SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Květen 2011

Druhá lokomotiva řady 797.8 pro metro v Budapešti
V roce 2005 uskutečnil budapešťský dopravní podnik Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) nákup rekonstruované lokomotivy 797.803 z České republiky (viz Lokomotiva 797.803 prodána budapešťskému metru). Lokomotiva tehdy vznikla přestavbou původní lokomotivy řady 700 a byla uzpůsobena provozu v podzemních tunelech pražského metra, proto mohla být po opravě a některých úpravách využita i v Budapešti. Potřeba další obdobné lokomotivy pro metro v Budapešti vedla k objednávce druhé lokomotivy stejné řady, tentokrát ale firmou Swietelsky, která zajišťuje výstavbu nových částí zdejší podzemní sítě a při jejíž výstavbě by měla být lokomotiva využita. I tato lokomotiva byla vyrobena v jihlavské provozovně CZ LOKO a obdržela označení 797.822.
Svým provedením lokomotiva odpovídá posledním vyrobeným strojům řady 797.8, určeným jednak do Bosny a Hercegoviny (viz Dodávka lokomotivy řady 797.8 do Bosny a Hercegoviny), resp. do Varšavy (viz Lokomotiva 797.819 pro varšavské metro). Přenos výkonu lokomotivy je elektrický střídavě stejnosměrný, kdy spalovací motor Caterpillar C 9 ACERT o výkonu 250 kW pohání trakční alternátor Siemens 1FC2 284-4BO42, jehož usměrněným proudem je napájen trakční motor TE 015. Z tohoto motoru jsou pomocí kardanových hřídelí hnány přes trakční převodovku a nápravové rozvodovky obě nápravy vozidla. Regulaci trakčního výkonu zajišťuje digitální regulátor RV 08 NES Nová Dubnica. I tento stroj je vybaven upravenou mechanickou částí brzdové výstroje, jejíž osazování se datuje od dodávek lokomotiv pro pražské metro a kterou se tato lokomotivní řada odlišuje od obdobných. Pro dosažení vyššího obrzdění je zde brzděno každé pojezdové kolo svým vlastním brzdovým válcem.
Od předešlých vyrobených kusů se tato lokomotiva liší pouze drobnými úpravami, souvisejícími s požadavky zákazníka a maďarského drážního úřadu a se specifiky provozu v podzemní dráze. Na první pohled je patrné upravené návěstní osvětlení nebo dosazení speciálního tažného a narážecího ústrojí pro spřažení s vozy metra a s technologickými vozíky. Na přání zákazníka byl také instalován kamerový systém, umožňující strojvedoucímu kontrolovat z kabiny proces spřahování.
Fotografie ze dne 11. 3. 2011 zachytila lokomotivu 797.822 v areálu jihlavské provozovny CZ LOKO krátce před dokončením. Po vyřízení nezbytných formalit byla 20. 5. 2011 přepravena na kamionovém návěsu do Budapešti.
Text Daniel Brabenec, foto Michal Kozuk
 
 
 
 
19. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3