Lokomotivy řady 150 a 151 v GVD 2008/2009

Z důvodu stavby tzv. „Nového spojení“ jezdí vlaky z východu Česka
do stanice Praha hlavní nádraží odklonem přes Malešice a Vršovice.
Právě ze stanice Praha-Vršovice se 21. srpna 2008 rozjíždí stroj 151.014.
Již silně oprýskaná lokomotiva 150.026 jede u Mnichovic v čele
spěšného vlaku 1834 místo turnusované „jedničkové bobiny“.
(foto Richard Lužný 31. 8. 2008)
Začátkem tohoto článku nejdříve vzpomeneme druhý nejtragičtější grafikon vlakové dopravy v historii lokomotiv, které si vysloužily přezdívku „banán“ či „dvojka“.
První černá stránka dějin lokomotivní řady E 499.2 byla sepsána nedlouho po vyrobení ve Škodě Plzeň. Již 29. ledna 1981 došlo k nehodě lokomotivy E 499.2017 u Spišské Nové Vsi. Jako první stroj své řady byla následně zrušena. Další černá stránka byla sepsána 8. srpna 2008, kdy došlo k nehodě vlaku EC 108 v čele s lokomotivou 151.018 (viz Nehoda ve Studénce - osudný den plný osmiček a Osud vozidel ČD po nehodě ve Studénce). Následkem této mimořádné události byla lokomotiva zrušena.
Modernizace tratí SŽDC a zvyšování traťových rychlostí si vyžádalo další modernizaci zbývajících lokomotiv řady 150. V roce 2006 tedy byla započata úprava lokomotiv řady 150 s cílem zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Takto modernizované stroje jsou označeny řadou 150.2. Jako první prodělala tuto změnu lokomotiva 150.025, v roce 2007 ji následovaly stroje 150.015, 021 a 024. Během letošního roku (2008) proběhla modernizace strojů 150.002, 009 a 013. Oproti předpokladům byla ještě na konci roku 2008 přistavena k modernizaci lokomotiva 150.022, která se do provozu vrátí až na začátku příštího roku, již s označením 150.222. V následujícím roce tak bude dokončena úprava zbývajících strojů původní řady 150 a sice ev. č. 003, 005, 010 a 026. Samozřejmě jsme nezapomněli na lokomotivu 150.023, která byla v září 2008 přistavena do DPOV-PSO Přerov k vykonání vyvazovací opravy a úpravě na maximální rychlost 160 km/h s použitím některých zařízení ze zrušené 151.018. Tímto nezůstane žádný stroj původní řady 150 (původní označení E 499.2), který neprošel úpravou, ať již na řadu 150.2 či na nejrychlejší lokomotivní řadu Českých drah ‑ 151.
V další části článku se zaměříme na samotný provoz „banánů“ v nadcházejícím jízdním řádu 2008/2009. Stroje řady 151 budou obsluhovat své tradiční vozební rameno Praha – Přerov - Bohumín – Český Těšín, ale budou zajíždět také do Starého Města u Uherského Hradiště s vlaky Ex 525/R 708, R 709/Ex 524, Ex 520, Ex 529/528 a Ex 527/526 či Otrokovic s Ex 523. Pro příští grafikon bylo zrušeno zajíždění lokomotiv řady 151 na síť ŽSR, ať už přes přechod Lúky pod Makytou nebo Mosty u Jablunkova. Na Slovensko budou zajíždět modernizované stroje řady 150.2 a to nejen do Žiliny v čele EC 127/126, ale také do východoslovenských Košic s EC 121/EN 424 a EN 425/EC 120. Na své domovské železniční síti bude řada 150.2 jezdit na trase Praha - Přerov - Vsetín / Staré Město u Uherského Hradiště. Své místo zde mají také posilové rychlíky 1502/1503 a 1540/1541. Do oběhů těchto rychlíkových lokomotiv se dostaly také osobní vlaky. V turnusové skupině 102 to jsou Os 3752/3 ze Zábřehu na Moravě do Starého Města u Uherského Hradiště a Os 3742 z Přerova do Zábřehu na Moravě. Lokomotiva z TS 105 zavítá do Hradce Králové s rychlíkem 959 a zpět do Prahy jede s osobním vlakem 5643 do Pardubic, odkud pokračuje se spěšným vlakem 1902 na nádraží Praha‑Smíchov.
Odsunem lokomotiv řady 150 na vozbu rychlíků Praha – Hradec Králové v GVD 2004/2005 všichni očekávali postupný ústup lokomotiv řady 150 do ústraní na podřadnější výkony. Ovšem „stopadesátky“ jsou od roku 2006 přistavovány k modernizacím a stále se s nimi počítá jako se stěžejní řadou pro vozbu na stejnosměrném napájecím systému z Prahy na východ Česka, případně Slovenska. Společně s vršovickými „bobinami“ 141.001 a 004 tvoří železnou zálohu DKV Praha za „pershingy“ řady 162, ale rovněž zaskakují v příměstské dopravě pražské aglomerace za přestárlé jednotky řady 451/2 nebo za novější jednotky řady 471.

Lokomotivy řady 150: 202, 003, 005, 209, 010, 213, 215, 221, 022, 224, 225, 026    
Lokomotivy řady 151: 001, 004, 006, 007, 008, 011, 012, 014, 016, 019, 020, 023, 027


Text a neoznačené foto Jan Kalivoda


Oběhy lokomotiv řad 150 a 151 DKV Praha, PJ Praha Vršovice

Lokomotivy řady 151 ČD - TS 101 (10 x 151)
1. den
Ex 141Praha hl. n. 4:08 - Bohumín 8:08 
EC 118Bohumín 9:50 - Praha hl. n. 13:54 
IC 531Praha hl. n. 16:09 - Český Těšín 20:50 
Sv 2994Český Těšín 21:11 - Bohumín 21:39 
2. den
SV 2983Bohumín 4:03 - Třinec 4:40 
IC 530Třinec 5:01 - Praha hl. n. 9:54 
IC 517Praha hl. n. 11:23 - Bohumín 14:57 
EC 142Bohumín 15:50 - Praha hl. n. 19:54 
R 201Praha hl. n. 21:09 - Bohumín 1:47 
3. den
R 442Bohumín 4:05 - Praha hl. n. 8:30 
EC 115Praha hl. n. 10:09 - Bohumín 14:10 
IC 516Bohumín 15:00 - Praha hl. n. 18:35 
R 443Praha hl. n. 20:40 - Bohumín 0:57 
4. den
EC 146Bohumín 7:45 - Praha hl. n. 11:54 
Ex 525Praha hl. n. 13:09 - St. Město u Uh. Hr. 16:45 
R 708St. Město u Uh. Hr. 19:12 - Olomouc hl. n. 20:01 
5. den
R 709Olomouc hl. n. 5:57 - St. Město u Uh. Hr. 6:48 
Ex 524St. Město u Uh. Hr. 7:12 - Praha hl. n. 10:54 
EC 147Praha hl. n. 12:09 - Bohumín 16:08 
IC 582Bohumín 17:45 - Praha hl. n. 21:54 
LvPraha hl. n. 22:17 - Praha-Vršovice 22:25 
6. den
LvPraha-Vršovice 5:30 - Praha hl. n. 5:40 
IC 583Praha hl. n. 6:09 - Bohumín 10:16 
Sp 1604Bohumín 11:32 - Ostrava-Svinov 11:48 
EC 234Ostrava-Svinov 12:10 - Praha hl. n. 15:54 
Ex 523Praha hl. n. 17:09 - Otrokovice 20:33 
LvOtrokovice 20:50 - Přerov 21:25 
7. den
Sv 4292Přerov 3:30 - St. Město u Uh. Hr. 3:56 
Ex 520St. Město u Uh. Hr. 4:14 - Praha hl.n. 7:54 
Ex 529Praha hl. n. 9:09 - St. Město u Uh. Hr. 12:45 
Ex 528St. Město u Uh. Hr. 15:12 - Praha hl. n. 18:54 
Ex 521Praha hl. n. 20:09 - Přerov 23:09 
8. den
R 440Přerov 0:57 - Praha hl. n. 3:54 
Ex 527Praha hl. n. 5:08 - St. Město u Uh. Hr. 8:45 
Ex 526St. Město u Uh. Hr. 11:12 - Praha hl. n. 14:54 
IC 581Praha hl. n. 18:09 - Bohumín 22:19b
IC 581Praha hl. n. 18:09 - Český Těšín 22:52a
Sv 2998Český Těšín 23:13 - Bohumín 23:41a
9. den
R 200Bohumín 2:07 - Praha hl. n. 6:54 
EC 143Praha hl. n. 8:09 - Bohumín 12:08 
EC 114Bohumín 13:50 - Praha hl. n. 17:54 
LvPraha hl. n. 18:08 - Praha-Holešovice 18:28 
Sv 29074Praha-Holešovice 18:47 - Praha ONJ 19:086
LvPraha ONJ 19:23 - Praha-Vršovice 19:386
Sv 29074Praha-Holešovice 18:47 - Praha hl. n. 18:57X, +
IC 519Praha hl. n. 19:23 - Bohumín 22:57X, +
10. den
IC 518Bohumín 4:00 - Praha hl. n. 7:35X, 6
Sv 29518Praha hl. n. 8:05 - Praha ONJ 8:13X, 6
LvPraha ONJ 8:28 - Praha-Vršovice 8:46X, 6
LvPraha-Vršovice 13:25 - Praha hl. n. 13:39 
EC 119Praha hl. n. 14:09 - Bohumín 18:08 
Ex 140Bohumín 19:50 - Praha hl. n. 23:54 
 
a - jede kromě 24. a 31. 12
b - jede 24. a 31. 12
 
Průměrný denní běh: 1 212 km
Lokomotivy řady 150.2 ČD - TS 102 (5 x 150.2)
1. den
R 441Praha hl. n. 0:09 - Přerov 3:09 
Sv 4294Přerov 4:39 - Otrokovice 4:56 
Ex 522Otrokovice 5:27 - Praha hl. n. 8:54 
EC 121Praha hl. n. 11:09 - Košice 19:21 
EN 424Košice 21:00 - Praha hl. n. 7:09 
2. den
R 627Praha hl. n. 8:40 - Vsetín 13:14 
R 626Vsetín 14:50 - Praha hl. n. 19:22 
Sv 29762Praha hl. n. 20:01 - Přerov 20:33 
LvPraha ONJ 20:48 - Praha hl. n. 21:06 
R 471Praha hl. n. 21:40 - Přerov 0:59 
3. den
R 470Přerov 2:48 - Praha hl. n. 6:22 
EC 127Praha hl. n. 7:09 - Žilina 12:28 
EC 126Žilina 15:40 - Praha hl. n. 20:54 
EN 425Praha hl. n. 22:04 - Košice 7:32 
4. den
EC 120Košice 8:39 - Praha hl. n. 16:54 
LvPraha hl. n. 17:22 - Praha-Vršovice 17:30 
LvPraha-Vršovice 23:30 - Praha hl. n. 23:38 
1a. den
Os 3752/3Zábřeh na Moravě 5:15 - St. Město u Uh. Hr. 7:21X
R 702St. Město u Uh. Hr. 9:12 - Praha hl. n. 13:22 
SvPraha hl. n. 13:32 - Praha-Vysočany 13:40 
SvPraha-Vysočany 14:12 - Praha hl. n. 14:19 
R 703Praha hl. n. 14:40 - St. Město u Uh. Hr. 18:48 
LvSt. Město u Uh. Hr. 19:38 - Přerov 20:301-4, +
Os 3742Přerov 22:06 - Zábřeh na Moravě 23:101-4, +
 
Průměrný denní běh: 1 243 km

Lokomotivy řady 150.2 ČD - TS 105 (1/1 x 150.2)
1. den
Os 5643Hradec Králové hl. n. 4:39 - Pardubice hl. n. 5:02X
Sp 1902Pardubice hl. n. 5:36 - Praha-Smíchov 7:33X
Sv 29903 ZPraha-Smíchov 15:23 - Praha hl. n. 15:305
R 1503Praha hl. n. 16:04 - Karviná hl. n. 20:245
Sv 2992Karviná hl. n. 20:49 - Bohumín 21:015
Sv 2995Bohumín 13:38 - Český Těšín 14:09+
R 1502Český Těšín 14:46 - Praha hl. n. 19:40+
Sv 29902 ZPraha hl. n. 20:06 - Praha-Smíchov 20:13+
R 959Praha-Smíchov 21:53 - Hradec Králové hl. n. 23:481-4, +
1a. den
LvPraha-Vršovice 11:55 - Praha ONJ 12:135
SvPraha ONJ 13:03 - Praha hl. n. 13:135
R 1541Praha hl. n. 13:38 - Český Těšín 17:495
Sv 2990Český Těšín 18:10 - Bohumín 18:385
Sv 1308Bohumín 19:54 - Praha hl. n. 1:135
Sv 1309Praha Vršovice 2:20 - Bohumín 7:276
Sv 2999Bohumín 15:17 - Český Těšín 15:49+
R 1540Český Těšín 16:14 - Praha hl. n. 21:22+
SvPraha hl. n. - Praha ONJ+
LvPraha ONJ - Praha-Vršovice+
 
Průměrný denní běh: 256 km


© SPŽ