Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Září 2010

Druhá česká lokomotiva v Bosně a Hercegovině
V polovině září byla slavnostně předána podniku Sisecam Soda Lukavac v Bosně a Hercegovině lokomotiva 797.821 z produkce firmy CZ LOKO. Stává se tak v novodobé historii druhou lokomotivou dodanou z Česka do průmyslových podniků Bosny a Hercegoviny, přičemž jako první byla dodána 797.820 do nedaleké elektrárny v Tuzle (viz Dodávka lokomotivy řady 797.8 do Bosny a Hercegoviny). Obě lokomotivy byly vyrobeny v jihlavské pobočce CZ LOKO.
Firma Sisecam Soda Lukavac se zabývá produkcí syntetické sody. V roce 2006 byla privatizována původní Fabrika Sode Lukavac a většinový podíl získala společnost Soda Sanayii, dceřiná společnost turecké firmy Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları. Na firemní vlečce donedávna posunovaly dvě parní a jedna dieselová lokomotiva. Dieselová lokomotiva byla prodána do nedaleké koksovny a tíha veškerého posunu (i když v poslední době spíše sporadického, protože většina produkce závodu je expedována pomocí kamionů) zůstala na parních lokomotivách řady 62. Pro špatný technický stav byly obě parní lokomotivy postupně odstaveny (v polovině tohoto roku dojezdila druhá z nich 62-644 a je nabízena k odprodeji). Na posunu ji pak od září nahradila nově dodaná lokomotiva 797.821, se kterou se variantně počítalo jako s druhým strojem pro elektrárnu v Tuzle.
Lokomotiva je dvounápravová, kapotového provedení s věžovou kabinou strojvedoucího. Lokomotivu pohání spalovací motor Caterpillar C 9 ACERT o výkonu 250 kW, spojený s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 284-4BO42, ze kterého je po usměrnění napájen trakční motor TE 015, uložený v rámu pod zadním představkem lokomotivy. Z trakčního motoru je pak výkon mechanicky přenášen na obě nápravy vozidla. Řízení pohonné jednotky zajišťuje digitální regulátor RV 08 NES Nová Dubnica. Vytápění kabiny strojvedoucího je provedeno nazávislým vytápěcím agregátem Webasto. Lokomotiva je dále upravena podle požadavků pro provoz drážních vozidel v Bosně a Hercegovině.
Na horní fotografii ze dne 15. 9. 2010 je zachycena lokomotiva 797.821 při posunu na vlečkovém nádraží firmy Sisecam Soda v Lukavci. Dolní fotografie pořízená 17. 9. 2010 přibližuje parní lokomotivu 62-644 odstavenou na vlečkové koleji v závodě Sisecam Soda.
Text Daniel Brabenec, spolupráce a foto Vlastimil Budař
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019