Leden
Únor
Březen


 
 

Únor 2019

České dráhy převzaly první motorové jednotky GTW 2/6 ex DB Regio
V úterý 5. února převzaly České dráhy v pohraniční stanici Bad Schandau prvních pět motorových jednotek Stadler GTW 2/6, které pod označením BR 646 jezdily u DB Regio. Konkrétně se jednalo o jednotky 646.004, 020, 024, 026 a 027, kdy se vlastní přepravy z Bad Schandau do Prahy-Libně z důvodu neschválení těchto vozidel v Česku zhostil brejlovec 754.061.
ČD zakoupily celkem dvanáct jednotek GTW 2/6 ex DB Regio a po opravě a modernizaci je plánují nasadit v Olomouckém kraji na trati Šumperk - Krnov a do elektrizace také na trati Olomouc - Šumperk přes Uničov. U DB Regio Nordost sloužilo třicet jednotek GTW 2/6 první generace pod označením 646.001 až 030 od roku 2001 a to v oblasti Berlína a Brandenburgu.
Jednotky mají celkovou délku přes spřáhlo 38 660 mm a max. rychlost 120 km/h. K pohonu je použit dvanáctiválec do V od MTU o výkonu 550 kW a přenos výkonu je diesel-elektrický. U DB měly jednotky celkem 108 míst k sezení, z toho bylo 15 v 1. vozové třídě.
Na snímku z 5. února je zachycena první pětice jednotek GTW 2/6 646.020, 024, 004, 027 a 026 ex DB Regio ve stanici Praha-Libeň po příjezdu z Německa.
Text a foto Jiří Konečný

První jednotka ICNG vyjela ze závodu Alstom Konstal
V roce 2016 si nizozemský dopravce Nederlandse Spoorwegen (NS) objednal u firmy Alstom 79 kusů elektrických jednotek ICNG (InterCity Nieuwe Generatie) pro provoz na konvenční síti s napájecí soustavou 1,5 kV DC i na vysokorychlostních tratích se soustavou 25 kV 50 Hz. Tyto soupravy pro rychlost 200 km/h byly vyprojektovány na bázi jednotek Alstom Coradia, z velké části jde o soupravy o pěti vozech (49 kusů), zbývající budou osmivozové.
Výroba vozidel byla umístěna do závodu Alstom Konstal v polském Chorzówě, kde byla v únoru dokončena první jednotka. Pro expedici těchto jednotek musela být postavena vlečka do stanice Chorzów Stary, neboť do té doby probíhal odvoz výrobků (především tramvají a vozů metra) výhradně po silnici.
První jednotka označená 6001 byla 15. února 2019 vytažena z haly na vlečku závodu, kde byla spojena se spojovacími vozy Habfis společnosti RailAdventure. Z Chorzówa pak vedla její cesta do závodu Alstom v německém Salzgitteru, kde budou probíhat první statické zkoušky. Ke svému odběrateli v Nizozemsku by měla tato jednotka dorazit až v roce 2020, s komerčním provozem se počítá od roku 2021.
Jednotka č. 6001 se představuje na snímku pořízeném 15. února 2019 na předávkovém kolejišti vlečky Alstom Konstal během posunu za účelem spojení se spojovacími a brzdicími vozy. Posun zajistila shodou okolností rovněž nizozemská lokomotiva, konkrétně stroj DE6485 aktuálně ve službách DB Cargo Polska. Vzhled soupravy ještě není konečná, černý nátěr bude později přelepen foliemi dle vizuálního stylu NS.
Text a foto Petr Štefek

Nasazení lokomotiv u společnosti Cargo Motion
V loňském roce začal na kolejích SŽDC působit další dopravce - společnost Cargo Motion se sídlem v Ostravě. Samotná společnost byla založena v polovině června 2018, vstup hlavních společníků a zapsání předmětu podnikání, kterým je provozování drážní dopravy, se událo 13. 11. 2018. Jedním ze společníků této firmy je majitel sítě závodů na výkup a zpracování kovových odpadů TROJEK. Právě přeprava tohoto materiálu z jednotlivých středisek firmy TROJEK po železniční síti a přistavování prázdných vozů na nakládku tvoří většinu výkonů tohoto dopravce.
Železniční přepravy Cargo Motion se naplno rozjely až v lednu 2019. V té době byly využívány lokomotivy jiných společností a jízdy vlaků se uskutečnily ještě na licence jiných dopravců. Na vlastní licenci a vlastními náležitostmi pak začal dopravce přepravovat vlaky od února 2019.
V lednu 2019 si Cargo Motion pořídil první lokomotivu - stroj 740.892 od Lokotrans servisu Brno, který předtím působil ve ŽĎASu Žďár nad Sázavou (viz Lokomotivy na vlečkách ve Žďáru nad Sázavou). Ta byla zpočátku nasazena na posun v kovošrotu TROJEK v Kolíně, od poloviny února působí na Ostravsku. Počátkem února si společnost dlouhodobě pronajala i dvě elektrické lokomotivy - „šestikoláky“ 3 150 517 (ex 182.153, EVN PL-SŽDS 91 53 3 150 517-3) od SŽDS v bílomodrém nátěru a černě zbarveného 183.002 od Express Group. 3 150 517 byla ještě v únoru opatřena logy Cargo Motion. Tento stroj byl odprodán ze Slovenska do Polska, odkud jej v roce 2016 koupila společnost BFL a následně prodala CZ LOKU. Po opravě v ČMŽO Přerov se v bílomodrém provedení v červnu 2017 dostala na Slovensko k společnosti SŽDS. Oba najatí „šestikoláci“ patří do majetku společností, které v současnosti nejsou dopravně aktivní. SŽDS teď své lokomotivy provozuje prostřednictvím společnosti I.G. Rail, Express Group ukončila své dopravní služby s koncem roku 2018 a její lokomotivy využívá především slovenský LOKORAIL.
Fotografie pořízená 17. 2. 2019 v mezistaničním úseku Břest - Hulín představuje jednu z pronajatých lokomotiv 3 150 517 na vlaku Pn 58489 Ostrava hl. n. - Otrokovice, ve kterém byly zařazeny prázdné vozy na nakládku šrotem na vlečce kovošrotu TROJEK, umístěného v areálu Tomy Otrokovice.
Text Daniel Brabenec, foto Aleš Krška

Hybridní autobus Volvo 7900 LAH u DPP
Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) svá prohlášení o zvyšování podílu elektromobility myslí vážně a od 6. února 2019 nasadil do provozu zkušebně na čtyři měsíce hybridní nízkopodlažní kloubový autobus značky Volvo typu 7900 LAH. Cílem je ověření jízdních vlastností a především úspory pohonných hmotm, proto je nasazován na různé autobusové linky v rámci DPP.
Autobus s celkovou délkou 18,14 m používá k pohonu dieselový motor s výkonem 180 kW při 2200 ot/min splňující emisní limity EURO VI, ale také elektromotor o výkonu 130 kW, který je napájen z baterií umístěných na střeše vozidla. Uložená energie v trakčních bateriích je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci a při brzdění se do nich rekuperuje brzdná energie. Celková kapacita tohoto vozidla je 136 cestujících, z nichž je 46 sedících a 92 stojících. Autobus má taky samostatné okruhy ventilace, topení a klimatizace, a to jak pro cestující, tak pro řidiče. Uspořádání interiéru i vnější barevná kombinace odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus již úspěšně otestován v běžném provozu. Autobus je vypravován z garáží Hostivař pod evidenčním číslem 6000 a jeho aktuální nasazení včetně jízdního řádu je možné najít na www stránkách DPP.
Na snímku z 13. února je zachycen hybridní autobus Volvo po dojezdu linky 188 do terminálu Želivského.
Text a foto Jiří Konečný

Zkoušky lokomotiv řady 365 ve dvojitém řazení
Plánované rekonstrukce koridorových uzlů a tratí, které se mají rozbíhat v nejbližších letech, a s tím spojené omezení propustnosti těchto míst zejména pro nákladní dopravu si vyžádá vedení vlaků po odklonových tratích. Toto není problém na rovinatých úsecích, kde je omezujícím faktorem propustnost a případně maximální délka vlaků. Zato na sklonově náročné trati Kolín - Havlíčkův Brod - Brno, na kterou je plánován přesun dopravy při chystaném několikaměsíčním úplném zastavení provozu mezi Brnem a Blanskem kvůli chystaným úpravám koridoru (omezenými zdejšími tunely, které neumožňují zachovat při výlukách, prozatím směřovaných na rok 2022, jednokolejný provoz), bude pro dopravce nutností zajistit dostatečně výkonné lokomotivy. Řešením by bylo nasazování více lokomotiv na jeden vlak, kvůli přísnosti norem pro ovlivňování kolejových obvodů je to ale zejména u moderních nebo zásadně modernizovaných lokomotiv velký problém. Dokud nejsou patřičně schváleny, nesmí být řazen na přípřeži ani postrku s takto neschválenou lokomotivou žádný jiný stroj elektrické trakce a to ani již dříve schválený (např. řada 383 s řadou 230 apod.). Proto je v současné době snahou dopravců a výrobců schválení řazení více činných moderních elektrických lokomotiv do vlaků. Pro vybrané úseky má již toto schválení Bombardier TRAXX řady 386, schází ale jak Vectronům, tak řadě 365.
Z tohoto důvodu připravilo CZ LOKO ve spolupráci s přidruženými firmami a dopravcem SD - Kolejová doprava (SD-KD) zkušební jízdy dvou lokomotiv řady 365 na drážní síti Severočeských dolů (SD) v různé konfiguraci jejich řazení. Hlavním cílem zkoušek bylo ověření komunikace lokomotiv a odlaďování řídicího systému s novou softwarovou úpravou a dalších součástí lokomotivy ve dvojčlenném řízení, které by na veřejné síti SŽDC nebylo možné. Příprava lokomotiv se uskutečnila 20. 2. 2019, následující dva dny probíhaly samotné jízdní zkoušky s lokomotivami 365.003 a 004 (obě v majetku poolu CZ LOKO). Zatímco 365.003 se následně vrátila do služeb nájemci IDS Cargo, 365.004 zůstala u SD-KD ve zkušebním provozu do poloviny března. Od poloviny března by se pak další měření a testy řady 365 měly uskutečnit na zkušebním okruhu ZC VUZ v Cerhenicích. Pokud zkoušky dopadnou kladně, měly by být lokomotivy schváleny pro násobný provoz na jednom vlaku. Toto schvalování je následně v plánu i na lokomotivách Siemens Vectron.
Na fotografii z 21. 2. 2019 jsou zachyceny při testovací jízdě stroje 365.004 + 365.003 a 184.503 na vlaku SD-KD do elektrárny Prunéřov na důlní dráze Dolů Nástup Tušimice.
Text Daniel Brabenec, foto Lubomír Podlaha

Motorové jednotky 813.2 KŽC Doprava na lince S34 PID
V roce 2018 si objednala společnost KŽC Doprava v ŽOS Zvolen dvě částečně nízkopodlažní motorové jednotky řady 813, vzniklé rekonstrukcí přípojných vozů řady 011. Obě jednotky měla KŽC Doprava v souladu s uzavřenou smlouvou na provozování osobní dopravy se společností ROPID od počátku roku 2019 nasadit na linku S34 Praha Masarykovo nádraží - Praha-Čakovice, kde by nahradily motorové vozy řady 810 + 010. Kvůli zpoždění při výrobě a následném schvalování se nakonec obě nové jednotky na zmiňované lince začaly objevovat až v druhé polovině února 2019.
Jednotky pro KŽC Doprava vychází ze slovenské řady 813.11 (viz Inovovaná motorová jednotka řady 813.1 ŽOS Zvolen), kvůli některým odlišnostem oproti této řadě jim bylo v Česku přiděleno označení 813.2. Jednotku s uspořádáním náprav 1´A´+1´1´ pohání spalovací motor TEDOM TD 310 R6H TA 26 o jmenovitém výkonu 310 kW, z kterého je pomocí hydromechanické převodovky VOITH DIWA D884.5 a nápravové převodovky GMEINDER 265 kW hnána vnitřní náprava motorového vozu jednotky. Celková délka jednotky je 28 820 mm, hmotnost plně obsazeného vozidla 56,2 t, maximální rychlost 90 km/h, obsaditelnost 63 + 2 sedících a 102 stojících cestujících.
První jednotka 95 54 5813 201-1 + 95 54 5913 201-1 vyjela na zkušební jízdy v okolí Zvolena koncem října 2018, druhá 95 54 5813 202-9 + 95 54 5913 202-8 ji následovala počátkem roku 2019. Po absolvování TBZ byly oba stroje 12. 2. 2019 odvezeny ze Zvolena a o den později dorazily do Prahy-Libně, odkud byly přistaveny na vlečku v bývalém areálu Avie. Zkušební provoz s cestujícími na lince S34 zahájila 19. 2. 2019 jednotka 813.202, o den později vyjela na stejném výkonu i 813.201. Od března 2019 by se obě na této lince měly objevovat již pravidelně.
Na fotografii z 21. 2. 2019 je zachycena jednotka 813.202/913.202 „Kristýnka“ v obratové stanici linky S34 v Praze-Čakovicích. Pro zajímavost dodejme, že 813.201 byla pojmenována „Klárka“.
Text Daniel Brabenec, foto Lubomír Podlaha

Dodávky druhé série lokomotiv ST48 pro PKP Cargo jsou v plném proudu
V letech 2013-2016 dodal polský výrobce NEWAG společnosti PKP Cargo celkem 30 kusů lokomotiv řady ST48, které vznikly přestavbou ze starších strojů SM48 téhož dopravce (viz Modernizované lokomotivy řady ST48 PKP Cargo). Růst výkonů v nákladní dopravě pak společnost PKP Cargo vedl k objednání dalších 60 strojů téže řady. Smlouva s výrobcem byla uzavřena 4. dubna 2018 a první stroj druhé série – ST48-031 (ex SM48-101) – byl dopravci předán již 28. září 2018.
Další dodávky šly v rychlém rytmu, takže krátce před vánočními svátky PKP Cargo odebralo dvacátou lokomotivu, tj. ST48-050 (ex SM48-094, původní EVN 98 51 8 620 133-3, nové EVN 92 51 3 630 477-9). Ten byl přidělen do Slezského závodu PKP Cargo v Tarnowskich Górach, takže je možné se s ním setkat především v Horním Slezsku. Tam byl zastižen i na snímku pořízeném 15. února 2019 při strojní jízdě mezi stanicí Knurów a odbočkou Gierałtowice.
Výroba celé série má být dokončena do konce roku 2021, přesto již počátkem února 2019 skončil provoz normálněrozchodných strojů řady SM48 u PKP Cargo, když byla odstavena poslední lokomotiva SM48-127. Zatím jsou však nemodernizované lokomotivy PKP Cargo provozovány na širokém rozchodu, nemálo vozidel stejného typu pak zůstává u jiných polských provozovatelů.
Text a foto Petr Štefek

Ověřovací provoz lokomotiv řady 741.7 u Coal Services
Společnost Coal Services, mimo jiných činností především železniční dopravce skupiny Sev.en Energy (bývalá Mostecká uhelná společnost, poté Czech Coal), zajišťuje veškerou vlečkovou dopravu na kolejové síti společnosti v okolí Mostu a úpravny uhlí Komořany. Provoz mimo samotné hnědouhelné lomy obstarávají dieselové lokomotivy řad 709.5, 721, 740, 770 z ČKD Praha a řady 709.7 CZ LOKO. V loňském roce se Coal Services rozhodla částečně obnovit lokomotivní park a následně ve výběrovém řízení poptávat jednu novou a jednu starší dieselovou lokomotivu o minimálním výkonu 800 kW. Termín ukončení řízení byl stanoven na konec února 2019.
Vzhledem k tomu, že dostupné zahraniční dieselové lokomotivy nemají v Česku až na výjimky schválení a jediným tuzemským výrobcem nových lokomotiv je společnost CZ LOKO, proběhl na vlečkové síti společnosti Sev.en Energy ověřovací provoz s lokomotivami řady 741.7, aby se otestovala vhodnost tohoto typu vozidel pro provozní nasazení u Coal Services. Nejprve se v Třebušicích, které jsou přípojovou stanicí na vlečky Sev.en Energy, ukázala od 20. do 28. 11. 2018 lokomotiva 741.745, která po svém vyrobení absolvovala po Česku několik jízd před svým předáním do pronájmu společnosti Terminali Italia. Jako druhá byla k testování přivezena do Třebušic lokomotiva 741.739 z Lovochemie Lovosice (viz Lokomotivy řady 741.7 také u Lovochemie Lovosice), která zde byla nasazována do 28. 2. 2019. Kromě lokomotiv řady 741.7 byla u Coal Services od dubna do června 2017 zkoušena i lokomotiva z poolu CZ LOKO 723.704, ta ale výkonově neodpovídá požadovaným parametrům zmiňovaného výběrového řízení.
Fotografie pořízená 27. 2. 2019 přibližuje lokomotivu 741.739 v rámci ověřování vlastností tohoto stroje při jízdě na jednom z přestavovacích vlaků při výjezdu z dopravny E2 Lišnice směrem na dopravnu E1 Počerady.
Text Daniel Brabenec, foto Lubomír Podlaha

 
<<<    2018    Leden  Únor  Březen     >>>
© SPŽ 2019