"Blanka" 150.026 projíždí stanicí Libice nad Cidlinou s vlakem R 756
(foto Jiří Konečný 14.7.2003)

Lokomotivy řady 150 a 151
v GVD 2003/2004

V grafikonu vlakové dopravy 2003/04 může být do provozu zařazena kompletní modernizovaná lokomotivní řada 151 ČD, tedy všech 13 plánovaných strojů. V září loňského roku se vrátila ze Škody Plzeň poslední modernizovaná lokomotiva 151.007 a doplnila tak flotilu lokomotiv Českých drah s maximální rychlostí 160 km/h. Je to v pořadí již třetí stroj této řady s monoblokovými koly, společně s "banány" 151.016 a 004. U druhé poloviny lokomotiv původní řady 150, které neprošly modernizací, probíhá v rámci vyšších údržbových zásahů úprava pro provoz rychlostí 140 km/h. Drážní úřad totiž administrativně snížil nejvyšší povolenou rychlost této lokomotivní řady na 120 km/h, protože nesplňuje základní technické a bezpečnostní požadavky pro vyšší rychlost, mezi které patří tlumiče vrtivého pohybu podvozku, vlakový zabezpečovač LS 90 a bezpečnostní skla stanoviště strojvedoucího. Jako první měla tuto úpravu prodělat déle než rok odstavená lokomotiva 150.021. V rámci úpravy řídícího systému byla vybavena vlakovým zabezpečovacím zařízením LS 90, ale nebyla osazena tlumiči vrtivého pohybu podvozku, čímž nesplňuje jednu z podmínek Drážního úřadu. Dalšími adepty na zvýšení maximální rychlosti na původní hodnotu, jakou měly tyto stroje z výroby, jsou 150.009 a 013 přistavené na vyvazovací opravu (EVy).
Vozba pražských elitních strojů řady 150 a 151 zůstala v podobném stavu jako v minulém grafikonu vlakové dopravy. Řada 150 stále zajíždí v čele R 424/425 "Laborec" do Bánovců nad Ondavou a poté s Os 8958 do Košic a Zr 1901 zpět. Lokomotivy řady 151 jezdí na Slovensko s Ex 142/143 "Odra" do Žiliny a nově obsluhují osobní vlaky 3926, 3927 a 3900, 3905 mezi Žilinou a Čadcou. K zajímavé přepravě "banána" dochází v sobotu na osobním vlaku Os 13016/17 z Bohumína do Petrovic u Karviné.
"Julie" 151.014 vyjíždí z třebovického tunelu v čele IC 120 "Košičan"
(foto Pavel Větříšek 6.5.2004)
Lokomotiva řady 151 jede z Bohumína na závěsu Os 13016 do Karviné, kde dojde ke změně směru a čísla vlaku. Dále vlak pokračuje (již s vlakovou lokomotivou řady 151) přes odbočku Koukolná a Závada do Petrovic u Karviné. Největší změna v trasování vlaku se týka Ex 141 "Detvan", který již nejezdí přímo přes polaneckou spojku do Ostravy-Vítkovic. Vlak nejdříve přijede do Ostravy-Svinova, odkud přední část vlaku s lokomotivou řady 151 pokračuje jako Sp 1801 do Petrovic u Karviné a zadní část soupravy již s bohumínskou lokomotivou řady 162 jede přes Ostravu-Vítkovice a Havířov na Slovensko.
S menším zpožděním byly v loňském roce započaty práce na kompletní rekonstrukci vlakotvorné železniční stanice Bohumín, což působí problémy při řazení souprav, výměně lokomotiv a přivěšování resp. odvěšování vnitrostátní skupiny vozů v této stanici. Proto byly některé vlaky (např. 502/503, 504/505) ukončeny, resp. začínají ve stanici Ostrava hl. n., popř. se zde nově provádí přivěšování (odvěšování) vnitrostátní skupiny vozů (např. IC 120/121, Ex 140).
První reklamní lokomotiva, která si díky svému nátěru vysloužila přezdívku "duhovka", je určena pro vozbu vlaků IC 500/501 "Ostravan". Výjimku tvoří zvláštní přepravy, kde se prezentuje společnost ČEZ a její produkt - "Duhová energie". Bezesporu nejdůležitější akcí byla přeprava hokejových týmů mezi Ostravou a Prahou v rámci konání mistrovství světa v ledním hokeji, jehož hostitelem se v roce 2004 stala právě Česká republika.
Po roční pauze se do oběhů řady 150 opět vrací vozba pátečního vlaku Sp 1519 z Prahy do Kutné Hory. Dále bylo omezeno zajíždění řady 150 do Hradce Králové a to na jeden pár vlaků R 751/950. Lokomotivy řady 150 se opět vrátily do čela rychlíků 1540/1541 z Prahy do Českého Těšína, ale tento výkon bývá ve většině případů obsazen některým z pražských "pershingů" řady 162/163.

Text Pavel Větříšek


Oběhy lokomotiv řady 150 a 151 DKV Praha, PJ Vršovice

TS 101 (4 x 151)
1. den
R 603Praha Smíchov 4:10 - Bohumín 9:10 
Ex 140Ostrava hl. n. 12:17 - Praha hl. n. 17:07 
R 223Praha hl. n. 20:08 - Přerov 00:01 
2. den
R 422Přerov 1:22 - Praha hl.n. 5:19 
IC 121Praha hl.n. 7:05 - Ostrava hl. n. 11:38 
IC 120Ostrava hl. n. 14:17 - Praha hl. n. 18:55 
R 209Praha hl. n. 22:21 - Petrovice u Karviné 3:15 
3. den
R 600Český Těšín 5:35 - Praha Smíchov 11:18 
R 601Praha Smíchov 14:18 - Český Těšín 19:57 
Os 13013Bohumín 22:35 - Petrovice u Karviné 22:53X,+
Os 13016^/17Bohumín 22:35 - Karviná - Petrovice u Karviné 23:126
4. den
R 200Petrovice u Karviné 2:05 - Praha hl. n. 7:23 
EC 107Praha hl. n. 11:05 - Petrovice u Karviné 16:05 
R 602Bohumín 18:00 - Praha Smíchov 23:18 
Průměrný denní běh: 1106/28 km
Denní průměr prázdných jízd: 9 km
^     vozidlo na postrku, závěsu

TS 102 (4 x 151)
1. den
IC 504Ostrava hl.n. 5:15 - Praha hl. n. 9:55 
Ex 143Praha hl. n. 13:05 - Žilina 19:33 
Os 3926Žilina 20:44 - Čadca 21:24X
Os 3927Čadca 22:30 - Žilina 23:10X
2. den
Os 3900Žilina 3:59 - Čadca 4:34 
Os 3905Čadca 6:41 - Žilina 7:21 
Ex 142Žilina 8:40 - Praha hl.n. 14:55 
IC 505Praha hl. n. 17:35 - Ostrava hl. n. 22:07 
3. den
R 208Petrovice u Karviné 1:00 - Praha hl.n. 6:07 
Ex 141Praha hl.n. 9:05 - Ostrava Svinov 13:29 
Sp 1801Ostrava Svinov 13:35 - Petrovice u Karviné 14:06 
EC 106Petrovice u Karviné 15:30 - Praha hl. n. 20:38 
R 423Praha hl.n. 23:15 - Přerov 3:08 
4. den
R 222Přerov 4:42 - Praha hl.n. 8:39 
Ex 507Praha Smíchov 18:24 - Bohumín 23:29 
Průměrný denní běh: 964/22 km
Denní průměr prázdných jízd: 11 km

TS 103 (2 x 151)
1. den
SC 502Ostrava hl. n. 5:05 - Praha hl. n. 9:04X
SC 503Praha hl. n. 16:35 - Ostrava hl. n. 20:36X
1a. den (151.001)
IC 500Bohumín 3:40 - Praha hl. n. 8:44 
IC 501Praha hl. n. 15:35 - Bohumín 20:27 
Průměrný denní běh: 736/13 km
Denní průměr prázdných jízd: 4 km

TS 105 (8 x 150)
1. den
R 421Praha hl.n. 0:21 - Přerov 4:51 
R 440Přerov 8:03 - Praha hl.n. 11:55 
R 705Praha Smíchov 13:48 - Přerov 17:55X,6
R 623Praha hl. n. 16:23 - Přerov 20:057
Os 2921Přerov 20:04 - Ostrava hl.n. 21:19X,6
R 50450Ostrava hl. n. 22:14 - Praha Malešice 4:36X,6
2. den
R 700Přerov 3:55 - Praha Smíchov 8:121
R 707Praha hl. n. 10:03 - Přerov 13:56 
R 708Přerov 16:02 - Praha Smíchov 20:07 
R 54053Praha Malešice 21:04 - Ostrava hl. n. 3:25X
R 1309Praha Vršovice 21:45 - Bohumín 4:187
3. den
R 920Ostrava hl. n. 6:30 - St. Město u Uh. Hradiště 8:10X,6
R 704Přerov 10:02- Praha hl. n. 13:55X,6
R 623Praha hl. n. 16:03 - Přerov 20:05X, 6
4. den
R 700Přerov 3:55 - Praha Smíchov 8:12kromě 1
R 1519Praha hl. n. 12:58 - Kutná Hora 13:545
R 701Praha Smíchov 16:46 - Přerov 20:59 
R 420Přerov 23:19 - Praha hl. n. 3:17 
5. den
R 709Praha Smíchov 5:46 - Přerov 9:54 
R 706Přerov 12:02 - Praha hl.n. 15:57 
R 751Praha hl. n. 18:13 - Hradec Králové 20:01X,+
6. den
R 950Hradec Králové 5:05 - Praha Smíchov 6:58X,6
R 621Praha Smíchov 7:47 - Přerov 11:56 
R 922Přerov 12:02 - St. Město u Uh. Hradiště 12:36 
R 622Přerov 14:02 - Praha hl.n. 17:55 
7. den
R 425Praha hl. n. 21:23 - Bánovce nad Ondavou 9:11 
Os 8958Bánovce nad Ondavou 13:06 - Košice 14:05 
Zr 1901Košice 16:10 - Bánovce nad Ondavou 17:12 
R 424Bánovce nad Ondavou 19:06 - Praha hl. n. 7:07 
8. den
R 441Praha hl. n. 12:03 - Přerov 15:55 
R 624Přerov 18:02 - Praha Smíchov 22:07 
Průměrný denní běh: 903/19 km
Denní průměr prázdných jízd: 19 km

TS 135 (1 x 150)
1. den
R 1541Praha hl. n. 12:33 - Český Těšín 17:545
R 1540Český Těšín 16:23 - Praha hl. n. 21:50+
Průměrný denní běh: 40/15 km
Denní průměr prázdných jízd: 1 km

Pro lepší přehlednost nejsou v tabulkách uvedeny lokomotivní a soupravové vlaky.
© SPŽ