Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Říjen 2011

Výroba lokomotiv řady 797.8 na export pokračuje
Společnosti CZ LOKO se daří prosazovat na zahraničních trzích s dalšími kusy úspěšné řady 797.8. Po lokomotivě 797.822-4 pro stavební firmu Swietelsky do Maďarska (viz Druhá lokomotiva řady 797.8 pro metro v Budapešti) byl v jihlavské provozovně CZ LOKO letos dokončen další stroj této řady. Dle zvyklostí výrobce byl opatřen českým číslem 797.823-2 a jeho cílovou zemí se stalo Polsko. Ačkoliv se jedním z potenciálních budoucích majitelů této lokomotivy mohl opět stát varšavský dopravní podnik a jeho metro, lokomotiva bude dodána dopravnímu závodu hnědouhelného dolu Kopalnia węgla brunatnego (KWB) "Adamów" v Turku, kde nahradí zastaralý stroj řady Ls 60 polské výroby.
Základní technické parametry stroje jsou shodné, jako u předešlých pěti strojů inovovaného provedení 797.8 (CAT), vyráběného od roku 2005: hnací ústrojí je tvořeno spalovacím motorem Caterpillar C9 ACERT o výkonu 250 kW a trakčním alternátorem Siemens 1FC2 284-4BO42. Koncepce i provedení přenosu výkonu na dvojkolí se rovněž nemění. Při celkové hmotnosti 25 tun lokomotiva dosahuje maximální rychlosti 40 km/h v činné službě a vyvozuje nejvyšší tažnou sílu 94 kN. Vnitřní uspořádání, zapojení a regulace výkonu jsou polského provedení a vycházejí tedy ze stroje 797.819-0, dodaného výše zmíněnému varšavskému dopravnímu podniku (viz Lokomotiva 797.819 pro varšavské metro). Nevyužité zůstávají pouze obvody pro komunikaci a ovládání připojených vozidel, stejně jako adaptéry pro upevnění a ovládání speciálních tažných zařízení a spřáhel na čelech rámu, které nejsou v dolech potřeba. Na vozidlo je dosazeno polské zařízení kontroly bdělosti strojvedoucího CA ("czuwak aktywny").
Zatímco se v Jihlavě intenzivně pracuje na dalším exempláři této řady, dokončená lokomotiva 797.823-2 byla dne 7. 10. 2011 spolu s prototypovým vozíkem MUV 74.001 naložena na obvyklý trajler a odeslána nejprve do polského Gdaňsku, kde reprezentuje CZ LOKO na právě probíhajícím veletrhu TRAKO 2011. Po jeho skončení bude odvezena k majiteli.
Na snímku z 3. 10. 2011 je popisovaná lokomotiva zachycena při zkušební jízdě na vlečce kovošrotu v Jihlavě-Pávově. Jako zátěž posloužil stroj 703.573-6.
Text a foto Michal Kozuk
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019