SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Duben 2012

Blíží se konec existence trati do Pszówa
11. dubna 2012 byla na dole Anna v polském Pszówě, který se nachází vzdušnou čarou jen cca 15 km od Bohumína, vytěžena po 180 letech těžby poslední tuna uhlí. Těžba v tamním důlním poli bude probíhat dále, ale uhlí bude podzemní cestou transportováno do sousedního dolu Rydułtowy, kde se teprve dostane na povrch.
Ukončení těžby bude znamenat také zánik železniční tratě, která do Pszówa vede. V posledních letech totiž tato železnice sloužila výhradně pro potřeby dolu a po jeho zániku tak její další fungování postrádá smysl. Jedná se o trať, která byla v roce 1915 postavena ze stanice Olsu (dnes žst. Olza sousedící s pohraniční stanicí Chałupki). Na tu ve stanici Bluszczów navázala stavba železnice vedené dále po pravém břehu Odry až do odbočky Racibórz Markowice. Pak bylo díky trianglu tvořenému stanicemi Syrynia a Bluszczów a odbočkou Buglowiec možné jet z Pszówa bez úvrati jak ve směru na Racibórz Markowice, tak na Olzu. Do Pszówa zajížděly také osobní vlaky, ale jejich provoz byl ukončen v roce 1974, na trati podél Odry osobní doprava ustala v roce 1981. S tím, jak klesal počet vlaků, byl ukončen provoz ve směru na Olzu a uhelné vlaky jezdily v posledních letech jen ve směru na odbočku Racibórz Markowice, resp. do stanice Nędza, která je první za touto odbočkou.
Poté, co nákladní vlaky odvezou poslední tuny uhlí, bude možná posledním vlakem zvláštní jízda s lokomotivou řady SM31 PKP Cargo a dvěma osobními vozy, která se uskuteční 21. dubna 2012. Pak zřejmě provoz na 23 kilometrů dlouhé trati Racibórz Markowice - Syrynia - Pszów utichne nadobro.
Na horním snímku je v kolejišti dolu Anna zachycen stroj ST44-1056 po najetí na soupravu uhlí dne 17. července 2004. Právě „gagariny“ ST44 PKP Cargo byly - vedle strojů řady SM31 a lokomotiv privátních dopravců - typickými pro provoz na trati Racibórz Markowice – Pszów ještě v první dekádě 21. století. Na posunu v pszówském kolejišti pak byly k vidění především stroje řady T448p, případně S-200, firmy PTKiGK Rybnik. Ty zajišťovaly také odvoz hlušiny přes stanici Syrynia na odval Buków, který se nachází v bezprostřední blízkosti řeky Odry. Lokomotivy T448p dopravce DB Schenker Rail Polska, jako nástupce PTKiGK Rybnik (viz Integrace skupiny DB Schenker Rail Polska završena), posunovaly v Pszówě i v posledních měsících fungování dolu, což dokládá snímek stroje T448p-137 pořízený 7. března 2012.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
29. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3