se nepodařilo předat první sérii RABe 514 dle dohodnutého termínu a v rámci smluvní pokuty dodá zdarma jednu soupravu navíc.
V dubnu 2007 vypsal dopravce SBB-CFF-FFS soutěž na 60 příměstských dvoupodlažních jednotek. V technických podmínkách byla zadána celková délka soupravy 100 m, ale v únoru 2008 byla zakázka přepracována na 50 vlaků, o celkové délce jednotky 150 metrů. Hlavními soupeři byli německý Siemens, francouzko-kanadské uskupení Alstom‑Bombardier a domácí Stadler Altenrhein.
Zakázku za 1 024 milionu švýcarských franků vyhrála v červenci 2008 společnost Stadler. Nové příměstské jednotky Dosto-RV (Doppelstocktriebzug - Regionalverkehr) s označením RABe 513 budou konstruovány v Altenrheinu u Bodamského jezera. Celková délka jednotky bude 150 metrů, což je pro vozidla curyšského S-Bahnu novinkou. Z provozních podmínek vyplynulo, že jedna jednotka RABe 514 nebo souprava s lokomotivou Re 450 (380 míst k sezení) poskytuje malou přepravní kapacitu, ale dvě soupravy (760 míst k sezení) již představují plýtvání trakční energií. Nová RABe 513 bude mít k dispozici 414 míst k sezení v druhé třídě a 112 míst v třídě první. Jednotka je složena ze šesti vozů – Bt + B + AB (WC) + B + B (WC) + At (1. třída). Maximální rychlost je podobně jako u jednotek FLIRT ‑ 160 km/h. Hmotnost soupravy je 296 t, maximální výkon je 6 000 kW. Jednotku pohání 8 hnacích dvojkolí hlavových vozů. Elektrická výzbroj je umístěna ve vozech At a Bt, pouze kompresory se nachází, obdobně jako u jednotek RABe 514 firmy Siemens, ve vložených vozech. Do budoucna je plánován provoz příměstských vlaků také v kombinaci s jednotkami RABe 514.
Vizualizace představuje pouze čtyřvozovou jednotku RABe 513, která bude ve skutečnosti vyráběna jako šestivozová.
Text Matthias Haag, foto SBB-CFF-FFS
 
 
 
 
19. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3