SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2011

Nový život privátních lokomotiv Ee 3/3
V letech 1985 až 1992 dodávala firma SLM (mechanická část) a ABB (elektrická výzbroj) třínápravové elektrické posunovací lokomotivy řady Ee 3/3 pro použití mimo státní dráhy SBB. Proto také tyto stroje nemají nic společného se stejným řadovým označením u lokomotiv vyráběných pro SBB v letech 1928-1966.
Novější lokomotivy ze SLM (pro soukromé dráhy) mají individuální pohon, kde je každé dvojkolí poháněno vlastním trakčním motorem prostřednictvím kardanu. Třínápravový podvozek byl opatřen střední příčně posuvnou nápravou se zeslabenými okolky pro zajištění bezproblémového průjezdu oblouky o menším poloměru. Pod delší kapotou je umístěn trakční transformátor, trakční měnič, chladič oleje, ventilátory a nabíječ baterie. Pod menší se nachází např. kompresor a hlavní vzduchojemy. Lokomotivy s trvalým výkonem 663 kW měly původně maximální rychlost 60 km/h, ale u série vyrobené v letech 1991-1992 byla rychlost zvýšena na 75 km/h. Novější stroje byly navíc vybaveny vakuovým hlavním vypínačem, byl na ně dosazen vlakový zabezpečovač Signum a také napájecí vzduchové potrubí (vedle standardního hlavního).
Jako první byly v roce 1985 dodány tři stroje pro střediska švýcarské pošty PTT Zürich-Mülligen, Däniken a Bern. Po těchto strojích (ev. č. 8, 9 a 10) pošta dokoupila ještě lokomotivu č. 11 (v roce 1985 pro středisko Luzern) a nakonec stroj č. 14 z poslední série vyráběné v letech 1991-1992. Tyto lokomotivy však byly dodávány i menším železničním společnostem, a to stroj Eea 3/3 402 pro Gürbetal-Bern-Schwarzenburg-Bahn (dnes součást BLS), Ee 3/3 132 až 135 pro Emmental-Burgdorf-Thun-Bahn (později RM, dnes BLS) a Ee 3/3 151 pro Vereinigte Huttwiler-Bahnen (pozdějí RM, dnes BLS). Každý provozovatel si pro lokomotivy zvolil svůj systém označení, odtud pramení jistý chaos v inventárních číslech. Odlišná řada Eea 3/3 GBS pak znamená dosazení bateriového pohonu.
Poté co PTT uzavřela svá poštovní střediska, byly její stroje odstaveny v Bernu či v dílnách BLS v Oberburgu. V roce 2010 pak koupil dopravce Chemins de fer du Jura stroje Ee 3/3 10 a 11, společnost Stauffer (provozovatel šrotiště ve Frauenfeldu) pak odkoupila lokomotivu Ee 3/3 8. Jednu z lokomotiv BLS - Ee 936 133 (ex Ee 3/3 133 Vereinigte Huttwiler-Bahnen) – si od září 2011 pronajala společnost Stadler Rail. Tato lokomotiva byla již v roce 2009 vybavena zabezpečovačem ETM-S schopným snímat eurobalízy, takže může být nasazena v traťové službě. Právě proto tuto lokomotivu používá Stadler při přepravě vyráběných souprav mezi závody v Bussnangu a Erlenu, přičemž využívá služeb strojvedoucích společnosti Schweizerische Südostbahn (SOB).
Na horním snímku je zachycen atypický stroj Eea 3/3 č. 402 BLS při posunu ve stanici Kandersteg dne 27. srpna 2008. Dolní fotografie pořízená 16. listopadu 2011 v Erlenu pak dokumentuje současný stav stroje Ee 936 133 (97 85 1936 133-8 CH-BLS) ve službách firmy Stadler Rail.
Text a dolní foto Matthias Haag, horní foto Richard Lužný
 
 
 
 
19. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3