Listopad 2012

LEO Express (ne)vyjíždí do pravidelného provozu
S příchodem podzimu začíná přiostřovat konkurenční boj v osobní dopravě na českých kolejích. Po rozsáhlé reklamní kampani měla ve středu 7. listopadu 2012 přepravit své první cestující na trase Praha – Bohumín společnost LEO Express. Na poslední chvíli, 6. listopadu odpoledne, byl ale termín ostrého startu odložen na neurčito. Původně LEO Express ohlásil zahájení pravidelné osobní dopravy s platností nového grafikonu vlakové dopravy k 9. prosinci 2012. Hladký průběh schvalování nových jednotek řady 480 (viz První elektrická jednotka řady 480 pro Leo Express již v Česku) naznačoval, že by termín mohl být uspíšen. Nakonec ovšem český Drážní úřad, díky chybějící dokumentaci, předběžné zahájení zkušebního provozu s cestujícími nepovolil. I když optimismus představitelů LEO Expressu rychle vystřídalo vystřízlivění a omluvy cestujícím, kteří si již zakoupili v předprodeji jízdenky, vstup dalšího významného hráče na trh je i tak otázkou dnů či týdnů.
Po Českých drahách a společnosti RegioJet je LEO Express už třetím dopravcem na vytíženém rameni Praha – Ostrava, který zde hodlá provozovat dálkové spoje, a to na obchodní riziko, tj. bez dotací ze strany státu. Na rozdíl od RegioJetu vsadil LEO Express na nákup zcela nových vozidel – nízkopodlažních hliníkových jednotek Stadler FLIRT. Nižší hmotnost, soupravy, její dynamické vlastnosti a nízké náklady na údržbu by měly přinést menší provozní náklady oproti konkurenci. Celou trasu zvládnou jen o několik minut pomaleji než jednotky řady 680 Českých drah, jež svoji vyšší maximální rychlost na dané trati nemohou využít a ani možnost naklápění vozové skříně zde nepřináší žádný zásadní efekt. Majitel společnosti LEO Express Leoš Novotný se navíc nesnaží stále vymezovat proti Českým drahám a tam kde je to výhodné se nebrání spolupráci. Všechna vozidla LEO Express budou například udržována v Bohumíně, provozní jednotce DKV Olomouc, tedy v prostorách Českých drah.
V této chvíli má LEO Express ve svém parku 5 souprav v jednosystémové verzi (3kV ss), byť poslední dvě do vyřešení nečekaných potíží s povolením zkušebního provozu formálně od výrobce ještě nepřevzal. S těmi plánuje první měsíc zajišťovat 4 spoje každý den. V novém jízdním řádu platném od 9. 12. je uvedeno 8 párů vlaků denně. Všechny spoje jsou povinně místenkové a podle vytíženosti budou na jednotlivé spoje nasazovány jednotky řady 480 buď samostatně nebo zdvojeně. Cena jízdného je pohyblivá podle atraktivity daného času. V zásadě se ale neliší od konkurence.
Málo kdo zpochybňuje přínos konkurenčního boje pro běžné cestující, byť o nastavení pravidel bylo publikováno mnoho polemiky. Ani soutěže na státem dotované rychlíkové spoje na vybraných tratích se zatím Ministerstvu dopravy nedaří dotahovat do konce. Soukromé společnosti se krom několika regionálních tratí doposud zajímaly výhradně o lukrativní vozební rameno Praha – Ostrava, kde vysokou poptávku podporuje mimo jiné nedostavěná dálniční síť, a jen opatrně naznačují budoucí expanzi. Je otázkou, kdy přínos konkurenčního boje či zásadní zlepšení služeb národního dopravce pocítíme i v dalších regionech. V dohledné době by své plány na českém trhu měla oznámit například společnost Arriva.
Na fotografii z 2. 10. 2012 je při jedné ze zkušebních jízd zachycena jednotka 480.002 v úseku Jeseník nad Odrou – Polom.
Text a foto Petr Nohel

 
<<<    2011    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2013    >>>
© SPŽ 2012