SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Prosinec 2005

Tramvaj Škoda 14 T pro Prahu
Koncem listopadu opustila brány společnosti ŠKODA Transportation první ze série nových nízkopodlažních tramvají pro Prahu. Dlouho očekávaný přírůstek do rodiny pražských tramvají má typové označení 14 T. Na první pohled zaujme novým designem tramvaje, který pochází ze studia firmy Porsche (stejná firma navrhovala i design nové třísystémové lokomotivy řady 380 pro ČD). Jednosměrná pětičlánková tramvaj je dlouhá 30,25 m, široká 2,46 m a při maximální obsaditelnosti pojme celkem 279 cestujících, z toho 69 sedících. Maximální rychlost vozu je 60 km/h. Koncepčně se jedná o modifikaci tramvaje typu 05 T, známé jako Vektra.
Tramvaj je sestavena z pěti článků, z nichž první, třetí a pátý spočívá na dvounápravovém podvozku; druhý a čtvrtý (nízkopodlažní) článek jsou nesené, bez podvozků. Tramvaj je vybavena celkem pěti dveřmi pro cestující a samostatnými dveřmi pro řidiče – čtyři dvoukřídlé dveře mají světlou šířku 1300 mm, zadní jednokřídlé dveře mají světlou šířku 700 mm. První dvoukřídlé dveře jsou vybaveny plošinou pro nájezd invalidního vozíku nebo kočárku. Na přání zákazníka je poháněno všech šest náprav tramvaje, protože Dopravní podnik Praha (DPP) chce nová vozidla nasazovat přednostně na sklonově náročné linky směřující na sídliště Barrandov resp. Modřany. Pohon každé nápravy zajišťuje příčně uložený asynchronní motor o výkonu 90 kW (maximální výkon vozu 540 kW). Kabina řidiče je klimatizovaná, ovládací pult je nové koncepce. Díky novým technickým řešením bylo docíleno snížení podlahy nad podvozky na rozdíl jediného schodu oproti nízké části podlahy (350 mm nad temenem kolejnice) a zlepšení chodových vlastností, zejména při nájezdu do oblouku. Podvozky jsou tradiční koncepce ŠKODA s vnitřním rámem, na rozdíl od předchozích tramvají bylo změněno umístění pružin sekundárního vypružení a přenos tažných sil z podvozku na skříň. Změny byly provedeny i v horním spojení článků. Tramvaj je vybavena vnitřním a vnějším kamerovým systémem, který zlepšuje výhledové poměry řidiče. Design interiéru tramvaje navrhl akademický sochař František Pelikán. Novinkou v uspořádání interiéru jsou podélná sedadla v nosných článcích.
Nová tramvaj byla 25. listopadu převezena do vozovny Slovany, aby další týden vykonala technicko-bezpečnostní zkoušku a absolvovala zkušební jízdy. Po ukončení zkoušek v Plzni byla „čtrnáctka“ přepravena do svého nového působiště, hlavního města Prahy. V úterý 13. prosince byla 14 T oficiálně představena zástupcům samosprávy, vedení dopravního podniku a médiím. DPP má objednáno od Škody Transportation první sérii 20 tramvají 14 T s opcí na dalších 40, přičemž cena jednoho vozu se pohybuje kolem 58 mil. Kč. Původně měla tramvaj přepravit své první cestující až příští rok, ale pražský primátor Bém se snaží urychlit řízení Drážního úřadu, aby mohla být 14 T zařazena do zkušebního provozu s cestujícími již během vánočních svátků.
Text redakce
 
 
 
 
29. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3