Leden
Únor
Březen
Duben
Květen


 
 

Březen 2019

Do Ostravy míří ruda ze všech stran
S ohledem na nestabilitu dodávek železné rudy po železnici z Ukrajiny společnost ArcelorMittal Ostrava diverzifikuje svou závislost na jednotlivých přepravních směrech i dodavatelích této základní suroviny pro výrobu železa a následně oceli. Vedle ukrajinsko-slovenského přechodu Čierna nad Tisou a ukrajinsko-polské Medyky se tak výchozími body pro železniční přepravu po normálním rozchodu stávají i přístavy, kam směřuje zmiňovaný substrát například z Jihoafrické republiky, Libérie či Brazílie.
V loňském roce tak byly významné dodávky rudy z německého přístavu Hamburg, na kterých se podílelo především ČD Cargo či Arriva vlaky na českém úseku, v Německu pak ITL Eisenbahngesellschaft, CTL Logistics nebo DB Cargo Deutschland (viz též Ruda do Ostravy jezdí i z Hamburgu). Tento směr je však od března 2019 prozatím minulostí.
Dalším poměrně exotickým výchozím místem je přístav v rumunském městě Constanța, na významu pak postupně nabírá Świnoujście. Z tohoto polského přístavu, který se specializuje na překládku hromadných substrátů míří do Ostravy několik vlaků týdně a na jejich vozbě se rovněž podílí několik dopravců, jde např. o PKP Cargo, Freightliner PL, Kolprem (viz též TRAXX Kolpremu zajíždí do Ostravy), DB Cargo Czechia či Slezskomoravskou dráhu (SMD).
Snímek ze 7. března 2019 zachycuje vlak s rudou z Jihoafrické republiky, který z přístavu Świnoujście odvezl dopravce Freightliner PL jedním ze svých Dragonů (viz První Dragon pro Freightliner PL opustil výrobní závod). Na fotografii pořízené v úseku Bohumín - Ostrava hlavní nádraží je však již v čele vlaku dvojice strojů 740.645 a 740.720 SMD. Dolní snímek pak zachycuje detail jednoho z vozů v tomto vlaku. Přestože je vůz z větší části prázdný, je v něm naloženo přes 56 tun rudy, což dokazuje velkou sypnou hmotnost tohoto substrátu.
Text Janusz Nowicki, foto Petr Štefek

RCC vozí kontejnery s automobily KIA z Žiliny až do Petrovic u Karviné
V dubnu 2017 zahájil slovenský dopravce Rail Cargo Carrier - Slovakia (RCCSK) přepravu rozložených vozů KIA v kontejnerech mezi terminálem RCO Žilina a pohraniční přechodovou stanicí Čadca (viz Rail Cargo Carrier - Slovakia rozšiřuje své aktivity). Tyto vlaky směřující do ruského Černjachovska pak dále přes Česko a Polsko vozilo PKP Cargo. Tento způsob vozby byl ukončen v polovině února 2019.
Od té doby vlaky jezdí na českém území do Petrovic u Karviné na licenci Rail Cargo Carrier - Czech Republic (RCCCZ; tj. sestra RCCSK) po přepřahu je pak odváží do Polska dopravce Lotos Kolej. Obvykle se přitom jedná o jeden pár vlaků denně, který jezdí v úseku Žilina – Petrovice u Karviné bez přepřahu. Pro tento účel dopravci RCCSK/RCCCZ používají stroje rakouské řady 1293 (tj. Vectrony nově dodávané pro potřeby skupiny ÖBB - viz Vectrony pro ÖBB) společnosti ÖBB Produktion z mateřské skupiny ÖBB. Vzhledem ke značnému počtu vlaků však zůstalo ve hře i PKP Cargo, které dále přebírá dodatečné vlaky od RCCSK stejně jako dříve v Čadci (např. v březnu 2019 by se mělo jednat o zhruba 10 párů vlaků).
Na snímku pořízeném 9. března vjíždí do zastávky Ropice zastávka (Ropica przystanek) vlak Nex 54830 Žilina – Černjachovsk vedený lokomotivou 1293.016.
Text Petr Štefek, foto Roman Trojek

Další bateriový trolejbus na zkouškách u DPP
Od středy 27. března 2019 nasadí Dopravní podnik hl. města Praha (DPP) kloubový nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 27Tr. Jako předchozí zkoušené typy bateriových trolejbusů bude denně obsluhovat druhé pořadí linky číslo 58 spojující Palmovku a Letňany, kdy ve stoupání v ulici Prosecká bude využívat pro dobíjení za jízdy krátké trolejbusové vedení (viz Plíživý návrat trolejbusů do Prahy po 45 letech).
Tento bateriový trolejbus v 18metrové karoserii Solaris New Trollino s elektrickou výzbrojí Škoda Electric je pronajatý na tři týdny od Plzeňského městského dopravního podniku, kde je od března 2019 zařazen pod evidenčním číslem 583 a u DPP dostal dočasně evidenční číslo 9000. V Plzni slouží cestujícím celkem 16 normálních nízkopodlažních kloubových trolejbusů ŠKODA 27Tr s tím, že část je vybavena pomocným dieselovým pohonem. Trolejbus ev. číslo 583 je prvním dodaným bateriovým vozem z poslední 17kusové série pro Plzeň, která bude kompletně vybavena akumulátory.
Na snímku z 26. března 2019 je zachycen kloubový nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 27Tr během dobíjení v obratišti Palmovka.
Text a foto Jiří Konečný

 
<<<    2018    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen     >>>
© SPŽ 2019