"Taurus" nová lokomotivní řada 1016/1116 ÖBB
   
  
 
   |  
     Prototyp dvoufrekvenční verze 1116.001-7
     při zkušební jízdě  v Summerau 24.3.2000 |  
  
      
    Nová čtyřnápravová elektrická lokomotiva řady
    1016/1116 Rakouských státních drah ÖBB svým technickým řešením navazuje na
    úspěšné lokomotivy z rodiny EuroSprinter, které dnes jezdí ve Španělsku
    (řada S 252 – 75 kusů), Portugalsku (řada LE 5600 – 30 kusů), Řecku 
    (řada H 560 – 6 kusů) a Koreji (řada 8100 – 2 kusy). Dále pak na nákladní
    lokomotivy řady 152 dodávané v počtu 195 kusů Německým drahám DB a 13
    lokomotiv řady EG 3100 Dánských drah DSB, které jsou první šestinápravové a
    jsou řazeny do druhé generace lokomotiv EuroSprinter.
      
    Na základě výsledků mezinárodní soutěže si ÖBB 29. července 1997 objednaly
    u firmy Siemens Österreich AG celkem 75 vysoce výkonných lokomotiv. Tato
    objednávka byla v průběhu roku 1999 zvětšena o 100 lokomotiv na celkových
    175 kusů. Z toho jich bude dodáno 50 v jednosystémové verzi, řada 1016, které
    jsou určeny k provozu na tratích ÖBB případně také DB a SBB napájených
    střídavým napájecím systémem 15 kV, 16 2/3 Hz. A 125 lokomotiv (původně jen
    25) bude dodáno v dvoufrekvenční verzi, řada 1116  vybavená navíc střídavým
    napájecím systémem 25 kV, 50 Hz za účelem zajíždění na tratě ČD, ŽSR a MÁV.
    Jedná se o univerzální lokomotivu použitelnou jak v rychlé osobní, tak těžké
    nákladní přepravě.
    |  
    1016.004-2 první stroj této řady
   vyrobený v lokomotivce v Linci, v žst. Wien Hütteldorf 28.9.2000 |  
  
       
    Mechanická část lokomotivy vyvinutá firmou Krauss-Maffei Verkeherstechnik vychází z
    konstrukce lokomotivní skříně řady 152 DB. Skříň je samonosné ocelové konstrukce se
    dvěma čelními stanovišti strojvedoucího. Aby nebyla překročena požadovaná hmotnost 85 t
    byla značná část stavebních dílů, jako střešní segmenty, vstupní dveře, skříň na baterie
    a sněhové pluhy vyrobena z hliníku. Na vývoji vysokorychlostních podvozků EuroSprinter
    s plně odpruženým vysokovýkonným pohonem s oddělenou brzdovou hřídelí 
    (Hochleistungsantrieb mit separater Bremswelle HAB) se spolupodílela firma Siemens SGP
    Graz, kde jsou tyto podvozky vyráběny pro celou sérii lokomotiv. Použité podvozky byly
    vyvinuty s ohledem, že budou provozovány jak na speciálních vysokorychlostních tratích,
    tak na obloukovitých tratích Alp. Jako základ posloužil podvozek z prototypu lokomotivy 
    EuroSprinter (127.001), kde byl tento nový pohon s HAB odzkoušen a zároveň proběhlo jeho
    schválení u Německého spolkového drážního ústavu (EBA). Řešení za použití HAB má ideální
    předpoklady pro komfortní jízdní vlastnosti podvozků z důvodu minimalizování neodpružených hmot. 
    Oproti pohonu na lokomotivě řady 152 DB se neodpružené hmoty snížily o 32 %. Dalším
    vylepšením je použití jednostranného vedení dvojkolí, které umožňuje pasivní radiální 
    nastavení dvojkolí, což se pozitivně projeví na obloukovitých tratích. Primární
    i sekundární vypružení je provedeno pomocí šroubových válcových pružin. Pružiny sekundárního
    vypružení jsou v uspořádání „flexicoil“. Přenos podélných sil mezi podvozkem a skříní je
    proveden prostřednictvím otočného čepu. Podvozek se přes všechna vylepšení vyznačuje
    jednoduchou stavbou a s tím spojenými nízkými náklady na údržbu.
 
      |  
    Dne 23.7.2000 stroj 1116.001-7 v úseku Berhardsthal - Břeclav se zvláštním vlakem
    pro CK ÖBB s vozy ŽSR  |  
  
      
    Elektrický pohon lokomotivy je na bázi vstupního pulsního usměrňovače, stejnosměrného
    meziobvodu, napěťových střídačů a třífázových asynchronních trakčních motorů. Elektrický
    proud je do lokomotivy přiváděn jedním ze dvou polopantografových sběračů (u řady 1116 je
    navíc třetí sběrač pro provoz u MÁV) přes hlavní vakuový vypínač na primární vinutí
    transformátoru, který je umístěn uprostřed lokomotivy mezi podvozky. Na sekundární straně
    je šest vinutí pro trakci, vinutí 1000 V pro zásobení průběžného vlakového kabelu, vinutí
    344 V pro měnič pomocných pohonů a vinutí 200 V pro zásobení palubní sítě. Transformátor
    pro dvoufrekvenční verzi 1116 má na sekundární straně přepínání systému, které připíná
    odpovídající část vinutí a navíc vinutí 1500 V pro zásobení průběžného vlakového kabelu. 
    K sekundárním trakčním vinutím jsou pro jeden podvozek připojeny tři pulsní usměrňovače v
    sério-paralelním spojení, realizované jako čtyřkvadrantové vodou chlazené měniče na bázi
    GTO tyristorů, které umožňují při elektrodynamickém brždění vracet vyrobenou 
    elektrickou energii zpět do sítě. Z napěťového stejnosměrného meziobvodu napájejí dva na 
    sobě nezávislé střídače vždy vlastní třífázový asynchronní trakční motor o trvalém výkonu
    1,6 MW. V případě poruchy výkonové části jednoho ze vstupních měničů, nebo napěťových
    střídačů je možné příslušný vadný modul a část meziobvodu odpojit a po přepojení pokračovat
    v jízdě se sníženým výkonem.
      
    Použitá elektrická výzbroj vychází z osvědčených komponentů firmy Siemens. Vodou chlazené
    trakční střídače a vzduchem chlazené usměrňovače pomocných pohonů byly po menší modifikaci
    převzaty z řady 152 DB. Hlavní transformátor, pohon a brzdový systém byl u těchto lokomotiv
    oproti zkušební lokomotivě EuroSprinter (127.001) a nákladním lokomotivám řady 152 DB
    zdokonalen. Použit je rovněž osvědčený řídící systém SIBAS 32.
      
    Výroba prvních čtyř lokomotiv (1016.001-003 a 1116.001) proběhla kompletně u firmy Siemens
    Krauss-Maffei Lokomotiven GmbH v Mnichově - Allachu.  Zde byla také 12. července 1999 
    předvedena odborné veřejnosti první vyrobená lokomotiva této řady 1016.001. Pro další
    lokomotivy je v Mnichově postavena hrubá stavba lokomotivní  skříně a konečná montáž
    probíhá ve čtrnáctidenním rytmu (25 lokomotiv ročně) v nově postavených objektech dílen v
    Linci. 30. července 1999 zde byla dokončena první lokomotiva, jednalo se o stroj 1016.004.
    Některé komponenty lokomotivní skříně se vyrábí v dílnách Rakouských státních drah
    Knittelfeld a Floridsdorf.
     |  
   Lokomotiva 1116.001-7 se blíží s nákladním vlakem ke
    stanici Gaisbach-Wartdberg 24.3.2000 |  
 
      
    Po rozsáhlých zkouškách prvních čtyř lokomotiv na zkušebním okruhu firmy Siemens ve
    Wegberg-Wildenrathu a na tratích DB a ÖBB, (v případě dvoufrekvenční verze navíc na
    tratích MÁV a GySEV), byla jako první převzata do zkušebního provozu u ÖBB lokomotiva 
    1016.003. Stalo se tak 5. ledna 2000, dva dny před smlouvou stanoveným termínem.
    Tou dobou ÖBB ještě neměly uzpůsobenou příslušnou zkušební trať pro vykonání Technicko
    bezpečnostní zkoušky (TBZ), kdy je mimo jiné požadováno dosažení maximální rychlosti 253 km/h
    (230 km/h + 10%). Jako první se TBZ podrobila 11. února 2000 lokomotiva 1016.001, která v
    mezistaničním úseku Wels – Lambach dosáhla max. rychlosti 255 km/h a tím překonala dosavadní
    rychlostní rekord ÖBB z 24. září 1987. Tehdy lokomotiva 1044.501 dosáhla max. rychlosti 
    241,2 km/h.
      
    První převzaté lokomotivy byly ihned nasazeny
    do nepravidelného provozu (přípřeže), z důvodu zaškolení strojvedoucích a postupně jsou 
    nasazovány další. Od změny grafikonu 1999/2000 zatím lokomotivy řady 1016 pravidelně jezdí v
    desetidenním oběhu, kde mimo jiné zjišťují vozbu IC a EC vlaků č.: 162, 163, 466, 467 na rameni
    Wien West – Buchs SG, vlaků č.: 262, 347 v úseku Wien West – Hegyeshalom a nákladních 
    vlaků č.: 41660, 45802, 45811 a 45815 mezi Salzburgem a Mnichovem. Celkem 175 lokomotiv by 
    mělo být postupně přiděleno do následujících lokomotivních dep: 25x1016 a 60x1116 Wien West,
    25x1016 a 25x1116 Salzburg a zbývajících 40 lokomotiv řady 1116 má dostat depo Villach.
 
   
 
  Technická data 1016/1116
  
  
  Předané stroje ÖBB
  |  lokomotiva  |  výrobní číslo  | 
       datum
     převzetí  |  depo  |  
|  1016.001 |   |  8.3.2000 | 
 Wien West  |  
|  1016.002 | 
  |  17.2.2000 |  Wien West  | 
 
|  1016.003 |   | 
 4.2.2000 |  Wien West  | 
 |  |  1016.004 |   | 
 31.3.2000 |  Wien West  | 
 |  |  1016.005 | 20353 | 
 14.4.2000 |  Wien West  | 
 
|  1016.006 | 20354 | 
 20.4.2000 |  Wien West  | 
 
|  1016.007 | 20355 | 
 25.5.2000 |  Wien West  | 
 
|  1016.008 | 20356 | 
 25.5.2000 |  Wien West  |  
|  1116.001 | 
  |  8.3.2000 | 
 Wien West  |  
 
 
   
   |