Czech Raildays 2010



Ve dnech 15. až 17. června 2010 přivítal komerční obvod železniční stanice Ostrava hlavní nádraží 11. ročník veletrhu drážní techniky a služeb pro železniční a městskou kolejovou dopravu – Czech Raildays 2010. Z produkce hnacích vozidel byla k vidění nová, ale i rekonstruovaná vozidla elektrické a motorové trakce, osobní i nákladní vozy a rovněž vozidla městské hromadné dopravy.
Společnost PKP Intercity představila lokomotivu 91 51 5 370 008-2.
Bombardier představil lokomotivu 92 80 1285 107-9 typu TRAXX F140 DE.
Firmy CZ LOKO a Caterpillar představily motorgenerátorové soustrojí
s vlakovým topením Locat 3512C/631/630 a lokomotivu 742.701-6.
Lostr Louny prezentoval lokomotivu 92 80 1263 003-6 Maxima 30 CC,
která bude vyráběna v Lounech.
Lostr Louny vystavoval také nákladní vůz Sggrss 80'.
Společnost Adria Transport vystavovala lokomotivu 91 81 1216 921-7.
V pozadí je lokomotiva společnosti Vítkovice Doprava 703.821-9 na CNG.
Výrobce autobusů a trolejbusů SOR Libchavy představil elektrobus EBN 10,5.
Dalším vozidlem společnosti SOR Libchavy byl trolejbus TNB 12.

Při vstupu do areálu nákladového nádraží zaujala většinu návštěvníků známá elektrická lokomotiva ES 64 U4 firmy Siemens. Vystavovanou lokomotivu 91 51 5 370 008-2 provozuje společnost PKP Intercity. Tyto lokomotivy můžeme od 24. května 2010 vidět v čele vlaků kategorie EC také na síti SŽDC (viz Polští „Husarzi“ na českém území). Dalším vystavovaným „Taurusem“ byl stroj dopravce Adria Transport 91 81 1216 921-7, který je registrován u společnosti Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb (viz Lokomotivy 1216 dopravce Adria Transport).
Motorové lokomotivy výrobce Siemens zastupoval „Herkules“ 93 81 2016 904-1 společnosti LTE Logistik- und Transport. Lokomotiva je vybavena spalovacím motorem MTU 16V 4000 R41 nastaveným na výkon 2 000 kW. Maximální rychlost je 140 km/h. Hmotnost lokomotivy je 80 t.

Z produkce firmy Bombardier Transportation byl k vidění zástupce lokomotivní rodiny TRAXX - F140 DE, který se 15. dubna 2010 dočkal schválení typu drážního vozidla od českého Drážního úřadu. Dieselelektrická lokomotiva 92 80 1285 107-9 patří lucemburské leassingové společnosti CBRail. Délka přes nárazníky je 18 900 mm, rozvor podvozku je 2 600 mm. Maximální rychlost lokomotivy je 160 km/h. Lokomotiva je vybavena spalovacím motorem MTU 16 V 4000 R43 L, který ji poskytuje maximální výkon 2 400 kW a maximální tažnou sílu 270 kN. Pohon zajišťují asynchronní trakční motory, které napájí střídač MITRAC TC 3300. F140 DE je rovněž vybavena eletrodynamickou brzdou (EDB) o výkonu 1 600 kW. Hmotnost lokomotivy je 83 t. Lokomotiva byla po ukončení veletrhu přepravena na Slovensko, kde bude pod hlavičkou dopravce Express Rail absolvovat nutné zkoušky pro schválení provozu také na síti ŽSR.

Firma CZ LOKO představila poslední rekonstruovanou motorovou lokomotivu 753.780-6, která pochází z 30kusové série pro dopravce ČD Cargo. Lokomotiva je určena pro středně těžkou traťovou službu na tratích s rozchodem 1 435 mm a je vybavena spalovacím motorem Caterpillar 3512 B o výkonu 1 500 kW a trakčním alternátorem Siemens 1FC2 631-6. Přenos výkonu je elektrický střídavě-stejnosměrný (AC/DC). Maximální rychlost je 100 km/h, hmotnost vozidla je 72 t. Maximální tažná síla je 202 kN. Lokomotiva je vybavena elektronickou regulací přenosu výkonu a elektrodynamickou brzdou.
Druhým vystavovaným exponátem společnosti CZ LOKO byla motorová lokomotiva 742.701-6 určená pro dopravce ČD Cargo (viz Lokomotiva 742.701 ČD Cargo). Na veletrhu Czech Raildays 2009 byla rovněž vystavena lokomotiva 742.701-6, která byla posléze přečíslována na řadu 741.7 (viz Czech Raildays 2009). Lokomotiva 742.701-6 vystavovaná v roce 2010 vznikla přestavbou stroje řady 742 a je určena pro středně těžkou traťovou službu na tratích s rozchodem 1 435 mm a je vybavena spalovacím motorem Caterpillar 3508C o výkonu 1 000 kW. Tento motor splňuje emisní limity EU Stage IIIA (cyklus F). Spalovací motor pohání trakční alternátor Siemens 1FC2 560-6. Přenos výkonu je elektrický střídavě-stejnosměrný (AC/DC). Maximální rychlost je 100 km/h, hmotnost vozidla je 64 t. Uspořádání lokomotivy je kapotové s postranními ochozy a věžovou kabinou strojvedoucího splňující současné normy EU.

Společnost LOSTR Louny získala 12. ledna 2010 licenci pro výrobu moderních motorových lokomotiv Maxima firmy Voith Turbo Lokomotivtechnik. Na veletrhu v Ostravě tedy nemohla chybět známá lokomotiva Maxima 30 CC. Vystavovaný stroj 92 80 1263 003-6 byl ještě vyroben v závodě v Kielu. Délka přes nárazníky je 23 200 mm, hmotnost je 135 t, maximální rychlost 120 km/h. Palivová nádrž pojme až 10 000 litrů paliva. Maximální výkon šestnáctiválcového spalovacího motoru firmy ABC je 2 750 kW, přenos výkonu je hydraulický. Lokomotiva splňuje hlukové limity dle TSI CR Noise a emisní limity UIC II/EU IIIA.
LOSTR Louny dále představil nákladní plošinový kloubový vůz 33 54 4975 570-1 Sggrss 80' typu 578.4. Vůz je vybaven třemi dvounápravovými podvozky typu Y 25 Lsd1 a je určen pro přepravu kontejnerů velikosti 20´ a 40´. Vzdálenost otočných čepů je 2 x 12 250 mm, délka přes nárazníky 26 400 mm. Ložná hmotnost je 109 000 kg, vlastní hmotnost vozu je 26 000 kg. Maximální rychlost při hmotnosti na nápravu 20 t je 120 km/h, maximální rychlost při hmotnosti na nápravu 22,5 t je 100 km/h.

Společnost Vítkovice Doprava představila rekonstruovanou motorovou lokomotivu 703.821-9 (původně 703.023-2), kterou pohání spalovací motor TEDOM TG 250 AV na stlačený zemní plyn (CNG). Přenos výkonu je hydrodynamický. Maximální rychlost lokomotivy je 40 km/h, trvalý výkon je 180 kW, hmotnost lokomotivy je 24 t. Zásoba plynu je 84 kg při tlaku 200 bar. Provoz takto rekonstruované lokomotivy je levnější o 81 Kč/motohodinu, hlučnost na stanovišti strojvedoucího je menší o 9 dB a vnější hlučnost se snížila o 12 dB. Podobně jako Vítkovice Doprava připravují také České dráhy rekonstrukci motorových lokomotiv řady 714 na stlačený zemní plyn.

Tramvajovou dopravu zastupovala jednosměrná čtyřnápravová nízkopodlažní tramvaj Vario LF plus PL, která je společným dílem firem Pragoimex, Krnovské opravny a strojírny (KOS Krnov), VKV Praha a Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Vario LF plus PL je vybavena novými podvozky typu Komfort plus, které umožnily snížit výšku podlahy. Tyto podvozky byly poprvé použity na tramvaji Vario LF2 plus, která byla vystavována v Ostravě v loňském roce (viz Czech Raildays 2009). V prostoru druhých a třetích dveří jsou instalovány kamery pro lepší kontrolu nástupního prostoru. Trakční výzbroj dodala společnost Škoda Electric. Délka skříně je 15 100 mm, hmotnost prázdné tramvaje je 21 200 kg. Maximální rychlost je 65 km/h a pohon zajišťuje trakční motor o výkonu 320 kW. Tramvaj přepraví až 150 stojících a 33+2 sedících cestujících. Vario LF plus PL by mělo být po vykonání potřebných zkušeních jízd zařazeno ještě v roce 2010 do pravidelného provozu u Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP).

Zajímavou novinkou v sekci vozidel městské hromadné dopravy byl dvounápravový třídveřový nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 10,5. Karoserie elektrobusu délky 10 370 mm vychází z městského autobusu SOR BN 10,5. Na dodávce komponentů se podílely firmy Cegelec, PINTR EP a Pragoimex. Trakční výzbroj včetně akumulátorů a trakčního motoru je umístěna v zadní části za hnací nápravou. Elektrobus je vybaven akumulátorovou Litium-iontovou baterií v jednom uzaviratelném bloku, který se dále dělí na šest sektorů. Každý sektor obsahuje 30 článků. Tímto řešením se zjednodušil přístup k jednotlivým článkům. Akumulátor má kapacitu 300 Ah. Elektrická výzbroj firmy Cegelec umožňuje rekuperaci a výbava elektrobusu je navržena tak, aby maximálně spořila energii. Společnost Pragoimex dodala asynchronní šestipólový vodou chlazený trakční motor o výkonu 120 kW. Odpadní teplo vznikající při chlazení trakčních agregátů je možno využít k vytápění prostoru pro cestující. Elektrobus je vybaven také nezávislým topením Eberspächer Hydronic 24 o výkonu 24 kW. Dojezd elektrobusu je dle obsazenosti a náročnosti provozu od 110 do 160 km. Baterii lze dobít za 8 hodin, případně rychlonabíjením již za 4 hodiny. Další možností je nabíjení také ze standardizované zásuvky 32 A. Elektrobus poskytuje 66 míst k stání a 19+9 míst k sezení, samozřejmostí je vyhrazený prostor pro přepravu cestujícího na invalidního vozíku. Maximální konstrukční rychlost je 80 km/h. Provozní hmotnost elektrobusu je 10 200 kg.
Poslední zástupce vozidel městské hromadné dopravy byl nízkopodlažní trolejbus SOR TNB 12 s délkou skříně 12 180 mm. Karoserie trolejbusu vychází z autobusu SOR NB 12. Provozní hmotnost je 10 200 kg. Trolejbus přepraví 67 stojících a 28 sedících cestujících. Trolejbus pohání asynchronní šestipólový motor Pragoimex TAM 1050 C6B o výkonu 175 kW. Trakční výzbroj CAC 250 NF dodala firma Cegelec.

Ostravské opravny a strojírny (OOS) vystavovaly prototyp nákladního čtyřnápravového výsypného vozu Falnss, typ 9-436.1, který byl označen číslem 00 54 6649 998-4. Vůz je určen pro přepravu uhlí, koksu nebo štěrku. Výsypné klapky jsou ovládány ručně nebo pneumaticky. Falnss je vybaven podvozky Y 25 Ls(s). Vlastní hmotnost vozu je 25 t, ložná hmotnost je 65 t, ložný objem je 85 m3. Maximální rychlost prázdného vozu je 120 km/h, maximální rychlost loženého vozu je 100 km/h. Maximální rychlost loženého vozu při hmotnosti na nápravu menší než 20 t je 120 km/h.

ŽOS Vrútky představily osobní vůz ARmpee 61 54 85-71 005-2 určený pro České dráhy. Vnitřní prostor vozu je rozdělen na nástupní prostor s WC pro personál a skladovým prostorem, následuje kuchyň, bistro oddíl, oddíl pro cestující 1. vozové třídy, který je členěný na jednotlivé boxy a druhý nástupní prostor. Vůz je vybaven podvozky GP 200S s kotoučovou a magnetickou kolejnicovou brzdou. Maximální rychlost vozu je 160 km/h, maximální hmotnost vozu je 46 000 kg, délka přes nárazníky je 26 400 mm.

Na ploše výstaviště byla dále k vidění elektrická lokomotiva 184.501-5 společnosti SD-KD. České dráhy představovaly konferenční vůz 63 54 89-24 041-9 řady SR850. Dopravce PKP Intercity vystavoval osobní vůz 61 51 19-90 044-2 řady A9mnopuz, které vznikl rekonstrukcí vozu Z1-Ap.

Text a foto Pavel Větříšek
Fotografie byly pořízeny 16. června 2010.

© SPŽ