Leden
Únor
Březen
Duben
Květen


 
 

Duben 2019

Lokomotiva řady 794 pro Metro Warszawskie
Společnost Metro Warszawskie, provozovatel metra v polském hlavním městě Varšavě, vypsal v listopadu 2017 výběrové řízení na dodávku lokomotivy pro posun a případné přepravy v rámci tamní sítě metra. Vítězem soutěže se stala v polovině dubna 2018 společnost CZ LOKO, která následně podepsala s objednatelem smlouvu na výrobu jedné dvounápravové lokomotivy typu EffiShunter 300. Dodání lokomotivy bylo naplánováno na jaro roku 2019. V případě firmy CZ LOKO se přitom nejedná o první lokomotivu pro Metro Warszawskie, již koncem roku 2014 byla do Varšavy dodána dvounápravová lokomotiva 797.819 (viz Lokomotiva 797.819 pro varšavské metro). Nová lokomotiva je určena pro STP Kabaty, které se nachází na stejnojmenné konečné trasy M1 (STP - ekvivalent českého depa).
Výroba lokomotivy označené 794.014 navázala na dvanáctikusovou sérii obdobných lokomotiv pro ČD (viz Posunovací lokomotivy řady 794 pro ČD). Pro potřeby provozu v tunelech metra byla lokomotiva částečně upravena - rám je oproti lokomotivám ČD zúžen, celková hmotnost snížena na 30 t, je dosazen protipožární systém, čelní kamery, kromě klasického háku a šroubovky je doplněn adaptér pro dosazení hlavy spřáhla používaného na jednotkách metra, realizovány byly i další menší modifikace.
Výroba rámu a některých komponent se uskutečnila v jihlavském závodě CZ LOKO, konečnou montáž provedl závod v České Třebové. Po oživení a jízdních zkouškách, které proběhly na přelomu března a dubna 2019 na trati Česká Třebová - Brno (po Skalici nad Svitavou), byla lokomotiva v druhém dubnovém týdnu převezena do Jihlavy k donastavení některých veličin řídicího systému. Od poloviny dubna ji čekají zkoušky v ZC VUZ Velim, odkud se vrátí do České Třebové a následně by měla být odeslána do Polska.
Fotografie zachycuje lokomotivu 794.014 na jedné ze zkušebních jízd v Jihlavě při nastavování a ověřování jízdních a brzdných vlastností.
Text a foto Daniel Brabenec

Lokomotivy TE33AS u UZ
Ukrajinské železnice (Ukrzaliznycja - UZ) podepsaly 23. 2. 2018 s americkou firmou General Electric Transportation rámcovou smlouvu v úhrnné výši 1 miliardy dolarů, jejíž hlavní součástí je dodávka až 225 nových lokomotiv typu Evolution. Z této smlouvy bylo napevno objednáno 30 nákladních lokomotiv TE33AS s termínem dodání do konce prvního čtvrtletí roku 2019. Financování nákupu lokomotiv v celkové výši 140 mil. dolarů zajistila Ukreximbank, leasing z 30 % zaplatily UZ při koupi, 70 % částky budou splácet 15 let. Cena jedné lokomotivy tak vychází na 4,68 milionu dolarů, součástí smlouvy je i dodávka náhradních dílů a plný servis lokomotiv.
Výroba všech lokomotiv se uskutečnila v USA v pensylvánském závodě GE ve mestě Erie, odkud byly postupně odesílány lodní dopravou do ukrajinského přístavu Černomorsk. Lakování, montáž radiového a zabezpečovacího systému a dokončovací práce před uvedením do provozu realizoval v rámci 10 % smluvní lokalizace Krjukivskyj vagonobuditelnyj závod. V případě odběru opčních lokomotiv by lokalizace ukrajinské výroby měla činit až 40 % smluvní ceny. Na Ukrajině se ale nejedná o první lokomotivu tohoto typu, v roce 2013 vyrobil pro soukromého zákazníka JSC „Ivano-Frankivsk Cement“ kazašský závod v Astaně licenční stroj TE33A-0249.
UZ pojmenovaly nově dodávané lokomotivy „Tryzub“ (v překladu trojzubec - součást státního znaku Ukrajiny). První stroj TE33AS-2001 byl výrobně dokončen v červenci 2018 a 11. 9. 2018 byl vyložen z lodi na ukrajinskou pevninu. 8. 11. 2019 pak zahájil jízdní zkoušky na síti UZ. Mezitím bylo koncem září 2018 na Ukrajinu dovezeno dalších 7 lokomotiv. Do března 2019 pak bylo dodáno zbývajících 22 lokomotiv.
Na fotografii z 26. 4. 2019 se představuje TE33AS-2005 v čele nákladního v mezistaničním úseku Kirpotino - Fisaki.
Text Daniel Brabenec, foto Jiří Kubát

Motorový vůz 820.528 v provozu u RC
20. dubna 2019 si na trati Moravské Budějovice - Jemnice odbyl své premiérové jízdy znovuzrozený motorový vůz 820.528. Předán byl z výroby v Tatře Studénka v roce 1963 ČSD jako M 240.028. Po ukončení služby u ČSD byl prodán Chemopetrolu Litvínov, kde byl upraven na dílenský vůz a přeznačen na 820.528. Jako nehodový vůz byl na vlečkové síti majitele provozován Unipetrolem Dopravou až do roku 2016. V závěru tohoto roku jej odkoupila společnost Railway Capital. Od ledna do června 2017 byl deponován u Správy Ústecké dráhy v Teplicích. 28. 6. 2017 pak byl vůz převezen do Krnova k opravě do firmy ZEGA.
Uvedení do původního stavu trvalo do počátku dubna 2019. Oprava vozu byla z větší části financována Ministerstvem dopravy z Programu obnovy historických železničních vozidel. Nutno bylo dosadit některá (původně zaplechovaná) okna a dveře včetně vyvaření skříně, nově byl vybudován i celý interiér vozu v povýrobním provedení. Opravou prošel také spalovací motor vozu. 13. 4. 2019 si jej vlastník převezl z Krnova do Jemnice, kde je plánováno jeho celosezonní nasazení na turistické víkendové a sváteční vlaky.
Na fotografii z 20. 4. 2019 se představuje 820.528 nasazená na ten den poslední Os 18394 Moravské Budějovice - Jemnice u Rácovic.
Text Daniel Brabenec, foto Tomáš Potůček

Zátěžová zkouška mostu v Pňovanech
V sobotu 27. dubna 2019 se uskutečnila na rekonstruovaném mostě přes nádrž Hracholusky na řece Mži, který je součástí tratě Pňovany - Bedružice, zátěžová zkouška. Provedly ji šestinápravové muzejní lokomotivy 781.529, 578 a 600, které postupně společně zatěžovaly každou z nových obloukových konstrukcí. Zkouška byla vyvrcholením několikaměsíční rekonstrukce mostu, při níž byly vedle oprav pilířů postupně nahrazeny tři hlavní ocelové nýtované konstrukce délky po 57 m se spodním obloukem konstrukcemi zcela novými, svařovanými. Přitom se využilo originální metody výměny původní konstrukce spojením s novou konstrukcí a následným přetočením. Součástí nového mostu též bude lávka pro pěší a cyklisty.
Původní most celkové délky 210 m a výšky 52 m byl naposledy v provozu 23. července 2018, poté byla zahájena nepřetržitá výluka pro rekonstrukci trvající do 30. dubna 2019.
Snímek z 27. 4. 2019 zachycuje na rekonstruovaném mostě přes řeku Mži lokomotivy 781.529, 578 a 600 při zátěžové zkoušce.
Text a foto Milan Šrámek

 
<<<    2018    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen     >>>
© SPŽ 2019