TROLLINO 2006

První české kloubové Trollino 18AC III. generace ev. č. 3801 DPO
odjíždí ze smyčky Michálkovice, která sousední s národní kulturní
památkou - dolem Michal. (25. března 2005)
V prvním článku nazvaném „Ostravské trolejbusy rodiny Trollino“ jsme opustili rodinu nízkopodlažních trolejbusů Trollino na konci roku 2004. Dodávka trolejbusů pro hlavní město Litvy – Vilnius (UAB Vilniaus troleibusai) byla v plném proudu. Dne 1. listopadu 2004 byl před radnicí města Vilnius slavnostně předán první nízkopodlažní třínápravový trolejbus Trollino 15AC. Do konce roku jej násle dovalo dalších 14 vozů výrobního označení W2 – W15. UAB Vilniaus troleibusai plánuje obnovu svého vozidlového parku a zamýšlí nákup až 200! nízkopodlažních trolejbusů, což by představovalo prozatím největší zakázku trolejbusů Trollino vyráběných jako společné dílo firem Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. (kompletně vybavená karoserie), Cegelec a.s. (elektrická výzbroj) a Dopravní podnik Ostrava a.s. (kompletace a výroba trakčních motorů dle dokumentace ČKD Pragoimex a.s.). Pohon trolejbusů pro Vilnius zajišťuje trakční motor TAM 1050C6 o výkonu 175 kW. Oproti svým předchůdcům jsou jako první trolejbusy vybaveny klimatizační jednotkou Konvekta KL60T. Nadstandardní výbavu představuje i poloautomatická sběrací soustava TSS firmy Lekov Blovice.
Zajímavým kontraktem je dodávka kloubových vozidel pro švýcarská města Winterthur a La Chaux-de-Fonds. Karoserie pro kloubové Trollino s označením 18AC byla v říjnu 2004 přepravena z Polska do Ostravy. První trolejbus 18AC byl určen pro Stadtbus Winterthur a v únoru roku 2005 byl s výrobním označením WTR1 a ev. č. 171 Stadtbus Winterthur k vidění v ostravských ulicích během zkušebních jízd. Trolejbus je vybaven šestipólovým trakčním motorem TAM 1056C6L o výkonu 250 kW. Jako nouzový pohon je v zadní části trolejbusu, tzv. „motorové věži“, instalován dieselagregát Kirsch APU 100 DIPME o výkonu 100 kW.
Opavské Trollino 12AC ev. č. 91 III. generace vybavené dieselagregátem
jede na lince č. 221 do Kylešovic. (27. prosince 2006)
Druhý kloubový trolejbus Solaris Trollino 18AC byl určen opět do Švýcarska, do města La Chaux-de-Fonds. Trolejbus dočasně označený jako L1 (ev. č. 141), je vybaven dvěma trakčními motory TAM 1050C6L o výkonu 175 kW s možností náhradního pohonu vozu z baterie. Trollino 18AC následoval také jeden trolejbus Solaris Trollino 12AC s výrobním označením L2 (ev. č. 131), vybaven stejným trakčním motorem jako kloubová verze a nouzovým pojezdem z baterie. Zajímavostí trolejbusů pro Transports Régionaux Neuchâtelois (TRN) La Chaux-de-Fonds je poněkud odlišný interiér. Podle požadavků zákazníka byla typická „motorová věž“ v zadní části vozu nahrazena čtyřmi sedadly pro cestující ve dvou řadách. Baterie pro nouzový pojezd vozu, trakční a statický měnič jsou umístěny na střeše.
Pokračování zakázek pro švýcarské dopravní podniky v roce 2005 představovalo mimo tři uvedené prototypy, dalších devět vozů 18AC pro Stadtbus Winterthur (WTR2 - WTR10, ev. č. 172 - 180) a dalších pět trolejbusů pro TRN La Chaux-de-Fonds, 2 x Solaris Trollino 12AC (L3, L4, ev. č. 132, 133) a 3 x Solaris Trollino 18AC (L5 - L7, ev. č. 142 - 144). Obdobně se vyvíjela prozatím největší zakázka pro UAB Vilniaus troleibusai. Od dubna do července opustilo Ostravu celkem 15 vozů Trollino 15AC výrobního označení W16 – W30, což znamená, že celkový počet trolejbusů Trollino ve vozovně Žolyno dosáhl čísla 30.
Trollino 12AC AB Autrolis s označením K28 absolvuje
zkušební jízdy pod měděnou pavučinou ostravských ulic. (10. února 2007)
V průběhu roku 2005 se rozrostla také početná flotila Trollino v Ostravě, když byl vyroben vůz 12AC ev. č. 3708, což je první představitel III. generace trolejbusů Trollino. Oproti I. generaci trolejbusů DP Ostrava došlo k nepatrným změnám tvaru karoserie z důvodu usnadnění technologie výroby a současně byla snížena hmotnost karoserie. Podstatnou změnou v interiéru trolejbusu je odstranění pro Solaris tolik typické „motorové věže“ a nahrazení řadou sedadel pro cestující. V kabině řidiče není dodáváno klasické recirkulační topení RT8/5A6. Pro ovládání teploty nejen v kabině řidiče, ale i v oddílu pro cestující je určen nový regulátor MTR-1 firmy MESIT. Ten umožňuje řídit jednotlivá topidla dle aktuální teploty v daném prostoru a zabezpečit tak optimální tepelnou pohodu v celém voze. Ve dnech 21 – 26. října 2005 probíhal v belgickém městě Kortrijku veletrh Busworld 2005, kde nechyběl ani polský výrobce Solaris. Mezi exponáty byl i trolejbus DP Ostrava III. generace Trollino 12AC ev. č. 3708.
V roce 2005 byly nasmlouvány další dodávky trolejbusů pro již zaběhlé destinace. Nejkratší v česku kompletovanou verzi Trollino 12AC si objednali 3 x DP Ostrava, 1 x Tychy, 3 x Gdynia, 1 x Opava. Třínápravové trolejbusy Solaris Trollino 15AC směřují v počtu dalších 15 kusů výrobního označení W31 – W45 do Vilniusu. Jedná se tedy již o třetí patnáctikusovou sérii pro UAB Vilnius.
Prozatím poslední Trollino 18AC určené pro TRN La Chaux-de-Fonds
(ev. č. 144) označené L7 přijíždí k zastávce Gymnázium v rámci
zkušebních jízd. (27. prosince 2006)
Kloubový trolejbus Solaris Trollino 18AC byl prozatím kompletován pouze pro švýcarské dopravní podniky. V říjnu 2005 byla do Ostravy dopravena karoserie vozu 18AC III. generace určená pro domácí DP Ostrava. Následovala kompletace prvního českého kloubového Trollina, jemuž bylo přiděleno ev. č. 3801. Trolejbus pohání trakční motor TAM 1056C6L o výkonu 250 kW s nouzovým pohonem dieselagregátem Kirsch APU 100 DIPME. Vůz je vybaven statickým měničem SMTK 10M firmy Cegelec.
V roce 2006 bylo expedováno celkem devět vozů 12AC pro Opavu, z toho jeden vůz ev. č. 90 byl ještě I. generace, ostatní vozy ev. č. 91 – 98 již III. generace s dieselagregátem Kirsch. Dne 6. října 2006 došlo na opavském Horním náměstí k slavnostnímu předání vozu 12AC III. generace ev. č. 92. Tento vůz je jubilejní 100. trolejbus Solaris Trollino vyrobený výše uvedenými společnostmi a kompletovaný v Ostravě. Městský dopravní podnik Opava se tak stal držitelem trolejbusu Solaris Trollino výrobního čísla 1 a 100, současně také jediného Trollina se stejnosměrnou výzbrojí TV Progress firmy Cegelec.
V Česku byl do roku 2002 jediným výrobce trolejbusů Škoda Ostrov. Dnes jsou na našem trhu dva konkurenční výrobci nízkopodlažních trolejbusů Škoda Holding s vozidly 24Tr, 25Tr a seskupení firem Solaris Bus & Coach, Cegelec a DPO se svou trolejbusovou rodinou Trollino. Jedinými provozovateli trolejbusů Trollino v Česku byly dopravní podniky v Ostravě a Opavě.
První vůz Trollino 15AC III.generace bez motorové věže
ve vozovém parku DPO jede na lince č. 104. (1. dubna 2007)
V roce 2006 se přidal také Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova (DpmCHJ), kde bylo do října dodáno pět vozů Trollino 12AC III. generace ev. č. 101 až 105. Tyto vozy musely být upraveny pro provoz na napětí 750 V ss. Současně byla dokončena další dvě vozidla Solaris Trollino 12AC pro domácí DPO ev. č. 3709 I. generace a ev. č. 3710 III. generace.
Ekonomický vzestup pobaltských států dokládá nejen rozsáhlá obnova vozidlového parku trolejbusů města Vilnius, ale také kontrakt druhého největšího města Kaunas na dodávku 42 trolejbusů Solaris Trollino 12 AC. Již 30. října 2006 byly představitelům AB Autrolis slavnostně předány první dva trolejbusy Solaris Trollino 12AC za účasti představitelů města Kaunas. Do konce roku 2006 byly expedovány další vozy až do pořadového čísla K22. Ostravskou vozovnu trolejbusů tak opustilo od roku 2002 celkem 134 zkompletovaných trolejbusů. Pokračování série až do čísla K42 bude ukončeno v prvním čtvrtletí roku 2007.
Síť provozovatelů trolejbusů Solaris Trollino se rozrůstá o další dopravní podniky nejen v Česku, ale také v zahraničí. Svědčí o tom zakázka na dva trolejbusy I. generace vybavené dieselagregátem Kirsch pro italské San Remo, která bude realizována v roce 2007. Současně pokračuje dodávka trolejbusů pro Gdynii a Kaunas. Současně se rozšíří počet trolejbusů Trollino v Česku. V ostravské vozovně trolejbusů již stojí první Trollino 15AC III. generace určené pro DP Ostrava, kde bude označeno ev. č. 3604. Výroba trolejbusů Trollino za přispění firem z České republiky probíhá již šestým rokem. Podle dosavadního vývoje a přehledu zakázek na další období se brzy přiblíží počet zkompletovaných trolejbusů Solaris Trollino k číslu 200.

Text a foto Pavel Větříšek

Tabulka byla sestavena: leden / 2007

Výr. č.
Typ
Město Ev. číslo Trakční motor Výkon
Poznámky

1
12 DC CZ / Opava X1 / 84 DK 210 A3P/21 110 kW
2
12 AC CZ / Ostrava 3701 TAM 1009C 175 kW
3
15 AC CZ / Ostrava 3601 TAM 1009C 175 kW
4
12 AC CZ / Ostrava 3702 TAM 1009C 175 kW
5
12 AC PL / Gdynia Y1 / 3040 TAM 1009C 175 kW
6
12 AC CZ / Ostrava 3703 TAM 1009C 175 kW
7
12 AC CZ / Opava X2 / 85 TAM 1009C 175 kW
8
12 AC CZ / Opava X3 / 86 TAM 1009C 175 kW
9
12 AC CZ / Ostrava 3704 TAM 1050C6 175 kW TSS
10
15 AC CZ / Ostrava 3602 TAM 1050C6 175 kW TSS
11
12 AC PL / Tychy Y2 / 005 TAM 1009C 175 kW
12
15 AC CZ / Ostrava 3603 TAM 1050C6 175 kW
13
12 AC CZ / Ostrava 3705 TAM 1051C6 200 kW
14
12 AC CZ / Opava X4 / 87 TAM 1050C6 175 kW Trav-l-cool
15
12 AC CZ / Opava X5 / 88 TAM 1050C6 175 kW Trav-l-cool
16
15 AC LI / Vilnius W1 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
17
12 AC PL / Gdynia Y3 / 3003 TAM 1050C6 175 kW
18
18 AC CH / Winterthur WTR 1 / 171 TAM 1056C6L 250 kW SM, KL, TSS
19
15 AC LI / Vilnius W2 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
20
15 AC LI / Vilnius W3 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
21
15 AC LI / Vilnius W4 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
22
15 AC LI / Vilnius W5 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
23
15 AC LI / Vilnius W6 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
24
15 AC LI / Vilnius W7 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
25
15 AC LI / Vilnius W8 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
26
15 AC LI / Vilnius W9 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
27
15 AC LI / Vilnius W10 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
28
15 AC LI / Vilnius W11 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
29
15 AC LI / Vilnius W12 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
30
15 AC LI / Vilnius W13 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
31
18 AC CH / La Chaux-de-Fonds L1 2 x TAM 1050C6L 2 x 175 kW KL, TSS
32
15 AC LI / Vilnius W14 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
33
15 AC LI / Vilnius W15 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
34
12 AC CH / La Chaux-de-Fonds L2 TAM 1050C6L 175 kW bateriový pojezd
35
12 AC CZ / Ostrava 3706 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool
36
12 AC CZ / Ostrava 3707 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool
37
15 AC LI / Vilnius W16 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
38
15 AC LI / Vilnius W17 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
39
15 AC LI / Vilnius W18 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
40
15 AC LI / Vilnius W19 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
41
15 AC LI / Vilnius W20 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
42
15 AC LI / Vilnius W21 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
43
15 AC LI / Vilnius W22 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
44
15 AC LI / Vilnius W23 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
45
15 AC LI / Vilnius W24 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
46
15 AC LI / Vilnius W25 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
47
12 AC CH / La Chaux-de-Fonds L3 / 132 TAM 1050C6L 175 kW bateriový pojezd
48
15 AC LI / Vilnius W26 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
49
15 AC LI / Vilnius W27 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
50
15 AC LI / Vilnius W28 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
51
15 AC LI / Vilnius W29 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
52
15 AC LI / Vilnius W30 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
53
12 AC CH / La Chaux-de-Fonds L4 / 133 TAM 1050C6L 175 kW bateriový pojezd
54
12 AC PL / Tychy Y4 TAM 1050C6 175 kW
55
18 AC CH / Winterthur WTR2 / 172 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
56
18 AC CH / Winterthur WTR3 / 173 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
57
12 AC III CZ / Ostrava 3708 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool, bez věže
58
18 AC CH / Winterthur WTR4 / 174 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
59
18 AC CH / La Chaux-de-Fonds L5 / 142 2xTAM 1050C6L 2x175 kW bateriový pojezd
60
18 AC CH / Winterthur WTR5 / 175 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
61
12 AC PL / Gdynia Y5 TAM 1050C6 175 kW
62
12 AC PL / Gdynia Y6 TAM 1050C6 175 kW
63
18 AC CH / Winterthur WTR6 / 176 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
64
18 AC CH / Winterthur WTR7 / 177 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
65
18 AC CH / La Chaux-de-Fonds L6 / 143 2xTAM 1050C6L 2x175 kW bateriový pojezd
66
18 AC III CZ / Ostrava 3801 TAM 1050C6L 250 kW SM, TSS, Trav-I-Cool
67
18 AC CH / La Chaux-de-Fonds L7 / 144 2xTAM 1050C6L 2x175 kW bateriový pojezd
68
12 AC CZ / Opava X6 / 89 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool
69
18 AC CH / Winterthur WTR8 / 178 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
70
18 AC CH / Winterthur WTR9 / 179 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
71
18 AC CH / Winterthur WTR10 / 180 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
72
12 AC PL / Gdynia Y7 TAM 1050C6 175 kW
73
15 AC LI / Vilnius W31 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
74
15 AC LI / Vilnius W32 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
75
15 AC LI / Vilnius W33 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
76
15 AC LI / Vilnius W34 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
77
15 AC LI / Vilnius W37 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
78
15 AC LI / Vilnius W38 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
79
15 AC LI / Vilnius W39 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
80
15 AC LI / Vilnius W40 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
81
15 AC LI / Vilnius W41 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
82
15 AC LI / Vilnius W42 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
83
15 AC LI / Vilnius W43 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
84
15 AC LI / Vilnius W44 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
85
15 AC LI / Vilnius W45 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
88
12 AC PL / Gdynia Y8 TAM 1050C6 175 kW
89
12 AC PL / Gdynia Y9 TAM 1050C6 175 kW
90
12 AC PL / Gdynia Y10 TAM 1050C6 175 kW
91
12 AC PL / Gdynia Y11 TAM 1050C6 175 kW
92
12 AC PL / Gdynia Y12 TAM 1050C6 175 kW
93
12 AC PL / Gdynia Y13 TAM 1050C6 175 kW
94
12 AC PL / Gdynia Y14 TAM 1050C6 175 kW
95
12 AC PL / Gdynia Y15 TAM 1050C6 175 kW
96
12 AC CZ / Ostrava 3709 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool
97
12 AC III CZ / Ostrava 3710 TAM 1050C6 175 kW bez věže, Trav-I-Cool
98
12 AC CZ / Opava X7 / 90 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool
99
12 AC III CZ / Opava X8 / 91 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
100
12 AC III CZ / Opava X9 / 91 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
101
12 AC III CZ / Chomutov CH1 / 101 TAM 1050C6 175 kW TSS, KL řidiče
102
12 AC III CZ / Chomutov CH2 / 102 TAM 1050C6 175 kW TSS, KL řidiče
103
12 AC III CZ / Opava X10 / 93 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
104
12 AC III CZ / Opava X11 / 94 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
*105
12 AC IT / San Remo SR1 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL
*106
12 AC IT / San Remo SR2 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL
*107
12 AC III TAM 1050C6 175 kW
*108
12 AC III TAM 1050C6 175 kW
109
12 AC III CZ / Chomutov CH3 / 103 TAM 1050C6 175 kW TSS, KL řidiče
110
12 AC III CZ / Chomutov CH4 / 104 TAM 1050C6 175 kW TSS, KL řidiče
111
12 AC III CZ / Chomutov CH5 / 105 TAM 1050C6 175 kW TSS, KL řidiče
112
12 AC III LI / Kaunas K1 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
113
12 AC PL / Gdynia Y16 TAM 1050C6 175 kW
114
12 AC III LI / Kaunas K2 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
115
12 AC III LI / Kaunas K3 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
116
12 AC III LI / Kaunas K4 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
117
12 AC III LI / Kaunas K5 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
118
12 AC III LI / Kaunas K6 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
119
12 AC III LI / Kaunas K7 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
120
12 AC III CZ / Opava X12 / 95 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
121
12 AC III CZ / Opava X13 / 96 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
122
12 AC III LI / Kaunas K8 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
123
12 AC III LI / Kaunas K9 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
124
12 AC III LI / Kaunas K10 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
125
12 AC III LI / Kaunas K11 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
126
12 AC III LI / Kaunas K12 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
*127
15 AC III CZ / Ostrava 3604 TAM 1050C6L 175 kW bez věže, Trav-I-Cool
128
12 AC III LI / Kaunas K13 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
129
12 AC III LI / Kaunas K14 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
130
12 AC III LI / Kaunas K15 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
131
12 AC III LI / Kaunas K16 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
132
12 AC III LI / Kaunas K17 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
133
12 AC III LI / Kaunas K18 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
134
12 AC III CZ / Opava X14 / 97 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
135
12 AC III CZ / Opava X15 / 98 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
136
12 AC III LI / Kaunas K19 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
137
12 AC III LI / Kaunas K20 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
138
12 AC III LI / Kaunas K21 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
139
12 AC III LI / Kaunas K22 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
140
12 AC III LI / Kaunas K23 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
141
12 AC III LI / Kaunas K24 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
*142
12 AC III LI / Kaunas K25 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
*143
12 AC III LI / Kaunas K26 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
*144
12 AC III LI / Kaunas K27 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
*145
12 AC III LI / Kaunas K28 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
*146
12 AC III LI / Kaunas K29 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
*147
12 AC III LI / Kaunas K30 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče

* nedokončené vozidlo
TSS - poloautomatická trolejbusová sběrací soustava
KL - klimatizační jednotka
SM - dieselagregát Kirsch


Technické údaje Trollino 12DC, 12AC Trollino 15AC Trollino 18AC

Délka / Šířka / Výška karoserie 12 000 / 2 550 / 2 850 mm 14 590 / 2 550 / 2 850 mm 18 000 / 2 550 / 3 500 mm
Výška se staženými sběrači 3 410 mm 3 410 mm 3 410 mm
Výška podlahy 360 mm 360 mm 360 mm
Vnitřní světlá výška 2 370 mm 2 370 mm 2 370 mm
Rozvor 5 900 mm 6 800 / 1 690 mm 5 130 / 6 770 mm
Převis přední / zadní 2 700 / 3 400 mm 2 700 / 3 400 mm 2 700 / 3 400 mm
Nájezdové úhly přední i zadní 7 / 7 ° 7 / 7 ° 7 / 7 °
Maximální rychlost 70 km/h 70 km/h 70 km/h
Pohotovostní / celková hmotnost 11 340 * / 18 000 kg 13 800 / 25 000 kg 18 900 / 28 000 kg
Dovolené zatížení náprav 75 / 115 kN 80 / 115 / 60 kN 72 / 100 / 120 kN
Počet míst k sezení / stání 28 + 1 / 68 36 + 1 / 124 49 + 1 / 183

* pohotovostní hmotnost typu 12DC je 11 400 kg
* Ganz T18 má výšku karoserie 3 450 mm

  • Prameny:
      [1] propagační materiály Solaris Czech
      [2] propagační materiály Cegelec Praha
© SPŽ