SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2013

Elektrické lokomotivy Siemens Eurosprinter u AWT
Společnost Advanced World Transport (AWT) dosud provozovala pouze několik vlastních elektrických lokomotiv řad 130 a 181, případně též lokomotivy řady 183 pronajaté od Železničné spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSKC). Když tato firma (tehdy ještě pod názvem OKD, Doprava) převzala v lednu 2009 od ČD Carga většinu tranzitních uhelných vlaků směřujících po 2. koridoru z Polska do Rakouska, začala na ně nasazovat motorové lokomotivy řady 753.7 ve dvojicích, v případě nouze pak dokonce dvojice v podstatě vlečkových strojů řady 740. Přestože se jedná o relaci ideální pro elektrickou trakci, výše uvedené stejnosměrné lokomotivy zde nešly použít z důvodu rozdílných napájecích systémů na sever a jih od stykové stanice Nedakonice. Takže se na „Ferdinandce“ několik let trápily s těžkými vlaky provozně nevhodné stroje 753.7. Výjimkou byla pouze krátká epizoda s dvousystémovými stroji řady 363 ZSSKC, které však nebyly určeny pro vlaky směr Rakousko (viz Lokomotivy 363 ZSSK Cargo v pronájmu u Express Rail).
Až v roce 2012 se AWT rozhodlo na toto rameno nasadit lokomotivy Siemens ES 64 F4, které si pronajalo z poolu MRCE Dispolok. Jako první byl na konci září převzat stroj 189 150, v půlce listopadu jej doplnil ještě 189 151. Zatímco první zmiňovaný stroj byl vyroben již v roce 2004 a od té doby byl v provozu u celé řady německých dopravců, druhý pochází až z roku 2009. Lokomotiva 189 151 není v ČR žádným nováčkem, neboť zde již jezdila ve službách dopravce PKP Cargo (v letech 2010 a 2011 – viz též Expanze PKP Carga do Česka pokračuje), předtím si ještě stihla krátce zajezdit v expresní dopravě u PKP Intercity (viz Krátká epizoda lokomotiv ES 64 F4 u PKP Intercity) a před předáním AWT sloužila zhruba rok v nákladní dopravě u DB Schenker Rail Deutschland.
Oba stroje jsou u AWT nasazeny téměř výhradně na rameni Břeclav – Chałupki / Petrovice u Karviné. Vzhledem k častému nedostatku kolejí v pohraničních stanicích s Polskem (to se týká především Chałupek) mnohdy dochází k přepřahům vlaků už v některé stanici před hranicí, aby nedocházelo ke zbytečným prostojům „elektrik“ při často mnohahodinovém čekání na volnou kolej v pohraniční stanici. Vlak je pak v závěrečném úseku přetažen místními dispečerskými motorovými lokomotivami. Je však možné, že se brzy budeme setkávat s EuroSprintery na jiných výkonech, neboť na jaře končí platnost dosavadní smlouvy na tranzitní přepravy uhlí a pravděpodobně dojde ke změně dopravce.
Na přiložených fotografiích je lokomotiva 189 150 ve dvou fázích své podoby - nejdřív v původním stavu po převzetí k AWT (tj. s polepem připomínajícím 130 let elektrických lokomotiv Siemens) a poté již s velkým logem AWT na bočnici. Na horním snímku pořízeném 30. prosince 2012 mezi Jeseníkem nad Odrou a Polomí veze vlak Rn 49045 s polským koksem směřujícím do rakouské stanice Leoben Donawitz. Druhá fotografie ji zachycuje 26. ledna 2013 v úseku Hrušky zastávka – Hrušky s vlakem Rn 49005 s uhlím do železáren v Linzi.
Text Petr Štefek, foto Petr Nohel
 
 
 
 
29. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3