Oživení provozu na trati č. 153 ŽSR

Po dramatickém ukončení osobní dopravy na řadě vedlejších tratí ŽSR v únoru 2003 se na některé z nich veřejný provoz
Letitý obraz malebné podhorské trati - motorový vůz 851.002 ŽSR s přípojným
vozem řady 053/Bnp jako vlak MOs 6006 Zvolen - Šahy projíždí úsekem Breziny
- Podzámčok dne 22. 9. 2001. Nikdo tehdy netušil, že zanedlouho to bude jinak.
v různé podobě vrátil. Poměrně kuriózním způsobem i na nynější trať ŽSR č. 153 Zvolen - Čata.
Železnice v této části Poiplí vznikla roku 1886 stavbou místní trati z dnešního Štúrova do Šahů, odkud v roce 1891 pokračovala do Ballasgyarmátu. Z popudu Hontianské župy byla vybudována další 40 km dlouhá větev Šahy - Krupina, otevřená 6. 4. 1899. Už při projektování byly zvažovány varianty pokračování do Banské Štiavnice a Zvolena. Brzy po vzniku první Republiky československé došlo k realizaci, i když méně známým faktem je, že příprava proběhla v letech 1914 - 1918. Právě proto byl zákon č. 235 z roku 1920 o stavbě potřebného žel. spojení jen symbolickým startem. V letech 1922 - 1924 proběhla v náročném podhorském terénu stavba 33 km dlouhé spojovací trati Zvolen - Krupina, velmi odlišné stavebním provedením i architekturou staničních budov. Slavnostně se otevřela 15. 1. 1925, jako jedna z prvních novostaveb v ČSR.
V roce 1948 došlo k organizačnímu spojení obou tratí, které jsme mohli znát pod označením 34 m, 39 m či 399 ČSD, ale stále v relaci Zvolen - Šahy - Štúrovo. Nedávná reorganizace tratí ŽSR dala vzniknout současným tratím č. 152 Štúrovo - Čata - Levice a již zmíněné trati č. 153 Zvolen - Čata.
Ta se v listopadu 2002 ocitla mezi 25 tratěmi ŽSR, kde chtěla nově vzniklá Železničná spoločnosť, a. s., ke 2. 2. 2003 zastavit veškerou osobní dopravu. Tak se i stalo, ovšem již o půlnoci na 1. 2. 2003, kdy začala stávka železničních odborů. Po jejím poměrně násilném ukončení zde začala náhradní autobusová doprava v celé délce. Tento stav trval pouze do 15. 6. 2003, kdy 2. změnou JŘ 2002/2003 byla obnovena osobní doprava mezi Čatou a Šahy, zatímco 77 km dlouhý úsek do Zvolena osiřel a zůstal jen místní nákladní dopravě. Ta je dnes omezena jen na pár vlaků Mn 84400 (Zvolen 6:37 - Šahy 12:01)/84401 (Šahy 13:03 - Zvolen 18:11), vedené v pracovní dny. Letité působení zvolenských lokomotiv řad 770 a 771 bylo ukončeno v prosinci 2005, kdy si řada 742 připsala na konto další působiště. Turnusově by měly být vlaky vedeny i s postrkem další lokomotivy téže řady.
Zajímavou změnou proto bylo avizované obnovení osobní dopravy na 14 km dlouhém úseku Šahy - Dudince s nynějším GVD 2005/2006. Její rozsah je ale velmi omezený - o jeden páteční pár vlaků Os 5921 Štúrovo - Dudince / 6064 Dudince - Šahy a stejně tak nedělní pár Os 6065 Šahy - Dudince / 5922 Dudince - Štúrovo. Obě štúrovské relace jsou přípoji od R 871 „Zámčan“ a na R 234 „Amicus“.
Dříve zde kralovaly zvolenské motorové vozy řady 851 (M 286.1), které zde psaly většinu historie vozby v motorové trakci a nedlouho po zastavení provozu samy odešly do propadliště dějin. Dnes je osobní doprava v celém okolí v rukou řady 810 z RD Nové Zámky, NM Štúrovo.
Cílová stanice „nových“ vlaků je lázeňské město Dudince. Na vlaky dokonce navazuje autobusová linka 611 408 Zvolen - Šahy, jejíž nedělní spoj č. 24 je přímo svázán s jízdou uvedených vlaků.

Text a foto Leoš Tomančák

Setkání novozámeckého vozu 810.504 a zvolenského „čmeláka“ 770.095
ZSSK Cargo s manipulačním vlakem v bývalé přechodové stanici
Šahy ŽSR dne 28. 10. 2005.
Motorový vůz 810.579 ZSSK z RD Nové Zámky stojí 4. 6. 2006
před odjezdem vlaku Os 5922 do Štúrova v současnosti
pro osobní vlaky v koncové zastávce Dudince.
 
© SPŽ