SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Říjen 2008

Nový tunel na trase Zürich HB - Zürich Oerlikon
Úsek Zürich HB – Zürich Oerlikon je jednou z nejzatíženějších železničních tratí ve Švýcarsku. V denní době zde během jedné hodiny projede 7 párů rychlíků a 14 párů vlaků S-Bahn, v ranní a odpolední špičce ještě více. K tomu zde jezdí nezanedbatelný počet nákladních vlaků. K dispozici jsou čtyři koleje, přičemž dvě vedou přes Hardbrücke a dvě přes Wipkingen. V září 2007 byla zahájena stavba nového dvoukolejného tunelu Weinbergtunnel, který by měl od prosince 2013 spojit Oerlikon s nově budovanou částí stanice Zürich HB s názvem Löwenstrasse (viz Přestavba uzlu Zürich). V letošním roce probíhá rozšíření zářezu na výjezdu z Oerlikonu až o 18 metrů pro dvě koleje vedoucí k portálu budoucího tunelu, samotná ražba tunelu začne později. Zářez se rozšiřuje v délce 650 metrů a bude zpevněn opěrnou zdí o výšce až 28 metrů.
V první fázi je odtěžený materiál odvážen nákladními auty až na místo, kde je překládán do železničních vozů, od ledna 2009 však bude k jeho transportu do vozů používán pásový dopravník. Zemina z rozšiřovaného zářezu je nyní odvážena třemi sedmivozovými vlaky týdně na skládku u stanice Wilchingen-Hallau poblíž Schaffhausenu. Od ledna 2009 má být počet vlaků se zeminou navýšen na sedm šestnáctivozových vlaků denně.
Stanice Wilchingen-Hallau se sice nachází ve Švýcarsku, ale leží na tratí spojující švýcarský Schaffhausen s německým Waldshutem. Trať je proto vybavena německým vlakovým zabezpečovačem a není elektrizovaná. Vlaky také nejedou přímo přes Bülach do Schaffhausenu, ale úvratí přes Winterthur a dále přes Embrach a Bülach do Schaffhausenu. Důvodem pro tuto komplikovanou vozbu je skutečnost, že z koleje na které probíhá nakládka není možné odjet směrem na Bülach a posun se soupravou směrem na Zürich HB s následným odjezdem směr Bülach není možný z důvodu vysoké frekvence vlaků.
Zatímco v úseku do Schaffhausenu jsou tyto vlaky vedeny některou z elektrických lokomotiv SBB Cargo, dále do cílové stanice je nasazena motorová lokomotiva řady Am 843, která je vybavena německým zabezpečovačem. Od ledna 2009 by měly být na tuto vozbu pronajaty od DB dvě motorové lokomotivy řad 218 nebo 225. Třetí lokomotiva řady 294 DB pak bude posunovat se soupravami ve Wilchingenu-Hallau. SBB Cargo na těchto přepravách spolupracuje s německou firmou Umwelt- und Transportlogistik GmbH (UTL), která zajišťuje německou posunovací četu i německé strojvedoucí.
Fotografie pořízená 24. října 2008 zachycuje pohled od stanice Zürich Oerlikon směrem ke stanici Zürich HB. Dvoukolejná trať vlevo směřuje do Wipkingenu, sousední dvoukolejka pak na Hardbrücke. V levé části snímku pak je vidět staveniště rozšířeného zářezu a kusá kolej sloužící k nakládce odtěžené zeminy.
Text a foto Matthias Haag
 
 
 
 
25. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3