Duben 2001

Rozšířen Ostravský dopravní integrovaný systém
Od 1. dubna byl na tratích Ostravska zásadním způsobem rozšířen Ostravský dopravní integrovaný systém (ODIS). V současné době jsou tak do ODIS začleněny tratě Frýdek-Místek -Ostrava hl. n., Frýdek-Místek - Dobrá u Frýdku-Místku, Opava východ - Hlučín, Kravaře ve Slezsku - Chuchelná, Opava východ - Ostrava-Svinov, Studénka - Bohumín, Studénka - Studénka město, Ostrava-Svinov - Ostrava-Bartovice a Ostrava-Vítkovice - Polanka nad Odrou. Ve vlacích začleněných do ODIS (osobní vlaky, spěšné vlaky, rychlíky a Ex 530 Moravan) lze cestovat pouze na dlouhodobou jízdenku, na území města Ostravy pak i na 24hodinovou jízdenku pro město Ostrava (tuto jízdenku v ceně 30 Kč lze zakoupit i v kterékoli osobní pokladně ČD vybavené zařízením AVOS).
Text Petr Štefek

Výlukové práce v úseku Hradec Králové hl. n. - Opatovice nad Labem
Na přelomu března a dubna probíhaly v úseku Hradec Králové hl. n. - Opatovice nad Labem výlukové práce, během nichž bylo provedeno strojní čištění v km 19,000 - 21,840, sanace v km 20,900 - 21,200, výměna svršku strojem SUM 1000CS a zřízení bezstykové koleje.
Nejnáročnější práce byly prováděny během nepřetržité výluky (26. až 30. března), ve dnech 2. až 6. dubna pak proběhly denní výluky. Osobní vlaky byly vedeny odklonem přes odbočku Plačice, některé byly odřeknuty a nahrazeny autobusy. Odklonové vlaky byly z důvodu úvratě na odbočce Plačice opatřeny lokomotivami na obou koncích vlaku a kromě turnusových strojů řady 130 a 163 se jako druhé lokomotivy objevovaly především stroje řady 181.
Na snímku z 3. dubna je na spojce mezi odbočkou Plačice a Opatovicemi zachycen odklon vlaku 5633 s vlakovým strojem 163.068 a lokomotivou 181.018 v závěsu.
Text a foto Petr Štefek

Zkušební jízdy s lokomotivou 736.001 ŽSR
Od 3. dubna probíhají na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích jízdy s lokomotivou 736.001 ŽSR (vznikla remotorizací stroje 735.016 z depa Lučenec). Rekonstrukce proběhla v ŽOS Zvolen v průběhu let 1998 - 2001 za použití dvou motorů Caterpillar (hlavní motor + pomocný motor).
Při zklušebních jízdách na okruhu se na brzdění podílely stroje 743.004 a 743.009 z DKV Liberec. Na fotografii je lokomotiva 736.001 zachycena v průběhu ověřování trakčních charakteristiky.
Po skončení zkoušek by měl být stroj nasazen na osobní vlaky na rameni Zvolen - Banská Bystrica - Červená Skala, kde by měl nahradit lokomotivy řady 750 a 754.




Text a foto Jan Kopal

TBZ prvních dvou modernizovaných tramvají T3P pro plzeňský dopravní podnik
4. dubna 2001 proběhly technicko-bezpečnostní zkoušky prvních dvou modernizovaných tramvají T3P pro plzeňský dopravní podnik. Plzeň se tak po Ostravě, Brně, Bratislavě a Praze stala dalším dopravním podnikem provozující v tramvajích T3 výzbroj Alstom Progres.
Tramvaje č. 282 a 283 (r. v. 1987, výr. č. 176906 a 176907) byly k modernizaci přistaveny koncem listopadu loňského roku. Rekonstrukce probíhala v dílnách dopravního podniku na Slovanech v režii firmy Pragoimex Praha. Během modernizace pohonu byl dosazen statický měnič, informační systém, pískovač, pohon a řízení dveří, podlaha Altro, sedačky, topení v bočnicích, zářivkové osvětlení, zásuvky mnohočlenného řízení a tlačítka pro otvírání dveří. V letošním roce budou rekonstrukce pokračovat.
Na snímku ze 4. dubna 2001 jsou oba modernizované vozy č. 282 a 283 na manipulační trati z konečné Světovar do vozovny Slovany.
Text redakce, foto Richard Lužný

Stavba prototypu trolejbusu 23 Tr
Škoda Ostrov nad Ohří v současné době připravuje stavbu prototypu nového trolejbusu označeného 23 Tr, pracovně nazvaného „plast“. Konstrukce vychází z typu 21 Tr, ovšem se značnými odlišnostmi. Největším rozdílem bude přepracovaný vzhled čela vozu s použitím plastů v karoserii. Jinak bude řešeno vnější osvětlení. Pozměněno bude i stanoviště řidiče včetně nové palubní desky. Další závažnou změnou budou plastové dveře s novým pohonem, který již nebude vzduchový, ale pomocí elektromotoru. Dále se uvažuje o odstranění několika „bzučáků“ s různými melodiemi, sloužících k hlášení různých provozních stavů řidiči. Řidič bude informován slovně pomocí příposlechu digitálního hlásiče Buse.
V průběhu vývoje bylo rozhodnuto, že pohon již nebude klasický stejnosměrný, ale bude použito asynchroního motoru a výzbroje z typu 21 Tr ACI, s vynecháním pomocného pohonu. Prototyp by měl být vyroben do konce letošního roku.
Text Milan Procházka

Střet rychlíku „Slovenská strela“ s Avií
11. dubna v 10:49 hodin se na přejezdu na brněnském zhlaví žst. Leština u Světlé střetl rychlík R 274 „Slovenská strela“ vedený lokomotivou 350.001 čelně s Avií s vysokozdvižnou plošinou. Lokomotiva při střetu vykolejila, nákladní auto bylo zcela zničeno. Naštěstí při nehodě nebyl nikdo zraněn, protože vozidlo zůstalo stát na přejezdu pro poruchu a řidič byl zrovna na cestě do dopravní kanceláře. Po nehodě byla první traťová kolej sjízdná sníženou rychlostí, druhá byla několik hodin zcela nesjízdná.
Stroj 350.001 vyvázl pouze s utrženým vzduchojemem, pluhy, prasklými okny v bočnici, poškozenou čelní partií stanoviště a poškrábaným lakem, což dokumentují snímky p. Pánka. Lokomotiva byla po nehodě odtažena nehodovým vlakem do Havlíčkova Brodu a 13. dubna byla odtažena do Bratislavy, odkud byla odeslána k opravě do ŽOS Vrútky.
Text a foto redakce

Přeprava paliva pro jadernou elektrárnu Temelín
22. dubna po sedmé hodině ranní vjela na území České republiky souprava vezoucí z polského přístavu Štětín palivo pro jadernou elektrárnu Temelín. Palivo má formu prutů o průměru 6,2 milimetru, které jsou uloženy po 312 kusech v šestihranných kazetách. Při přepravě jsou kazety vkládány do speciálních kontejnerů, které byly naloženy na osmi plošinových vozech.
Do elektrárny jel transport po trase Międzylesie - Lichkov - Ústí nad Orlicí - Moravany - Chrudim město - Havlíčkův Brod - Jindřichův Hradec - Nemanice - Číčenice - Temelín, do areálu elektrárny dorazil v 15:29. Transport byl veden strojem 750.333 a postrkovým 750.224 z Provozní jednotky Letohrad, z Číčenic na vlečku elektrárny pak strojem 742.439. Kromě lokomotiv a vozů s nákladem byly v soupravě řazeny dva osobní vozy s doprovodem.
Na fotografii projíždí ostře sledovaný „uranový“ vlak v čele s lokomotivou 750.333 stanicí Žďárec u Skutče.

Text a foto Jan Kopal

Sergeje pro německou společnost Westfälische Almetalbahn
23. dubna přepravila lokomotiva 750.371 (DKV Ústí nad Labem, PJ Nymburk) konvoj pěti „sergejů“ se dvěma ochranými vozy z Chebu do ŽOS Nymburk.
Jednalo se o sergeje pro německou společnost Westfälische Almetalbahn čísel 35 (ještě s označením V200.09 původního vlastníka, tedy společnosti Eisenbahn-Betriebs GmbH - EBG, ex 781.545), 39 (ex 781.582 ČD, evidenčně předán stroj 781.530 ČD), 40 (ex 781.598 ČD, evidenčně 781.505 ČD), 42 (ex 781.550 ČD, evidenčně 781.469 ČD) a 48 (ex 781.580, evidenčně 781.518 ČD).
Na snímku je tento konvoj zachycen v zapadajícím slunci při vjezdu do železniční stanice Kolín.





Text a foto Petr Štefek

Předání třetího vozu řady 854 ČD
V posledních dnech tohoto měsíce by měl být z šumperských dílen Pars nova předán Českým drahám další modernizovaný motorový vůz řady 854, konkrétně 854.024. Třetí „Edita“ bude přidělena do DKV Praha, kde doplní park motorových vozů stejné řady. V areálu Pars nova Šumperk se nachází v různém stádiu rozpracování ještě další čtyři stroje této řady určené k modernizaci. Jedná se konkrétně o stroje 853.006, 853.009, 853.014, 853.028 a 853.031. Do konce roku 2001 by mělo být podle plánu dokončeno celkem deset strojů.








Text a foto redakce

 
<<<    2000    Leden  Únor  Březen  Duben  Květen  Červen  Červenec  Srpen  Září  Říjen  Listopad  Prosinec     2002    >>>
© SPŽ 2001