SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Srpen 2009

„Lega“ řady 704.4 s motory Caterpillar
V roce 1988 probíhala v ČKD Praha výroba tří prototypových dvounápravových lokomotiv, které měly být náhradou dosluhujících dvou- a třínápravových lokomotiv nejen u ČSD, ale i v československém průmyslu. Dvě lokomotivy pro ČSD byly označeny 704.001 (T 234.0001I) a 704.002 (T 234.0002I), třetí s vyšší hmotností, určená pro československý průmysl, pak T 237.0001. V roce 1991 začaly sériové dodávky lokomotiv T 238.0 (vycházejících z T 237.0001, avšak v ještě těžší variantě) pro průmyslové podniky a od roku 1992 i pro ČSD - počínaje strojem 704.003. V roce 1992 byly zároveň vyrobeny další dvě „lehké“ lokomotivy řady T 234.0 s duplicitním číslováním se stroji ČSD T 234.0001II a T 234.0002II. Všechny československé průmyslové lokomotivy T 238.0 a oba později vyrobené stroje T 234.0 byly původně označeny jen Kryšpínovým značením a až v roce 1995 bylo přiděleno Drážním úřadem všem českým lokomotivám číselné značení. Zatímco u řady T 238.0 došlo k jednoznačnému přidělení řadového značení 704.5, u tří atypicky označených lokomotiv T 237.0001, T 234.0001II a T 234.0002II byla nakonec zvolena řada 704.4. T 237.0001 bylo přiděleno 704.401 (dodána ACHP Uherské Hradiště), T 234.0001II pak 704.402 (lokomotiva byla přechodně při zápůjčce ČD označena jako 704.021; v polovině 90. let minulého století byla z ČKD prodána Velkolomu Čertovy Schody u Berouna) a T 234.0002II byla přeznačena na 704.403 (z výroby Cutisin Jilemnice).
V roce 1999 pak došlo u průmyslových lokomotiv řady 704.5 k prvním náhradám spalovacích motorů Škoda 6 Z 135 T (případně Liaz M2-650) motory Caterpillar, nejprve u lokomotiv 704.530 a 531 Českomoravského cementu na vlečce v Mokré, postupně následovaných třemi lokomotivami Severočeských dolů (DNT, později SD - Kolejová doprava - viz Remotorizace lokomotivy 704.554 SD - KD) a zatím završených dvěma lokomotivami nejprve pronajatými a následně prodanými do Srbska - 704.507 (viz „Lego“ 704.507 v srbském depu Beograd) a 536 (viz Lokomotiva 704.536 pronajata srbským železnicím). I ČD přikročily k náhradě motorů u svých lokomotiv řady 704, místo značky Caterpillar však byly uplatněny motory Liaz M 1.2 C M 640 SE (později Tedom).
V roce 2008 se dočkal remotorizace i první stroj řady 704.4 a to konkrétně 704.402 Velkolomu Čertovy schody Tmaň. Oprava s náhradou původního spalovacího motoru za motor Caterpillar 3406 bez dalších větších úprav lokomotivy byla v jihlavské provozovně firmy CZ LOKO ukončena v prosinci 2008 a před sklonkem roku se lokomotiva vrátila na domovskou vlečku.
V roce 2009 se dočkala remotorizace i lokomotiva 704.401, kterou v 90. letech minulého století získal do svého majetku Viamont (nyní Viamont Cargo) a která mezitím prošla v roce 2000 už jednou úpravou (viz Lokomotiva 704.401 na trati do Svobody nad Úpou). Při remotorizaci této lokomotivy již došlo k zástavbě spalovacího motoru Caterpillar C 13 ACERT (jedná se o první uplatnění tohoto typu motoru u lokomotiv v Česku), splňujícího přísnější ekologické limity, který pohání stávající trakční alternátor ČKD TA 611. Výkon spalovacího motoru je nastaven na 328 kW. Chladící okruh motoru je vybaven novým chladičem Caterpillar s upraveným prouděním vzduchu oproti původnímu řešení ČKD. Dále došlo k dosazení elektromagnetické spojky kompresoru a nového teplovzdušného vytápěcího agregátu Webasto. Původní regulátor ČKD byl nahrazen digitálním regulátorem RV 08 z NES Nová Dubnica. Zároveň bylo demontováno dálkové ovládání lokomotivy. Oprava lokomotivy včetně obnovy laku byla dokončena ve firmě CZ LOKO v srpnu 2009.
Zatím jedinou neremotorizovanou lokomotivou řady 704.4 tak zůstává 704.403, kterou mezitím z Cutisinu Jilemnice odkoupil Lokotrans Slovakia.
Na fotografii ze dne 7. 8. 2009 se představuje remotorizované „lego“ 704.401 před odjezdem z Jihlavy ke svému majiteli. V levém horním rohu fotografie pak částečně vystupuje zelenobílý nátěr stroje 704.402, toho času na opravě v Jihlavě.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
18. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3