SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2012

Další lokomotivy řady 797 z Jihlavy
Jak jsme avizovali v novince o lokomotivě 797.823 pro Polsko, jihlavský závod CZ LOKO koncem roku 2011 pracoval i na dalších dvou kusech malých posunovacích lokomotiv řady 797.
Jako první v pořadí byla dokončena lokomotiva 797.709, objednaná společností Pars nova Šumperk pro zvládnutí rostoucího objemu posunu na vlastní vlečce. Jde o dalšího zástupce méně výkonné, konstrukčně jednodušší, levnější a méně rozšířené varianty lokomotiv řady 797. Navazuje na poslední vyrobený stroj 797.708 z roku 2009, který je dnes ve vlastnictví obchodní společnosti Havelka. Oproti této lokomotivě bylo na lokomotivě 797.709 provedeno pouze několik nejnutnějších změn. Nejvýznamějším zásahem je použití spalovacího motoru Caterpillar C9 ACERT namísto původního 3126B, který již neodpovídá současným legislativním požadavkům na emise a nelze ho tudíž zastavět. Jmenovitý výkon motoru je nastaven na hodnotu 205 kW (motor CAT 3126B byl instalován s výkonem 187 kW). Další inovace je patrná na kabině, která je nově opatřena tmelenými determálními skly, klimatizací a rychloměrovou soupravou MESIT TT-32, jako na lokomotivách řady 797.8. Lokomotiva byla zákazníkovi dodána v polovině prosince a po zaškolení personálu byla nasazena do služby po boku domácích strojů 702.009 a 703.002.
Výrobní halu jihlavského závodu následně opustila lokomotiva 797.824. V souladu s praxí posledních let je i tento zástupce řady 797.8 určen na export, konkrétně do Bosny a Hercegoviny. V této zemi již mají s provozem lokomotiv řady 797.8 zkušenosti, neboť od roku 2009, resp. 2010 zde slouží lokomotivy 797.820 a 797.821 (viz Dodávka lokomotivy řady 797.8 do Bosny a Hercegoviny a Druhá česká lokomotiva v Bosně a Hercegovině). A právě energetickému koncernu Elektroprivreda Bosne i Hercegovine Sarajevo, který již provozuje lokomotivu 797.820 v náročné posunovací službě ve své tepelné elektrárně v Tuzle, bude dodána i nová lokomotiva 797.824. Jejím odběratelem se tentokrát stává hnědouhelný důl Rudnik mrkog uglja (RMU) Kakanj, kde by lokomotiva měla sloužit při nakládce uhelných souprav.
Jedním ze základních technických požadavků odběratele byla dodávka vozidla o maximálním výkonu 250 kW, kterému ve výrobním programu CZ LOKO nejlépe vyhovuje řada 797.8. Provedení a výbava lokomotivy 797.824 jsou shodné s již vyráběnou bosenskou exportní verzí řady 797.8 (viz 797.820 a 821). Hnací ústrojí je tedy opět sestaveno ze spalovacího motoru Caterpillar C9 ACERT o jmenovitém výkonu 250 kW a trakčního alternátoru Siemens 1FC2 284-4BO42, který napájí trakční elektromotor TE 015. Koncepce přenosu výkonu na dvojkolí s použitím kloubových hřídelů a mechanických převodovek s ozubenými koly se rovněž nemění. Kabina je opatřena klimatizací a nezávislým teplovzdušným vytápěcím agregátem, spalovací motor je vybaven zařízením pro elektrický předehřev, je instalována zásuvka pro nabíjení akumulátorové baterie z vnějšího zdroje nebo obvyklá sušička stlačeného vzduchu. Stejně, jako na předešlých vyrobených lokomotivách, umožňuje i 797.824 provoz ve dvojčlenném řízení a jízdu tzv. plíživou rychlostí s jemnou regulací v rozsahu 0 až 10 km/h. Oproti ostatním provedení řady (české, polské, maďarské) se liší pouze volitelnou výbavou - není dosazena speciální výbava, obvyklá u varianty pro provoz v metru a zařízení pro mazání okolků. Oproti předešlým dvěma bosenským lokomotivám je na 797.824 pneumatická brzdová výzbroj sestavena téměř kompletně z přístrojů a instalací z nerezavějící oceli.
Obě lokomotivy byly jako obvykle opatřeny nátěrem dle přání zákazníka. Zástupci bosenského odběratele si z nabízených variant vybrali nátěr české společnosti SD-KD, protože je založen na stejných („důlních“) firemních barvách, jaké má i RMU. Na horním snímku ze dne 1. 12. 2011 je zachycena lokomotiva 797.709 v areálu jihlavské provozovny CZ LOKO. Lokomotiva 797.824 se představuje na dolním snímku, pořízeném rovněž v areálu jihlavského závodu CZ LOKO.
Základní technické parametry obou lokomotiv uvádí připojená tabulka.

Údaj
797.7 (CAT C9)
797.8 (CAT C9)
Hmotnost
25 t (+3 % –1 %)
Maximální rychlost
40 km/h (50 km/h při přepravě)
Maximální šířka
3110 mm
2750 mm
Maximální výška
3690 mm
3550 mm
Délka přes nárazníky
7240 mm
Obrys pro vozidlo
ČSN 28 0312
ČSN 28 0338, resp. OVL Metro
Přenos výkonu
AC/DC + mechanický
Trakční mechanická převodovka
ČKD TK 140
(celkový převod i=2,957)
ČKD TK 140
(celkový převod i=3,48)
Výkon na háku trvalý
138 kW při 9 km/h
178 kW při 14,6 km/h
Tažná síla
55 kN trvalá
73 kN maximální
44 kN trvalá
94 kN maximální
Spalovací motor (SM)
Caterpillar C9 s technologií ACERT, se vzduchovým dochlazovačem ATAAC a hydraulicky ovládaným vstřikováním HEUI
Jmenovitý výkon SM
205 kW při 1800 ot/min
250 kW při 1800 ot/min
Norma pro emise škodlivin
Stage IIIA
Trakční alternátor
Siemens 1FC2 284-04 BO42-Z
Kompresor
3 DSK 75
3 DSK 75 + Tu-Flo 550
Brzdová soustava
DAKO-GP
Brzdové přístroje
DAKO L8" + BSE + OBE1 + BP, 1 brzdový válec
DAKO LTR 16" + BSE + OBE1 + BP + TR2, 4 brzdové válce
Palubní síť
24 V DC, napájená z olověné baterie 180 Ah

Text a foto Michal Kozuk
 
 
 
 
25. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3