Řada ČD 363 na trati Plzeň - České Budějovice

Udržovaná 363.108-2 přijíždí s R 661 „Rožmberk“ do Horažďovic předměstí
(25. 11. 2012).
Jednou ze zajímavých novinek v GVD 2011/12 bylo nasazování plzeňských „dvouproudovek“ řady 363 na vozbu rychlíků v úseku Plzeň - České Budějovice. Tato trať - v jízdním řádu označená číslem 190 - je z pohledu železničních příznivců zajímavá nejen krajem krásných jihočeských rybníků, ale i tím, že trať je zatím nedotčena různými stavebními úpravami a její atmosféra budí dojem časů na dráze dávno minulých.
Plzeňské stroje řady 363 byly k vidění na této trati v čele vlaků R 666 „Petr Vok“ (Brno hl. n. - Plzeň hl. n.) a 661 „Rožmberk“ (Plzeň hl. n. - Brno hl. n.). Tento pár rychlíků byl součástí 10denního „budějovického“ turnusu číslo 302 DKV Plzeň s proběhem hnacího vozidla 644 km. Tento oběh zahrnoval především rychlíky mezi Prahou a jihočeskou metropolí, osobní vlaky Tábor - Benešov u Prahy - České Budějovice, pár spěšných vlaků číslo 1830/31 „Jordán“ mezi Táborem a Prahou a noční osobní vlak číslo 8022 České Budějovice - Strakonice, jedoucí druhý den časně ráno jako rychlík číslo 929 „Jihlava“ do Brna.
Výkon plzeňského „esa“ na večerním R 666 „Petr Vok“ navazoval v 9. turnusovém dnu na výkony na pražských R 633/642/643. Odpolední R 661 „Rožmberk“ pak v 10. turnusovém dnu sloužil k návratu „esa“ do Českých Budějovic po provedeném provozním ošetření v plzeňském depu, kdy lokomotiva stačila ještě ten den „otočit Prahu“ s párem rychlíků číslo 654/657.
Tím se vlastně dostáváme k otázce „Proč jezdily plzeňské 363 po trati 190, když je v celém úseku střídavý napájecí systém“? Důvod byl poměrně jednoduchý a provozem vlastně vynucený. Příchodem GVD 2011/12 začalo plzeňské depo nasazovat do čela rychlíků mezi Prahou a Plzní resp. Chebem zrychlená „esa“ řady 362. Řadu 363 z „budějovického“ turnusu tak nebylo možné z důvodu provádění provozního ošetření v mateřském depu „točit“ přes Prahu, jako tomu bylo v GVD 2010/11. Proto bylo nutné přistoupit k výše uvedené
V poslední den grafikonu se „eso“ 363.071-2 blíží k vrcholové stanici Pačejov,
v čele R 661 „Rožmberk“ (8. 12. 2012).
variantě výměny lokomotiv. Paradoxem bylo, že v případě nedostatku pomalého „esa“ se na R 666/661 hojně objevovala také „esa“ zrychlená.
Letošní grafikon zamíchal s „esy“ ještě více. Zrychlená „esa“ jsou nově turnusována také do čela rychlíků mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Výměna lokomotiv mezi Plzní a Českými Budějovicemi je prováděná z důvodu provozního ošetření znovu přes Prahu jako tomu bylo v GVD 2010/11 a dříve.
Plzeňským strojům řady 363 tak zůstala jen vozba osobních vlaků mezi Táborem a Benešovem u Prahy a pár ranních Sp 1830/31 „Jordán“ Tábor - Praha. Z tohoto důvodu byla vytvořena dvoudenní TS 307 s proběhem hnacího vozidla 368 km. Provozní ošetření je prováděno plzeňským depem každou neděli, formou výměny lokomotivy. K návozu „esa“ z Tábora do Plzně je v prvním turnusovém dnu vytvořen nedělní ranní výkon na Sp 1839 Tábor - České Budějovice, ze kterého následně pokračuje s R 922 „Josef Skupa“ do Plzně. V poledne se po provozním ošetření nebo výměně vrací „eso“ s R 663 „Vajgar“ do Českých Budějovic a dále s Os 8206 do táborského depa. V pondělí ráno zahájí ve druhém turnusovém dni svoje provozní nasazení osobním vlakem číslo 8262 vedený zkušenými táborskými strojvedoucími TS 347, kterým zůstaly od nového grafikonu právě jen tyto osobní vlaky do Benešova u Prahy. Přitom na počátku 90. let vozili „táboráci“ mezi Veselím nad Lužnicí a Prahou mimo jiné také elitní vídeňské expresy „Vindobona“, „Smetana“ či „Sanssouci“.
Další tři lokomotivy řady 363 DKV Plzeň jsou nasazovány v turnusové skupině 306, kde zajišťují vozbu osobních vlaků mezi Plzní a Berounem s tím, že se na páru vlaků podívájí do Plané u Mariánských Lázní a Svojšína. Zbývající lokomotivy řady 363 jsou dislokovány v DKV Brno.

Lokomotivy ČD řady 363 k 31. 12. 2012:
DKV Plzeň : 054, 061, 064, 069, 071, 076, 079, 083, 084, 108, 115, 117, 128, 129, 130, 132
DKV Brno : 001, 002, 017, 024, 030, 039, 114, 160, 169

Text a foto Karel Houdek







© SPŽ